بررسی ۵۰ نمونه از نماهای مدرن ساختمان های ایرانی در سال های اخیر

لذا از سال ۱۹۵۰ سهم سازه LSF در ساخت و ساز مسکن ژاپن افزایش قابل توجهی یافت. استفاده از سازه LSF به دلیل مزایای فراوان از جمله سرعت و کیفیت بالای ساخت و عملکرد لرزه ای مناسب در سال های اخیر در بسیاری از کشورهای دنیا رواج قابل توجهی یافته است. اصل کلی بدین گونه است که فشار هوا بار یکنواخت گسترده ای را که عمود بر هر نقطه از پوسته است بر آن وارد میکند. چون ساعات کار و معیار های طراحی سیستم های تهویه مطبوع فروشگاه ها ، بانک ها و رستوران ها با ساختمان های اداری متفاوت است ، باید این مکان ها دارای سیستم توزیع هوا و در برخی موارد تجهیزات سرمایشی خاص خود باشند. شرکت گوگل هموراه در طراحی دفاتر خود از طراحی های خاص و مبتکرانه بهره مند می شود. در این ساختمنان اداری نمای غربی ساختمان دارای فرم سخت با فضای باز محدود می باشد. تیمچه: سرایی که دارای چند مغازه یا حجره باشد و بازرگانان در آن مکان داد و ستد کنند. در دورهی سبک ریونانت در گوتیک فرانسوی، تغییرات مهمی در معماری گوتیک رخ داد. در سال ۱۹۹۲ تعداد ۵۰۰ خانه مسکونی با بهره گیری از سیستم قاب فولادی سبک ساخته شد.

از دیگر انواع سازه های فضاکار می توان به سازه فضایی گنبدی، تخت ، قوسی و فرم آزاد اشاره کرد. در شمال آمریکا چوب برای قرن ها به دلیل فراوانی؛ دسترسی آسان؛ ارزان بودن قیمت نسبت به دیگر مصالح ساختمانی و همچنین راحتی کار ساخت و ساز به عنوان کاربردی ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گرفت. با توجه به پیش ساخته بودن سیستم و بهره گیری از اتصالات پیچی امکان دسترسی به اتصالات جهت تعمیر، ترمیم و یا تعویض برخی قطعات به سادگی امکان پذیر بوده و به عنوان یکی دیگر از مزایای سیستم LSF که منجر به افزایش عمر مفید ساختمان نیز خواهد شد محسوب می گردد. به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، بررسی تمام عواملی که به ریزش متروپل انجامید/ برخی مهندسان سایت معماری آرین امضافروشی می کنند! قطعات فوق معمولا با اشکال C و یا Z ساخته و اجرا می شوند. مزایای قابل توجه استفاده از این روش مانند سازگاری با محیط زیست، تقلیل میزان ضایعات ساختمانی، امکان استفاده مجدد از قطعات به کار رفته در ساخت و امکان بازیافت قطعات به کار رفته با هزینه مناسب، سرعت بالای ساخت و اقتصادی بودن؛ فولاد را به عنوان عنصر اصلی ساخت و ساز در آمریکا مطرح نمود به طوری که امروزه سهم قابل توجهی از ساختمان های مسکونی ساخته شده در آمریکا با استفاده از سیستم قاب فولادی سبک ساخته می شود.

استاد یکی از بخشهای اصلی برای ساخت و برپایی دیوار است که وظیفه تحمل بار تقلی را به عهده دارد. در سیستم ساختمانی LSF، استاد و تراک ها جزئی از اعضای اصلی هستند. کشور ایران با توجه به وسعت قابل توجه و تنوع شرایط جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی و منابع طبیعی، از روش ها و الگوهای ساختمان سازی متفاوتی برخوردار می باشد. و همچنین در جاهایی که امکان استفاده ازبالکن های تو رفته وجود دارد می توان ازآن استفاده کرد، زیرا بالکن های تو رفته به نسبت بالکن های بیرون آمده از حریم خصوصی بهتر، حفاظت بهتر در برابر آب و هوا و ظاهر متناسب تری برخوردار است. هسته های عمودی می توانند به نما و ریتم ساختمان (در صورت زوج یا چندگانه) کمک کنند و می توانند نور و هوا را به مناطق مشترک منتقل کنند. یکی از چالش های اصلی طرح به حداکثر رساندن نور و کیفیت فضایی با استفاده از پنجره های حداکثری است.

