بتن چیست؟ 7 نکته از بتن که نمیدانستی! از چه نوع بتن باید در ساختمان استفاده کرد؟ استوارسازان

فیبرهای کربنی از مقاومت کششی و رسانایی بسیار بالایی برخوردار هستند. در مقابل بتن سنتی دارای مقاومت فشاری پایین تری می باشد که این مقدار در مقایسه با بتن قالب بتن فراتوانمند ناچیز است. از دیگر ویژگی های این بتن می توان به انعطاف پذیری، کشش و مقاومت فوق العاده در برابر نمک ها، رطوبت و مواد شیمیایی اشاره کرد. به تغییر شکل سازه بتنی در اثر نیروی اعمال شده، خزش در بتن اطلاق می شود.

۹-۳- بتن پلیمری

از این‌رو، بتن مطلوب‌ترین گزینه برای ساخت این نوع سازه‌ها به شمار می‌رود. کانال‌های انتقال آب، فونداسیون، پایه ‌ها و تکیه‌گاه‌ها با استفاده از بتن‌هایی با طرح اختلاط مخصوص ساخته می‌شوند. حباب ساز مانند یک سپر فیزیکی در برابر ترک‌های ناشی از تنش‌هایی است که به دلیل افزایش حجم آب بر اثر تغییرات دمایی به وجود می‌آیند. با این وجود، به ازای استفاده از هر یک درصد حباب ساز، مقاومت فشاری به میزان پنج درصد کاهش می‌یابد. بایندرهای هیدرولیک موادی هستند که در صورت ترکیب با آب شروع به سفت شدن می‌کنند. خمیر سیمان (ترکیب آب با سیمان) طی یک واکنش شیمیایی به نام «هیدراتاسیون» یا آبپوشی سفت می‌شود.

برای این منظور معمولا از فوق روان کننده ها به صورت ترکیب با کندگیر کننده ها و مواد کاهش دهنده آب در مخلوط بتن استفاده می شود. کاربرد های بتن اعلا در ساختمان های بلند می باشد که نیاز به کاهش وزن سازه می باشد و یا محدودیت های معماری طراح را ملزم به استفاده از اعضای سازه ای کوچک می کند. یک نمونه از این سازه ها، ساختمان شیکاگو به ارتفاع 295 m است که با بتن با مقاومت فشاری 800 kg/cm2 ساخته شده و بلند ترین ساختمان بتنی آمریکا محسوب می گردد. مقدار آب لازم برای تکمیل واکنش به صورت پارامتر نسبت آب به سیمان تعریف می‌ شود.

  • در نتیجه همین امر، از سال 1990 تعداد قابل توجهی از شدیدترین فجایع آب‌ و هوایی در نقاط مختلفی از کره زمین به ثبت رسیده است.
  • آن ها شامل ماسه، شن درشت و سنگ های خرد شده نظیر خرده سنگ های گرانیت و یا آهک می باشند.
  • به‌طور متوسط از سنگدانه‌هایی با قطر ۲۰ میلیمتر استفاده می‌شود.[۸]توزیع اندازه ذرات به نام «دانه بندی سنگدانه» مرسوم است.
  • کاربرد عمده این بتن در پانل‌های جداکننده، شیب‌بندی، کف سازی و غیره است.
  • آزمایش اسلامپ بتن می‌تواند هم در آزمایشگاه و هم در محل پروژه به صورت درجا اجرا شود.

بتن شاتکریت با استفاده از نازل های مخصوص در سطح مورد نظر پاشیده می شود. برای آگاهی از نحوه اجرای بتن شاتکریت می توانید به نوشته مربوط به آن در سایت ساختمانچی مراجعه نمائید. زمان گیرایش مخلوط بتن را می توان با شتاب دهنده ها افزایش داد.

با اعمال مقدار اندازه گیری نیروی کششی اندازه گیری شده، می توان میزان فشرده سازی منتقل شده به بتن را به دقت تنظیم کرد. در فرآیند معروف به پخت، بتن پس از ریختن مدتی مرطوب نگه داشته می شود تا آهستگی انقباض که در اثر سخت شدن آن رخ می دهد، کند شود. برای جبران این امر، افزودنی مانند کلرید کلسیم با سیمان مخلوط می شود. این روند تنظیم را تسریع می کند ، که به نوبه خود باعث ایجاد گرمای کافی برای خنثی کردن دمای متوسط ​​پایین می شود. فرم های بتونی بزرگی که نمی توانند به اندازه کافی پوشانده شوند در دمای انجماد ریخته نمی شوند. با دو رویکرد کلی، می‌ توان به مقابله با تاثیرات زیست‌ محیطی صنعت بتن پرداخت.

تنها وجه تمایز آن با سایر بتون‌ها در نسبت مواد تشکیل‌دهنده آن است. بطوری‌که منافذ متعددی بین ذرات بوجود می‌آید و عموما از سنگدانه‌های درشت با وزن معمولی استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر از جدول عیار بتن و بررسی عمیق‌تر آن می‌توانید به مقاله عیار بتن مراجعه کنید. بتن بهترین نمونه برای توصیف یک ماده نفوذ پذیر و متخلخل است.تخلخل مقدار منافذ و سوراخهای داخل بتن می باشد که با درصدی از مجموع حجم ماده نشان داده می ش…

بتن از چه موادی تشکیل می شود؟

بتن تازه را به دلیل سیال بودن می‌ توان به شکل‌ های متفاوت درآورد و با استفاده از قالب‌ هایی با هندسه‌ های مختلف، نیازهای سازه‌ ای و معماری لازم را برطرف نمود. اجزا و کاربرد بتن های مختلف بنابر نیازهای ساختمانی و عمرانی با یکدیگر متفاوت است که به توضیح متداول ترین انواع آن ها می پردازیم. با افزودن حباب زاها، حباب های هوای ریز در هنگام بتن ریزی مخلوط به وجود می آیند و موجب افزایش مقاومت بتن نسبت به ذوب و انجماد می شوند. بتن تازه حالت خمیری دارد، به راحتی در داخل قالب جای می‌گیرد و به شکل قالب در می‌آید. سازه‌های با اشکال پیچیده را با ساختن قالب آن به راحتی می‌توان اجرا کرد. با اضافه کردن مواد افزودنی هوادار تولید می‌شود و در مکان‌‌هایی که بتن در معرض خطر انجماد و ذوب قرار دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بتن چیست؟ 7 نکته از بتن که نمیدانستی! از چه نوع بتن باید در ساختمان استفاده کرد؟ استوارسازان