“به عنوان یک معمار شورا، انتظار ندارید جوایز بزرگی کسب کنید”

منبع: تیم کراکر

تبدیل پارکینگ خودرو در Centurion Place در سال 2019 به هشت آپارتمان دو خوابه

وقتی من یک ماه پس از پیروزی با Monkman صحبت می کنم، او هنوز متعجب است. او می‌گوید: «شما انتظار ندارید که جوایز بزرگی به این شکل کسب کنید. “مردم مقامات محلی را در خط مقدم نوآوری یا خلاقیت نمی بینند.”

برادران او همگی در رشته مهندسی تحصیل یا کار کردند، اما مونکمن برای تحصیل در رشته معماری به دانشگاه شفیلد رفت و سال خود را در شورای شفیلد در سال 1988 گذراند. در آن زمان، شهر در حال فروپاشی صنعت فولاد بود و تاچریسم در اوج خود بود.

در پنج دقیقه پیاده روی از Armor Close، Monkman این ترفند را برای Centurion Close برنده جایزه MJ Long تکرار کرد. در آنجا، او هشت خانه شورایی را به ملکی در دهه 1970 اضافه کرد که در اصل توسط معماران منطقه Islington به عنوان محله فقیر نشین در نزدیکی جاده Caledonian طراحی شده بود. Monkman با مذاکره در مورد محدودیت‌های سایت مانند یک خط راه‌آهن همسایه، فضایی را برای افزودن نکات سخاوتمندانه مانند راهروهای وسیع‌تر و راهروهای ورودی مطبوع پیدا کرد.

به غیر از یک دوره کوتاه در معماران تاد در اوایل دهه 90، مانکمن تمام عمر خود را برای شوراهای محلی کار کرده است – شغلی که توسط رئیس بخش معماران ایسلینگتون، پل توبین، توصیف شده است: “وقف خدمات عمومی قدیمی”. او می‌گوید که دوست دارد به یک «خط تلفن» از اعضای شوراهای منتخب پاسخگو باشد، که به نوبه خود با ساکنان ارتباط مستقیم دارند. او عمدتاً با قراردادهای سنتی کار می کند، به این معنی که کنترل تحویل یک طرح را حفظ می کند.

آثار مونکمن از تاریخچه مسکن مدرنیستی خود ایسلینگتون، مانند املاک مارکس در سال 1976 داربورن و دارک و «درام و ظرافت و دسیسه» املاک سبز آبگرم درجه دوم برتولد لوبتکین در خیابان رزبری الهام گرفته است. او ساختمان‌هایی را تأیید می‌کند که در منظر خیابان موجود «دوخته» شده‌اند و بر ایجاد فضای خانگی و اشتراکی برای ساکنان تمرکز دارند.

تبدیل شدن به یک معمار شورایی در لاغرترین سال های مسکن اجتماعی به معنای مبارزه برای ضایعات و سرمایه گذاری از فرصت های اندک برای ساخت و ساز بود. در سال 1997 او به دپارتمان معماران Islington ملحق شد که در شکل کنونی آن بیش از یک قرن است که بی سر و صدا خانه های شورایی می سازد. در منطقه‌ای با ارزش زمین بسیار بالا و کمبود شدید سایت‌های برون‌فیلد موجود، Monkman توانایی خود را تقویت کرده است، همانطور که کاترین اسلسور، منتقد و داور جایزه MJ Long می‌گوید، “چیزی را بی‌سر و صدا متمایز از شرایط نامطلوب تداعی کند”.

کار یک معمار شهرستان ممکن است پاداش باشد، اما اغلب زیر رادار این حرفه پرواز می کند. بنابراین وقتی Monkman، 54 ساله، جایزه MJ Long AJ و AR را که به نام معمار، مدرس و نویسنده محترم نامگذاری شده بود، برد، به گفته او، این یک «شوک، شگفتی و لذت» واقعی بود.

