استودیوی معماران موکسون به عنوان ساختمان سال اسکاتلند انتخاب شد


پروژه دورافتاده و «بسیار پایدار» کواری استودیو، که دفتر مرکزی و یک کافه اجتماعی را در خود جای داده است، چهار فینالیست دیگر را در جوایز سالانه ای که توسط انجمن سلطنتی معماران در اسکاتلند (RIAS) برگزار می شود، دید.

از جمله پردیس ریچ و هالز فالکرک برای کالج فورث ولی، یک ساختمان مدرسه با تمرکز بر علم و فناوری که در فهرست نهایی جایزه RIBA استرلینگ امسال نیز قرار گرفت.

همچنین در فهرست نهایی، پردیس گرامر جدبورگ، معماری برند استالان + طراحی، قرار داشتند. بازسازی خانه لودر مونتیث در سال 1957 که در فهرست درجه A فهرست شده بود در ساندرلند. و یک دفتر جدید و مرکز بازدیدکنندگان برای بزرگترین کارخانه چوب بری بریتانیا در Lockerbie، طراحی شده توسط Konishi Gaffney.

ساختمان برنده موکسون در میان درختان در اعماق پارک ملی در آبردین شایر پنهان شده است و دارای دیوارهای چوبی به هم پیوسته است که از صنوبر داگلاس 200×200 میلی متر تشکیل شده است.

این سازه کم ارتفاع در کاسه یک معدن سابق لانه می کند – برای چندین دهه به عنوان نوک استفاده می شد – و به عنوان یک “ساختمان سبک وزن برای به حداقل رساندن تاثیر آن بر سایت مورد علاقه علمی ویژه” طراحی شده است.

هیئت داوران جایزه RIAS Doolan 2022 به ریاست معمار امین طاها، مدیر مؤسس Groupwork، که گفت: مقایسه چنین طیف وسیعی از ساختمان‌ها سخت بود، اما استودیو کواری تفکر فوق‌العاده دقیقی را در ایجاد ساختمانی با کیفیت و لمسی نشان می‌دهد. پر از جزئیات است، در حالی که نتایج اجتماعی گسترده تری را نیز ارائه می دهد.

“معماران موکسون ساختمانی را طراحی کرده اند که بسیار پایدار است – نه تنها از نظر ردپای کربن و پشتیبانی از تنوع زیستی محلی، بلکه از نظر نحوه عملکرد آن به عنوان یک کاتالیزور برای حمایت از مشاغل محلی و جامعه آن.”

لئونی بل، کارگردان V&A و جود باربر، مدیر معماری جمعی، طاها به هیئت داوران پیوستند.

این بیستمین سالگرد جایزه RIAS Doolan است که در سال 2002 برای بزرگداشت بهترین ساختمان جدید اسکاتلند تأسیس شد و به نام حامی، معمار و توسعه دهنده آن اندرو دولان، که در سال 2004 درگذشت، نامگذاری شد.

جایزه نقدی 10000 پوندی آن، آن را به یکی از مهم ترین جوایز معماری در جهان تبدیل کرده است.

کریس استوارت، رئیس RIAS گفت: «جایزه دولان هر سال به ما این فرصت را می‌دهد که نه تنها برخی پروژه‌های شگفت‌انگیز را در نظر بگیریم، بلکه درباره نحوه برخورد آنها با مسائل معاصر نیز تأمل کنیم.

‘[The winning project] راه‌هایی را برای بازآفرینی آن‌چه برون‌فیلد بود به چشم‌انداز پیدا می‌کند و در عین حال منابع اجتماعی و محل کار خود توسعه‌یافته را ایجاد می‌کند. نحوه ترکیب راه حل ها از طریق طراحی در قلب کاری است که انجام می دهیم. در این زمینه، دیدن همه پروژه‌های انتخاب شده در فهرست نهایی مایه خوشحالی است و کشف برنده لذت بخش است.

او افزود: دیدن این پنج ساختمان برجسته در فهرست نهایی هیجان‌انگیز است… خانه‌ها، مدارس و دفاتر ما پس‌زمینه زندگی روزمره ما را تشکیل می‌دهند، و فهرست کوتاه امسال نشان می‌دهد که چگونه معماران می‌توانند معمولی را به چیزهای خارق‌العاده تبدیل کنند.

فهرست کوتاه امسال همچنین ارتباط معماری با بسیاری از مهم‌ترین مسائل جامعه، خواه تغییرات آب و هوا، سلامت روان جوانان یا آینده محل کار را برجسته می‌کند. من به حرفه معماری اسکاتلند افتخار می کنم و فهرست نهایی امسال نشان می دهد که چرا باید آن را جشن گرفت.

استودیو کواری معماران موکسون در پارک ملی کایرنگورمز – برنده جایزه 10000 پوندی اندرو دولان بهترین ساختمان در اسکاتلند 2022

منبع: تیم سوار

برندگان قبلی جایزه بهترین ساختمان اندرو دولان در اسکاتلند عبارتند از:

  • 2021 – گالری هنر آبردین، آبردین توسط معماران هاسکینز
  • 2020 –هیچ جایزه ای دریافت نکرد زیرا همه گیری کووید-19 مانع از بازدید هیئت داوران شد
  • 2019 – ماکالان تقطیر و تجربه بازدیدکنندگان، کریجلاچی توسط راجرز استیرک هاربر + شرکا
  • 2018 – Nucleus, The Nuclear Decommissioning Authority and Caithness Archive, Caithness توسط معماران رایچ و هال
  • 2017 – کتابخانه و گالری‌های دانفرملین کارنگی، دانفرم لاین توسط معماران ریچارد مورفی
  • 2016 – مرکز ساندرز، ساختمان علم و فناوری، گلاسکو توسط Page\Park Architects
  • 2015 – وست برن لین، سنت اندروز توسط ساترلند هاسی هریس
  • 2014 – Advocate’s Close، ادینبورگ توسط معماری مورگان مک دانل
  • 2013 – WASPS South Block، گلاسکو توسط معماری NORD
  • 2012 – مرکز مراقبت سرطان مگی، گلاسکو توسط OMA

اندرو دولان 2021 برنده جایزه بهترین ساختمان در اسکاتلند: گالری هنری آبردین، آبردین توسط معماران هاسکینز

منبع: عکاسی داپل



منبع