اولسون کوندیگ از پل شیشه ای برای اتصال ساختمان های اداری در آتلانتا استفاده می کند

استودیوی آمریکایی Olson Kundig Architects یک مجتمع اداری جعبه‌ای و شیشه‌ای با صفحه‌های آلومینیومی در نزدیکی BeltLine آتلانتا را سایه انداخته است و شامل یک حجم شیشه‌ای برای اتصال ساختمان‌ها و قاب مسیرهای عابر پیاده است.

این سازه دو ساختمانی با مساحت 1100000 فوت مربع (102193 متر مربع) در سال 2023 توسط استودیوی اولسون کوندیگ مستقر در سیاتل در یک مکان تاریخی مهم از دوران جنگ داخلی تکمیل شد.

مجتمع اداری توسط معماران اولسون کوندیگ
معماران اولسون کوندیگ یک مجتمع اداری جعبه‌ای و شیشه‌ای را با صفحه‌های آلومینیومی سایه انداختند

این جفت ساختمان یک میدان شهری واقع در مرکز ایجاد می‌کند و پورتال‌هایی را به سمت مرکز شهر آتلانتا و پارک تاریخی چهارم وارد می‌کند.

این مجموعه از طریق یک پلکان در فضای باز به BeltLine شهر، یک مسیر شهری 22 مایلی (35 کیلومتری) و سیستم راه آهن سبک متصل می شود که جوامعی را که در طول تاریخ آتلانتا تقسیم شده اند، دوباره به هم متصل می کند.

نمای داخلی مجموعه توسط اولسون کوندیگ
این مجتمع به خط BeltLine آتلانتا متصل می شود

تام کوندیگ، مدیر اولسون کوندیگ، گفت: «محله Old Fourth Ward اکنون دوباره در حال ظهور است، تا حدی به لطف توسعه جدید در امتداد مسیر BeltLine Eastside.

“این پروژه فقط در کنار BeltLine قرار نمی گیرد، بلکه آن مسیر را به داخل دعوت می کند. طراحی به شدت تحت تأثیر BeltLine و تمایل به بافتن آن مسیرهای عابر پیاده سطح زمین در تجربه معماری بود.”

فضای خرده فروشی در سطح خیابان
مقر جدید Mail Chimp در بالای یک فضای خرده فروشی در سطح خیابان قرار دارد

ساختمان اداری گسترده، دفتر مرکزی جدید Mail Chimp را در بالای فضای خرده فروشی در سطح خیابان قرار داده است. یک میدان مرکزی کاشته‌شده شامل مجموعه‌ای از تراس‌های پلکانی است که در مورد تغییر درجه سایت مذاکره می‌کنند و پارکینگ، حمل‌ونقل چندوجهی، خرده‌فروشی و مناطق رفاهی را به هم متصل می‌کنند.

دیوارهای شیشه ای قابل اجرا از طریق یک سیستم قرقره و کابل فولادی کار می کنند که در بسیاری از طرح های گذشته اولسون کوندیگ یافت می شود.

کریستن رینگ موری، مدیر طراحی، می‌گوید: «ما می‌خواستیم ساختمان را متخلخل کنیم، که به نوبه‌ی خود به ایجاد فرم کمک کرد.

تراس های پلکانی
یک میدان مرکزی کاشته شده شامل مجموعه ای از تراس های پلکانی است

«اگرچه این یک ساختمان بزرگ است، اما می‌خواستیم تجربه‌ای از عبور از اجزای متعدد و با مقیاس کوچک‌تر را معرفی کنیم تا به جای اینکه ساختمان‌های مجاور را تحت تأثیر قرار دهیم، تکمیل کنیم.

موری ادامه داد: “در نظر گرفته شده است که ساختمانی دعوت‌کننده و دلپذیر باشد که با جامعه اطراف ادغام شود. بیان فرم برج همچنین دسترسی کاربران داخلی به نور طبیعی روز و هوای تازه را افزایش می‌دهد و فضاهای کاری سالم و انسانی ایجاد می‌کند.”

بتنی داخلی ساختمان اداری اثر اولسون کوندیگ
انعطاف پذیری در صفحات کف در اولویت قرار گرفت

فضاهای اداری که با بتن و فولاد سازه ای ساخته شده اند، از پارکینگ زیرزمینی به دو برج برمی خیزند که به نوارهای افقی سه طبقه تقسیم شده اند.

سطوح ششم تا هشتم پلی را ایجاد می کند که بر میدان مرکزی می گذرد و یک ارتفاع طولی H شکل مبهم ایجاد می کند. بالای آن پل یک تراس کاشته شده در سطح نهم قرار دارد.