لیکن از سال ۱۹۳۰ توجه به ملاحظات زیست محیطی و تلاش برای اقتصادی کردن فعالیت های ساخت و ساز ساختمان؛ سبب شد تحقیقات گسترده ای به منظور شناسایی مصالح ساختمانی مناسب جهت جایگزین نمودن با مصالح ساختمانی نامناسب و نیز یافتن روش های نوین ساخت و ساز انجام شود. حلقهٔ خارجی باد شده (حجم بستهٔ باد شده) به اندازهای سخت است که به عنوان حلقهٔ فشاری برای پوستهٔ تنیده نشده ای که کف قایق را تشکیل میدهد استفاده میشود. در طرح خانه های ویلایی فضاهایی چون نشیمن، آشپزخانه، اتاق خوا بها و غذاخوری می تواند در مجاورت حیاط باشد تا ضمن بهره گیری از دید و منظر مناسب در شرایط خوب آب و هوایی بتوان از فضای باز نیز استفاده کرد در خانه های ویلایی معمولاً چهار دسته حیاط در نظر گرفته میشود. حال و هوای مسکونی: خانهی خوب نورِ کافی دارد، توی تراسش می شود گلدان گذاشت و حیاط اختصاصی کوچکی را صاحب شد که امکان نظارهی شهر از بالا را هم می دهد. یونانیان در این زمینه پیشرفت های بسیاری کردند، کم کم ساختمان های چند طبقه ساختند که فضاهای آن با اتاق هایی از هم جدا می شد، وجود حیاط های چند گانه که می توان به حیاط نگهداری ابزار و وسایل، حیاط اصلی و حیاط خدمه اشاره کرد که نشان از خانه های درونگرا و برونگرا دارد.

چرا که یک ساختمان خوب، میبایست برای ساکنانش محیطی امن، آرام و قابل استفاده را فراهم کند. این نرم افزار می تواند امکان ادغام برنامه های CAD خارجی را نیز فراهم کند. سیستم تیرریزی مسطح که معمولا بین تکیه گاه ها یا دیوارهای باربر مشترک برای اجرای سقف های صاف استفاده می شود. علاوه بر آن برای مقاومت در مقابل باد و بلند شدن بام باید اتصال مناسبی بین دیوارهای باربر و سقف انتخاب نمود. از سال ۱۹۵۶ به دلیل تنزل قابل توجه در کیفیت چوب و ارزان شدن قیمت فولاد، سازه LSF مورد توجه متخصصین؛ مسئولین و سازندگان ساختمان قرار گرفت، به طوری که سازندگان ساختمان از قطعات سبک فولادی در ساخت دیوارهای غیرباربر جدا کننده و همچنین ساخت دیوارهای پیرامونی در ساختمان های بلند بهره بردند. به منظور مشخص شدن تفاوت های سازه LSF با سیستم های سنتی رایج در کشور در ساخت ساختمان های کوتاه مرتبه و میان مرتبه، در این قسمت چندین پروژه مختلف با استفاده از سیستم سازه فولادی معمولی؛ سازه بتنی و سیستم LSF طراحی شده و نتایج به دست آمده با یکدیگر مقایسه شده است. این وزارتخانه برای تامین مسکن موردنیاز، سیاست های جدیدی را برای طراحی؛ تولید و ساخت مسکن ارائه نمود که از آن جمله می توان به استفاده از ساختمان های پیش ساخته با استفاده از مصالح ساختمانی غیر آتش زا؛ کوتاه کردن مدت زمان عملیات ساختمانی در کارگاه و نهایتا تلاش برای محافظت از منابع چوب اشاره کرد.