تعهد اجتماعی بی چون و چرای مونکمن عامل اصلی برنده شدن جایزه ام جی لانگ او بود. اسلسور می‌گوید که، در حالی که Centurion Close از نظر معماری «متواضع‌ترین» در فهرست نهایی بود، Monkman در روز داوری وارد زوم شد و با اعتقاد طولانی مدت خود به کارهای اجتماعی، «نمایش را دزدید». برد او این پیام را ارسال می کند که رویکرد و کار او بیش از هر زمان دیگری حیاتی است. همانطور که اسلسور می گوید: “باید تعداد فیونا مانکمن های بسیار بیشتری در معماری وجود داشته باشد.”



منبع

تعداد تیم های معماری شورا از دوران شکوه دهه 1960 به شدت کاهش یافته است. در حالی که مسکن‌های ساخته شده توسط مقامات محلی از رنسانس کوچکی برخوردار است، این طرح‌های مراکز خصوصی مانند میخائیل ریچس یا پیتر باربر هستند که بر مدار جوایز غالب هستند.

“ترکیبی از ایده آلیسم، حساسیت طراحی تصفیه شده، دانش عملی و عزم پولادین او منحصر به فرد است”

در معماری بریتانیا، کمپین در مورد حقوق کار در حال افزایش است و اتحادیه جدیدی UVW-SAW در سال 2019 راه اندازی شد تا با «فرهنگ سمی کار بیش از حد» در این صنعت مبارزه کند. مونکمن تایید می کند. او با اشاره به اینکه یک دفتر معماری باید با کارکنان خود مانند سایر دفترها رفتار کند، می‌گوید: «مردم چه در بخش دولتی یا خصوصی کار می‌کنند، باید محافظت شوند.» او می افزاید: مردم نباید مورد استثمار قرار گیرند. اگر ساعت‌های طولانی را انجام می‌دهید، باید برای آنها پول پرداخت کنید.

سایت های کوچک

با توجه به اینکه زنان هنوز در موقعیت‌های برتر معماری به شدت کمتر حضور دارند – نگاهی اجمالی به داده‌های شکاف جنسیتی در سال جاری میزان مشکل را مشخص می‌کند – این جایزه قصد دارد کسانی را که «در عمل عالی» هستند، اما ممکن است نامشان بالای در نباشد، کشف کند. .

Monkman علاقه خود را به معماری – و به ویژه مسکن – به دوران کودکی خود در اوایل دهه 1970 بازمی‌گرداند، زمانی که او و سه برادرش در خانه‌ای مشترک با یک باغ کوچک جلویی و پشتی در هال زندگی می‌کردند. دوران سختی بود زیرا پدرش که یک مهندس بود، بیکار شده بود، اگرچه او و برادرانش «به شدت غافل بودند».

چهار خانه در یک سایت گاراژ سابق در Armor Close (2009) اولین خانه های جدید ساخته شده توسط شورای Islington در بیش از 20 سال بود.

او یک تراس از چهار خانه شورای حیاط طراحی کرد که به سمت داخل به یک حیاط خصوصی نگاه می کرد، با سقفی شیبدار که به یک طبقه در پشت سر می رسید. این طرح اولین مسکنی بود که توسط Islington در 20 سال ساخته شد و برنده جایزه طراحی مسکن شد. پل کاراکوسویچ، معمار مسکن همکار خود، که در سال 2013 آن را طرح مسکونی مورد علاقه خود در بریتانیا نامید، «انواع خانه های ساده و زیبا» و استفاده هوشمندانه از یک مکان محدود را ستود.

عازم

اینها ویژگی هایی هستند که در کار Monkman به عنوان مباشر اتحادیه نیز مفید بوده اند. او به یاد می آورد که در شورای بارنزلی کار می کرد، جایی که تیم هفت نفره اش همه مرد بودند و تقویم های پین آپ روی دیوارهای دفتر آویزان بود. من از آنها خواستم آنها را پایین بیاورند و آنها از من خواستند مباشر فروشگاه اتحادیه آنها باشم. گفتند اگر می توانید در مقابل ما بایستید، می توانید در مقابل مدیریت بایستید.

طرح‌هایی مانند Public Practice در تلاش هستند تا معماران را به شوراها بازگردانند، اما در حالی که علاقه به کار برای آنها وجود دارد، شوراهای کمی می‌توانند از عهده استخدام یک تیم کامل برآیند. استثناها عبارتند از Islington، شورای شهرستان همپشایر، که در سال 2019 44 معمار را استخدام کرد، و گلاسکو، که 18 معمار را استخدام کرد. در سال 2019، تحقیقات AJ نشان داد که تعداد معماران استخدام شده توسط برخی شوراها در چهار سال یک دهم کاهش یافته است.

