انجمن قرن بیستم مناقصه ای را برای فهرست 10 مرکز اوقات فراغت پس از جنگ آغاز کرد.


در میان “ساختارهای نوآورانه معماری” که برای حفاظت قانونی هدف قرار گرفته اند، پنج مورد توسط FaulknerBrowns طراحی شده اند. اینها شامل گنبد فعالیت Walker 1965 در نیوکاسل آپون تاین و مرکز اوقات فراغت پرث در سال 1988 است.

لیست پرفکت ده جامعه (زیر را ببینید) همچنین شامل مرکز تفریحی «فیل» 1977 در کاونتری است. این به دنبال تلاش ناموفق انجمن کاونتری در سال 2015 برای درج این ساختمان در فهرست قرار گرفت و از آن در برابر طرح‌های توسعه مجدد شورا که آن را با خاک یکسان می‌کرد محافظت کرد.

آخرین رانش به دنبال تعدادی از موفقیت‌های اخیر در فهرست‌بندی ساختمان‌های مشابه است، که مهم‌ترین آنها مرکز تفریحی Oasis ‘بشقاب پرنده’ سویندون (Gillinson Barnett & Partners, 1976) و مرکز ورزشی ریچارد دان چادر سیرک برادفورد (Trevor Skempton، 1976) است.

این گروه میراث گفت: «مراکز اوقات فراغت مکان‌هایی برای هویت اجتماعی و بخشی از میراث اجتماعی مشترک ما هستند: فلوم‌ها، درختان نخل، بوی کلر، صدای خنده – این پس‌زمینه تجربیات کودکی و خانواده‌ها است. در بازی

با این حال، آنها همچنین برخی از نوآورانه‌ترین سازه‌های معماری اواخر قرن بیستم هستند که محیط‌های کنترل‌شده محیطی را با مهندسی سرسام‌آور و تصاویر پاپ بازیگوش ترکیب می‌کنند. آیا نوع ساختمان دیگری وجود دارد که بسیار متنوع و کاملاً عجیب و غریب باشد؟

جامعه با گنبدهای ژئودزیکی، اهرام لعابدار الماس و دژهای قلعه‌ای از نوع ساختمان‌های «تقدیر نشده و بررسی نشده» ستایش می‌کرد.

و هشدار داد که کاهش بودجه مقامات محلی قبلاً بسیاری از مراکز را مجبور به تعطیلی کرده است و همه‌گیری کووید، کمبود کلر جهانی و هزینه‌های فزاینده انرژی تهدید بسیاری از مراکز تفریحی را افزایش داده است.

کات اسلسور، رئیس انجمن قرن بیستم و سردبیر سابق AR، از مراکز تفریحی به عنوان «فرار خوش‌آمد از تاریکی همیشگی بریتانیا، که شما را به دنیایی متفاوت و لذت‌بخش‌تر می‌برد» استقبال کرد.

او گفت: «در دوران معمارم، من برای یک شرکت متخصص در استخرهای تفریحی کار می‌کردم، بنابراین همه چیز را در مورد پیچیدگی‌های هندسه فلوم، سرسره‌های آبی و ماشین‌های موج بدانید. مراکز تفریحی که برای ورزش، معاشرت و برای دیدن و دیده شدن طراحی شده بودند، معماری را به ارتفاعات جدید و اغلب عجیب و غریب از تخیل رساندند.

اکنون، متأسفانه، بسیاری در معرض خطر هستند، اما از دست دادن چنین وسایل محلی ارزشمند، جوامعی را که برای خدمت طراحی شده‌اند کاهش می‌دهد و مجموعه‌ای غنی از تاریخ اجتماعی و معماری را به خطر می‌اندازد.

مرکز تفریحی پرث توسط معماران فاکنربراونز (1984-1988)

منبع: Shutterstock

Perfect Ten – مراکز اوقات فراغت که برای فهرست ارائه شده اند

سنتر پارکس گنبد، شروود، توسط معماران سنتر پارکس (1987)
مرکز ورزشی کاونتری توسط بخش معماران شهر کاونتری (1973-76)
مرکز اوقات فراغت کنکوردیا، کراملینگتون، اثر فاکنر-براون، هندی واتکینسون و استونور (77-1973)
گنبد، دانکاستر، اثر فاکنر-براون، هندی واتکینسون استونور (1986-1989)
مرکز تفریحی کشتی‌ها و قلعه‌ها، فالموث، توسط مشارکت رابرتسون (93-1992)
Walker Activity Dome، نیوکاسل آپون تاین، اثر ویلیامسون، فاکنر براون و شرکا (1963-65)

مرکز ورزشی بل، پرت، اثر دیوید کاکبرن (1966)
مجتمع تفریحی کلیکمین توسط معماران فاکنربراونز (1985-2005)
مرکز تفریحی پرث توسط معماران فاکنربراونز (1984-1988)

Wrexham Waterworld اثر مشارکت ویلیامسون (1965-1967)

مرکز ورزشی بلز، پرت اثر دیوید کاکبرن (1966)

منبع: آرشیو Live Active Leisure

اظهار نظر

مایک هال، شریک، معماران فاکنر براونز

این ساختمان‌ها همگی کمک‌های مهمی به جوامعی که در آنها خدمت می‌کنند داشته‌اند و ما مفتخریم که از زمان آغاز به کار خود در خط مقدم نوآوری در بخش ورزش و اوقات فراغت بوده‌ایم.

این بخش اکنون با چالش در نظر گرفتن کربن تجسم یافته و عملیاتی در طول چرخه عمر پروژه های ما، در تعمیر و نگهداری، نوسازی یا طراحی مجدد ساختمان های موجود و همچنین طراحی تاسیسات جدید مواجه است.

مرکز تفریحی گنبد، دانکاستر، اثر فاکنر-براون، هندی واتکینسون استونور (1986-1989)

منبع: Carla Isabel A Nascimento / Shutterstock.com



منبع