فضای اداری گمانه زنی
فضاها را می توان به صورت تکی یا ترکیبی اجاره کرد

صفحات کف که برای دفاتر طراحی شده اند، انعطاف پذیری را در اولویت قرار می دهند و اجازه می دهند فضاها به صورت جداگانه یا ترکیبی برای مستاجران بزرگتر اجاره شوند.

لعاب دیوار پرده ای توسط یک صفحه آلومینیومی سیاه رنگ که بادوام و سبک وزن است، سایه می اندازد. هر باله برای به حداقل رساندن مشخصات باد و تجمع برف و یخ شکل گرفته است.

صفحه های آلومینیومی
صفحه های آلومینیومی برای کاهش تابش خیره کننده بهینه شده اند

در همین حال، صفحه نمایش ها برای کاهش تابش خیره کننده و حفظ نماهای شهر اطراف بهینه شده اند و ارتفاعات زیاد از طبقه به طبقه اجازه می دهد نور به اعماق فضای داخلی برسد.

موری با اشاره به دسترسی عادلانه به نور روز گفت: “ضدآفتاب های عمیق معماری به حداکثر تعداد کاربران ساختمان اجازه می دهد تا از شرایط بهینه حتی در آب و هوای گرم مانند آتلانتا لذت ببرند.”

پارکینگ زیر زمینی
پارکینگ زیرزمینی هم هست

به جای پایین آوردن پرده‌ها برای جلوگیری از نور خورشید و راحت ماندن – که نماها را نیز مسدود می‌کند – اجزای سایه‌بان افزایش گرمای خورشیدی را بدون دخالت در منظره متعادل می‌کنند.

در قسمت داخلی، لابی برج شمالی به خاک رس قرمز و سنگ بستر منطقه تپه گرجستان با دیواره فولادی زنگ زده در قسمت پذیرایی و فانوس های بزرگ اشاره دارد.

از طرف دیگر، لابی برج جنوبی رنگ‌های آبی خاموش و بافت‌های طبیعی کوه‌های Blue Ridge را با دیوارهای چوبی محلی جورجیا و نورپردازی شیشه‌ای سفارشی به یاد می‌آورد.

این تیم با هدف گرفتن گواهینامه طلایی LEED، سیستم هایی را انتخاب کرد که مصرف انرژی را کاهش داده و رواناب آب طوفان را برطرف کند. این پروژه اشکال جایگزین حمل و نقل را با اتصال به مسیر دوچرخه سواری BeltLine و ایستگاه راه آهن سبک آینده تشویق می کند.

صفحه های آلومینیومی
این مجموعه به گونه ای طراحی شده بود که ساختمانی دلپذیر و دلپذیر باشد

موری گفت: “هم در داخل و هم در خارج از ساختمان، فرصت های زیادی برای حرکت طبیعی و غنای چگونگی کاوش و تجربه گردش وجود دارد.”

این منطقه به شدت قابل پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است، و دسترسی آسان به BeltLine به مستاجران ساختمان و بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا به شهر بزرگ‌تر آن‌سوی متصل شوند.»

اخیراً، اولسون کوندیگ استودیوی نیویورکی خود را با یک میز چوبی گسترده تکمیل کرد که به صورت انتزاعی از منظره شهری در مرکز بالا می رود.

این استودیو همچنین با طراح کانادایی اریکا کولپیتس برای بازسازی خانه ای در اواسط قرن در خارج از ونکوور همکاری کرد و با برند مبلمان مکزیکی ATRA برای تجهیز یک خانه در لس آنجلس همکاری کرد.

عکاسی توسط Nic Lehoux است.


اعتبار پروژه:

تیم پروژه: تام کوندیگ، کرستن رینگ موری، استیون رینویل، کیمبرلی شومیک مدلاک، جان هالوک، کریستوفر هال، کایلین وانگ، آنا براینرد، بتی هوانگ، ایوان هارلان، اریک گاندرسون، امیر غضنفری، لورا سین و الکسیس برسون نیکول، ویکرام سامی، سارا موچو، مارگارت اوندین، کینزی جانسون، جین دیوین،
توسعه دهنده: شهر جدید
معمار اجرایی: HKS
پیمانکار عمومی: براسفیلد و گوری
معمار منظر طراحی: استودیو سبز آینده
معمار منظر، مهندس عمران و مهندس پارکینگ و ترافیک: کیملی هورن
مهندس سازه: اوزون + کیس
پایداری، LEED و راه اندازی: ساختمان های کاری
مهندس نماینده پارلمان اروپا: مهندسین مشاور ENGR3
مشاوران نما: نمای جلو و سبز
طراحی نورپردازی: Niteo
برآوردگر: گروه هزینه قوس
دسترسی: استودیو پاسیفیکا

منبع

تحریریه اخبار معماری آریانا