توبین می‌گوید که مانکمن به مسکن به‌عنوان «نیروی مترقی اجتماعی» و «اعتقاد تزلزل‌ناپذیر» معتقد است که معماری خوب (اما نه لزوماً گران‌قیمت) باید در دسترس همه باشد. او می‌افزاید: ترکیب ایده‌آل‌گرایی او، حساسیت طراحی دقیق، دانش عملی و عزم پولادین در تجربه من بی‌نظیر است.

مونکمن می‌گوید که از نزدیک شاهد بود که چگونه دولت محافظه‌کار مناقصه رقابتی اجباری در دهه 1980 منجر به خصوصی‌سازی مسکن شورایی و از بین رفتن تیم‌های مهندسی و معماری داخلی مقامات محلی شد.

طرحی که بهترین نمونه از این جادوگری سایت های کوچک است – و پروژه ای که خود Monkman به آن افتخار می کند – Armor Close در نزدیکی زندان پنتونویل است که در سال 2009 تکمیل شد. برنامه ریزان Islington به او گفته بودند که سایت گاراژ قدیمی «توسعه ناپذیر» است زیرا بین گاراژ موجود قرار داشت. یک ساختمان مسکونی در یک طرف و یک ساختمان شش طبقه برای اسکان افسران زندان ویکتوریایی در طرف دیگر. او به خاطر می‌آورد: «آنها گفتند ممکن است آن را فراموش کنی. اما برای یافتن راه حلی احساس چالش کردم.

مونکمن که مانند بسیاری از معماران در این بخش، به شدت از این که چگونه حق خرید همچنان سهام جدید شورا را از بین می‌برد، و از فقدان بودجه دولت مرکزی برای ساخت و ساز بیشتر به شوراها ارائه می شود.

منبع:مارتینا فررا

برد Monkman تا حدودی به اصلاح تعادل کمک می کند و به گفته داوران جایزه MJ Long، رهبر تیم طراحی Islington برنده “slam-dunk” بود. این جایزه، در سومین سال خود، برای مجموعه‌ای از کار یک معمار زن با تأکید بر پروژه‌ای است که در 18 ماه گذشته تکمیل شده است – در مورد Monkman، طرح مسکن هشت خانه Centurion Close شورا.

او می‌گوید: «همیشه می‌خواستم در هر ساختمانی که طراحی کرده‌ام، تا آنجا که می‌توانم برای کودکان فرصت ایجاد کنم. من همیشه از ارزش فضاهای سبز و مکان‌های جالب اطراف که مردم می‌توانند به راحتی و ارزان به آن‌ها برسند، آگاه بوده‌ام.

معماری برای همه

برای یک معمار جوان با تفکر سیاسی – Monkman یک عضو مادام العمر اتحادیه کارگری است و بیش از 20 سال رئیس شعبه Islington Unison بوده است – تجربه هم در شفیلد و هم بعداً شورای بارنزلی شکل‌دهنده بود. او می گوید: «فقر زیادی در اطراف وجود داشت. برای مردم بسیار سخت بود، و فکر می‌کنم که این موضوع واقعاً چشمان من را به اهمیتی که مسکن بر زندگی مردم دارد باز کرد.

مونکمن می‌گوید که تمرکز جایزه بر روی معماری توسط پزشکان زن «فوق‌العاده» است، به‌ویژه که زنان در این حرفه هنوز نادیده گرفته می‌شوند و به ندرت به عنوان «مکان‌ساز یا مبتکر» دیده می‌شوند.

فیونا مونکمن همان چیز کمیاب در سال 2022 است: یک معمار شورا. حتی غیرمعمول‌تر، او بخشی از دپارتمان معماران Islington، بخش عمومی 12 نفره بخش شمال لندن است، نه یک طراح تنها در دریایی از برنامه‌ریزان.

بازسازی ساختمان داربورن و دارک در سال 1976 توسط شورا در دهه 1990