بهترین خریدار ضایعات ساختمانی کیست؟

ضایعات آسیا شما را با خریدار ضایعات ساختمان آشنا کنیم پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

معرفی ضایعات ساختمان

ضایعات ساختمان شامل تمام مصالحی می باشد که به صورت ناخواسته در اثر تخریب و ساخت و ساز ساختمان ها تولید می شوند. ضایعات ساختمان با عنوان های دیگری چون نخاله های ساختمانی، پسمانده های ساختمانی، زباله های ساختمانی، زائده های ساختمانی، طلای کثیف، دور ریختنی های ساختمانی شناخته شده اند. ضایعات ساختمانی از عملیات های ساخت و ساز ساختمان ها به دست می آیند که برخی ها این ضایعات ها را یه عنوان یک عامل خطرناک برای محیط زیست می دانند درحالی که اینطور نیست! از طریق مدیریت بازیافت ضایعات ساختمانی می توانید در اقتصاد کشور تاثیر بسزایی بگذارید. در هر سال در اثر تخریب ساختمان ها، باز سازی و همینطور ساخت ساختمان های جدید ضایعات ساختمانی زیادی تولید می شود.

برای این که این ضایعات را از محل زندگی و سکونت خود دور کنید می توانید از طریق مراجعه به سایت ضایعات آسیا، خریدار ضایعات ساختمانی را پیدا کنید تا ضایعات شما را با مناسب ترین قیمت خریداری کنند. از مهم ترین ضایعات ساختمانی می توان به عایق ها، میخ ها، سیم های برق، میلگرد ها، درب و پنجره ها، شیرآلات، لوله ها، کولر های فرسوده، لوله های پلاستیکی، پایه های فلزی و موارد دیگر اشاره کرد. برخی از این ضایعات قابل بازیافت هستند، برخی دیگر قابل بازیافت نیستند و باید دفن شوند و برخی دیگر با به وجود آوردن تغییرات کوچکی روی آن ها، می توان با مصالح جدید به کار گرفت.

ضایعات ساختمان چه کاربردی دارند؟

افزایش جمعیت سبب افزایش میزان ساخت و ساز ساختمان ها گردیده است، در نتیجه ضایعات ساختمانی نیز افزایش پیدا کرده است. ضایعات ساختمانی از طریق بازیافت، از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه تر است همچنین در استفاده از منابع طبیعی و خام موجب صرفه جویی می شود. هنگامی که ضایعات ساختمانی بازیافت می شوند، مصرف آب و انرژی نیز کاهش پیدا می کند. می توانید ضایعات ساختمان را با مواد دیگری ترکیب کنید تا موادی به دست آید که در برابر عوامل بیرونی چون زلزله، سیل، حرارت بالا و موارد دیگر مقاوم باشد.

ضایعات ساختمان به دو دسته ضایعات ساختمان فلزی و ضایعات ساختمان غیر فلزی تقسیم می شود. ضایعات ساختمانی بخاطر تنوع زیادی که دارند، کاربرد متنوعی نیز دارند مثلا ضایعات ساختمانی ای چون تیرآهن اگر زنگ زدگی نداشته باشد می توان برای ساخت چهار چوب از آن استفاده کرد، یعنی به طور مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد، اما اگر زنگ زدگی داشته باشد برای بازیافت به کارخانه های بازیافت می فروشیم. درب و پنجره را نیز به همین صورت مورد استفاده قرار می دهند.

ضایعات ساختمانی غیر فلزی را براساس نوع و جنس آن ها جدا سازی می کنند و مورد بازیافت قرار می دهند تا به وسایل قابل استفاده تبدیل شوند. به این ترتیب برای ساختن ساختمان ها به مصالح جدید و استخراج شده کمتری نیاز پیدا می کنید و در استفاده از منابع طبیعی صرفه جویی می نمایید. از کاربرد های ضایعات ساختمان می توان به بتن سازی، محوطه سازی، راه و جاده سازی، زیر سازی راه ها، طراحی پارک و … اشاره کرد.

وظایف خریدار ضایعات ساختمان چیست؟

خریداران ضایعات آسیا تمام ضایعات ساختمانی و نخاله های ساختمانی در قبل از شروع ساخت و ساز، در زمان تخریب ساختمان های قدیمی و بعد از ساخت و ساز ساختمان ها شما را با بهترین و مناسب ترین قیمت خریداری می کنند. بیشتر حجم ضایعات ساختمانی را فلزات تشکیل می دهند و چون فلزات از اهمیت بالا و ارزش پولی برخوردار اند، توجه زیادی به سمت خرید و فروش ضایعات ساختمانی جلب شده است. خریدار ضایعات ساختمانی می بایست به تفکیک ضایعات بپردازد و تا جای ممکن ضایعات را برای استفاده مجدد تبدیل کند.

از آن جایی که سالانه ساختمان های زیادی ساخته یا بازسازی می شوند، در پی این ساخت و ساز ها ضایعات زیادی نیز تولید می شود. خریداران ضایعات ساختمان نقش ارزشمندی در جهت کاهش هزینه ها و مصرف مواد اولیه و خام دارند. فروش ضایعات ساختمانی و بازیافت درست آن ها تاثیر بسزایی روی برنامه ریزی های خریداران بازیافت و نخاله های ساختمانی خواهد داشت. هنگامی که خریداران ضایعات را خریداری می کنند در این هنگام دغدغه اساسی ای برای مدیران شهری و شهرداری به وجود می آید.

