توسعه و تکامل یافته است

سيستم هاي تناسب رياضي از فرضيه فيثاغورث و از اين عقيده كه برخي نسبت هاي عددي “همه چيز عدد است” و از اين عقيده كه برخي نسبت هاي عددي مبين ساختار هماهنگ عالم هستي هستند سرچشمه مي گيرند؛یکي از اين نسبتها كه از عهد باستان تاكنون به كار رفته است تناسبي به نام “تناسب طاليي” ميباشد.يونانيها از ديرباز به نقش غالبي كه تناسب طالیي در بدن انسان بازي ميكرده است پي بردند و با اعتقاد به اينكه هم انسان و هم پرستشگاه هاي او ميبايست به يك نظم برتري از جهان تعلق داشته باشند همين تناسبات را در ساختمان پرستشگاه هاي خود منعكس كردند. معماری کامپیوتر در مورد هزینه نسبی عملیات رایانشی و همینطور ارتباط نرمافزار با کاربران و کارکردهای میان آنها ایدههایی را در ذهن ایجاد میکند. پیدایش فرم در معماری را میتوان در رابطه مستقیم با فرهنگ و اعتقاد مردم دانست که تحت اشکال، جهت، رنگ و جنسیت خاصی تعریف میگردد که با کمک این چهار عامل، موفق به نمود فضا در بعد فیزیکی و کلید ورود به فرهنگی است که این فضا را تولید میکند. بتن معمولی یا بتن خود تراکم (SCC) را میتوان در هستههای بتنی با مقطع استفاده کرد. فرم را میتوان زبان فضا دانست؛ چرا که آنچه را معماران در فضا میخواهند بیان کنند با توجه به فرم بیان میکنند به همین دلیل فرم دارای اهمیت ویژهای در آفرینش فضا است.فرم مورد نظر باید قابلیت پذیرش عملکرد را داشته باشد و هم چون ظرفی برای آن، ایفای نقش کند.

در واقع فرم را میتوان نمود فیزیکی تفکرات و سنت انسانهایی دانست که به تولید فضا اقدام نمودهاند ؛ پس با درک درست از فرم تولید شده میتوان به درک صحیح فضا نزدیک شد. پس بدلیل داشتن سختی پایین بهتره در ساختمون های بلند و باریک از این سیستم استفاده نکنیم (برای ساختمون های تا 10 طبقه مناسبه). در حالی که سازههای متکی بر هوا به فشاری کم برای نگه داشتن پوسته سقف نیاز دارند، فشار در اجزا سازههای پر شده از هوا باید مقدار قابل توجهی باشد تا سختی لازم برای پایداری سازه و اعضا تکیه گاهی تأمین گردد. ساختمان سازه ای است که برای سکونت و به عنوان سرپناه یا برای کار ساخته میشود که محیط را به دو بخش بیرون و درون تقسیم میکند. از طرفي هندسه ابزاري مناسب جهت نظم بخشيدن به معماري و برقراري روابط آگاهانه ميان اجزاي بنا با يکديگر است تا در عين مرکب بودن، يکپارچگي فضا را به عنوان يک ترکيب خلاق و هدفمند ميسر سازد.

نقشههای مربوط به هر یک از عناصر خاص و پیچیده ساخته شده در داخل فضا (اعم از جداکننده سقفها و مبلمان) در مقیاس مناسب. با استفاده از خط و ایجاد شکل یک فضا می شود کمی موضوع را درک کرد، اما برای بهتر درک کردن فرم معماری بعد از خطوط و شکل، رسم پرسپکتیو یکی از بهترین راه ها است. انتخاب ده ضلعی منتظم از طرف هنرمندان ایرانی و استفاده آن در کارهای معماری (پوشش گنبدها با کاربندی) و کارهای هنری (گره سازی ها که پایه آنها روی ده ضلعی منتظم قرار دارد) توجه و دقت آنها و بالاخره دید آنها را در انتخاب و به دست آوردن بهترین تناسب در معماری در خطوط و سطوح را می رساند؛ چرا که در ده ضلعی منتظم نسبت شعاع به طول ضلع، همان نسبت طلائی است که در تمام کاربندی پوشش های گنبدی در معماری اصیل ایرانی – اسلامی از آن استفاده شده است.

از مقايسه اندازه يک عنصر با يک مرجع استاندارد و يا عناصر ديگر حاصل می شود. ۳-خاصیت آن تسلط بر عناصر پیرامون است. تناسب یکی از مفاهیم اصلی و پایهای معماری است که به رابطهٔ بین اجزا و کلیت یک فضا یا طرح معماری اشاره دارد. تناسبات در معماری یکی از مفاهیم اصلی و پایهای است که به رابطهٔ بین اجزا و کلیت یک فضا یا طرح معماری اشاره دارد و منظور از تئوریهای تناسبات، ایجاد احساس نظم بین اجزاء یک ترکیب بصری است.در سبکهای معماری به تناسب اجزاء معماری، انسان و فضا توجه بسیاری شده است و در هر سبک معماری، تغییرات تناسب ،مفاهیم متفاوتی را بیان میکند. پردازش برداری از هزینه سربار مکانیزم کنترل حلقه که در کامپیوترهای همهمنظوره استفاده میشود جلوگیری میکند. توجه : ثبت نام و ارسال پروژه در چهاردهمین دوره جایزه معماری و معماری داخلی ایران به رسم هر سال رایگان و بدون پرداخت هیچگونه هزینه ای است. در ادامه شما را با هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال 1401 آشنا خواهیم کرد.

یکی از اصول مهم معماری ایران مردمواری است.مردم واری به معنای رعایت تناسب میان اندامهای ساختمانی با اندامهای انسان و توجه به نیازهای او در کار ساختمان سازی است. فرم در معماری فقط یک نوع شکل یا پیکربندی ساختمانی نیست بلکه شامل عناصر بسیاری از جمله نقطه، خط، سطح یا حجم میباشد.نقطه شروع درک و حس یک فرم ،خط است. در معماری و ساختمان سازی مالکین زمین و ساختمان نیاز به ارجاع کار به متخصصین و عقد قراردادهایی در راستای پروژه ساختمانی مورد نظر دارند و همچنین در قرارداد همکاری نظارت و اجرای معماری جهت مواردی همچون طراحی نما، طراحی داخلی، طراحی فاز یک و دو و ارائه نقشههای معماری لازم براساس ضوابط مربوطه و طی فرایندی مشخص توافق و تعهداتی تعیین میشود، که تنظیم این موارد از اهمیت بالایی در بهبود روند کار دارد. در بیان رابطه فرم با عملکرد می توان گفت هر چند که شناخت عملکرد قبل از فرم پردازی روی می دهد اما این دو مفهوم به نوعی همگام با یکدیگر در فرایند طراحی مشارکت دارند. اندازهی تابلوهای نقاشی در قرن ۱۴ میلادی بزرگتر شد و این موضوع همزمان با دورهای بود که از آنها برای دکور قاب تزئینی پشت محراب استفاده میکردند.

هنگامی که شما این مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه با سایت معماری آرین وب سایت خود باشید.