بازیافت ضایعات ساختمانی باید توسط افراد باتجربه، کار بلد و با استفاده از ابزار ها و روش های مخصوص صورت گیرد. خریداران معمولا برای بازیافت ضایعات ساختمانی از سه روش استفاده می کنند؛ دفن، بازیافت و به کارگیری ضایعات در کنار مصالح تازه و جدید. این فرآیند ها باعث می شود ضایعات ساختمان ها به درستی مدیریت شود، امکان استفاده مجدد از آن ها فراهم شود، سبب حفظ و صرفه جویی در استفاده از مواد خام، اشتغال زایی و به سالم سازی محیط زیست کمک می کند. خریداران باید مجهز به اتومبیل های حمل و نقل ضایعات باشند که حمل و نقل ضایعات رایگان صورت می گیرد، قبل از بار زدن در تعیین قیمت به توافق برسند و سپس در سریع ترین زمان ممکن ضایعات ساختمانی را بار بزنند.

معرفی انواع روش های مدیریت ضایعات ساختمانی

به طور کلی ضایعات ساختمان  را از سه طریق انباشت، دفن و بازیافت مدیریت می کنند. با به کارگیری از دو روش اول آسیب ها و مناظر نامطلوبی برای زیست محیط به وجود می آید، صحیح ترین و مطلوب ترین روش برای مدیریت ضایعات ساختمان ها بازیافت آن ها می باشد. بازیافت ضایعات ساختمان در اکثر کشور های در حال توسعه رواج دارد، متاسفانه در کشور ما این موضوع آن چنان اهمیتی ندارد. در ادامه به توضیح انواع روش های مدیریت ضایعات ساختمانی پرداخته ایم؛

انباشت ضایعات: یکی از رایج ترین روش برای مدیریت ضایعات ساختمانی انباشت آنان می باشد. به کارگیری از این روش معایبی چون آلودگی آب، خاک و اشغال زمین به همراه دارد. در روش انباشت به دلیل تخمیر و آب شستگی ناشی از بارش باران و … باعث ورود مواد سمی و مضر به خاک و در نتیجه سبب آلودگی های منابع زیر زمینی می شود. این مواد سمی بر روی هوا، گیاهان و جان جانوران نیز اثر می گذارد، بنابراین این روش، خطرات جدی ای را به وجود می آورد به طوری که در کشور های دیگر استفاده از این روش ممنوع می باشد.

دفن ضایعات: اصلی ترین روش برای از بین بردن نخاله های ساختمانی دفن کردن آن ها می باشد. با این که این روش هزینه زیادی ندارد اما معایبی چون اشغال کردن زمین و آسیب های زیست محیطی به وجود می آورد. دفن کردن برخی ضایعات موجب تولید یک سری گاز های سمی می شود در نتیجه آب، خاک، هوا، گیاهان آلوده می شوند و در نتیجه موجب شیوع برخی بیماری ها می گردد. به طور کلی می توان گفت که دفن کردن نخاله های ساختمانی مشکلاتی چون کمبود محل برای دفن ضایعات، ایجاد مناظر نامطلوب و تاثیرات زیست محیطی زیادی به دنبال دارد.

بازیافت نخاله های ساختمانی: همان طور که در بالا اشاره کردیم امروزه به خاطر افزایش جمعیت تعداد ساخت و سازها بالا رفته در نتیجه مقدار ضایعات ساختمانی نیز افزایش پیدا کرده است. این ضایعات مشکلاتی چون کمبود زمین برای دفن آن ها، کمبود مواد خام و طبیعی برای تولید مصالح به وجود آورده است. به سبب همین دلایل بازیافت ضایعات ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است. اگرچه هزینه بازیافت ضایعات ساختمانی زیاد می باشد اما در مدت زمان طولانی ای جزوء برنامه های اقتصادی و بهینه سازی محسوب می شود. هزینه بالا شامل هزینه هایی است که برای حمل و نقل ضایعات، حمل نخاله ها و دفن آن ها را می باشد.

در بین ضایعات ساختمانی، ضایعات فلزی و آهنی از اهمیت بالاتری برخوردار است. خرید این ضایعات و بازیافت آن ها سبب سالم سازی و حفظ محیط زیست، جلوگیری از تولید گاز های مضر و سمی و کاهش هزینه های تولید کالاها می شود. بازیافت سبب اشتغال زایی نیز می گردد، طی مراحل بازیافت با استفاده از دستگاه های مخصوص خرد کن، قلوه سنگ ها را به ذرات ریز تبدیل می کنند و از آن ها به عنوان مصالح برای ساختمان سازی استفاده می کنند، مانند بتن که یکی از مصالح با ارزش در صنعت به شمار می آید، از آجر های که خرابی کم تری دارند در کرسی چینی و کف سازی استفاده می کنند، از آجر های شکسته برای تولید بلوک سیمانی استفاده می کنند و در کنار این ها ضایعات غیر فلزی را نیز بازیافت می کنند.

کلام آخر

در این بخش از مقاله ضایعات آسیا درباره خریدار ضایعات ساختمانی پرداختیم و دریافتیم هر ساله ضایعات ساختمانی زیادی تولید می شود و اگر به آن ها توجه نکنیم و به بازیافت آن ها نپردازیم، خطرات و آسیب های جدی ای را برای محیط زیست و زندگی انسان ها به وجود می آورند. از شما کمال تشکر را داریم که تا پایان مقاله ضایعات آسیا همراه ما بودید لطفا نظراتتان را کامنت کنید.