در حالی که منتظریم تا دولت بر اساس کربن تجسم یافته عمل کند، معماران چه کاری می توانند انجام دهند؟

الیاف شیشه ای

بهترین راه برای ارزیابی کربن تجسم شده در حال حاضر مراجعه به فهرست موجودی کربن و انرژی (ICE) است. پایگاه داده ICE را می توان به صورت رایگان از اینجا دانلود کرد https://drive.google.com/drive/folders/1vHpIGkpgkplmItn_0IaPXQ-5Fxnr08Wz?usp=sharing. با بررسی گزینه ها و مواد، معمولاً می توان انرژی و کربن یک ساختمان یا پروژه ساخت و ساز را 10 تا 20 درصد کاهش داد، بدون اینکه به هزینه ساخت اضافه شود، همانطور که از جدول ساده شده زیر در مقایسه محصولات مختلف عایق می بینید.

20

دولت اکنون گفته است که قصد دارد در سال آینده در مورد پیشنهادها و مداخلات برای جریان اصلی اندازه گیری و کاهش کربن موجود در محیط ساخته شده مشورت کند. همچنین متعهد به مسیر مشخص تری برای مشخصات فنی 2025 برای استاندارد خانه های آینده است. در نتیجه، پیش از اجرای کامل استاندارد خانه های آینده در سال 2025، انتظار داریم مشاوره دیگری در این زمینه در سال 2023 و قانون گذاری در سال 2024 انجام شود. ساختمان های بالاتر از مساحت ناخالص داخلی 1000 متر2، و یا که بیش از 10 مسکن ایجاد می کنند، باید معرفی شوند.

1.05

1.7

28

مقایسه نمونه انواع عایق با استفاده از داده های ICE

فوم PU سفت و سخت

2.55

با این حال، یک نقطه گیر، توافق این است که چگونه چنین ارزیابی هایی باید انجام شود. فقدان یک روش ملی تایید شده (مشابه SAP یا SBEM) باعث شده است که ابزارهای ارزیابی و تفاسیر متفاوتی برای WLCA مورد استفاده قرار گیرد که باعث ایجاد هزینه و ناهماهنگی در انجام ارزیابی‌ها می‌شود.

مواد

امیدواریم در چند سال آینده شاهد حل این مسائل باشیم و WLCAها بخشی از هر ارزیابی پروژه، از جمله روشی ساده شده برای SMEها برای اتخاذ آن خواهند بود.

16.8

بنابراین در حالی که ما منتظر اقدام دولت هستیم، معماران چه کاری می توانند انجام دهند؟

کربن CO2/کیلوگرم

با این حال، تعیین دقیق کربن تجسم یافته هر مصالح ساختمانی از مقایسه های گسترده غیرممکن است. دو ماده ممکن است یکسان به نظر برسند، قیمت یکسانی داشته باشند و با استاندارد یکسانی کار کنند، اما ویژگی‌های کربن مجسم شده کاملاً متفاوتی داشته باشند. برای مثال، یک تیر فولادی 100 درصد بازیافتی که با استفاده از انرژی تجدیدپذیر تولید می‌شود، ممکن است شبیه به تیر فولادی بکر تولید شده با استفاده از کوره‌های زغال‌سنگ باشد – اما دارای سطوح متفاوتی از کربن است. هر پرتو از کجا آمده و چقدر منتقل شده است، پیچیدگی بیشتری به معادله می‌دهد.

با سرفصل‌هایی که درگیر نرخ‌های بهره و پیامدهای سیاسی بودجه کوچک هستند، اگر آن را از دست بدهید که در 30 سپتامبر کتابخانه مجلس عوام منتشر کرد، بخشیده خواهید شد. HC 643 ساختمان تا صفر خالص: هزینه کربن در ساخت و ساز: پاسخ دولت.

3.48

بریتانیا زمانی در این زمینه پیشرو بود و موسسه تحقیقات ساختمان یک روش ملی برای ارزیابی اثرات زیست محیطی محصولات ساختمانی از گهواره تا گور در سال 1999 منتشر کرد. کشورهای دیگر مانند هلند و آلمان از آن زمان به بعد ملی را منتشر کردند. پایگاه داده های داده های ارزیابی چرخه عمر محصولات ساختمانی و ارزیابی ها را در مقررات ساختمانی آنها اجباری کرده اند. اگرچه چنین پایگاه‌داده‌ای در بریتانیا وجود دارد که با داده‌های تولیدکنندگان بریتانیایی ارائه شده از طریق پروژه پروفایل‌های زیست محیطی ایجاد شده است، در حالی که BRE و تولیدکنندگان درباره مالکیت بحث می‌کنند، خارج از حوزه عمومی باقی می‌ماند.

پشم سنگ

تخته چوبی

پلی استایرن

88.6

در حال حاضر هیچ سیاست دولتی که مستلزم ارزیابی یا کنترل انتشار کربن مجسم شده از ساختمان باشد وجود ندارد. انتظار می‌رود که این بخشی از بازنگری بیشتر در بخش L مقررات ساختمانی در زمان تصویب نهایی باشد.

برای کسانی که آگاه نیستند، کربن تجسم شده به معنای تمام CO است2 در تولید یک ساختمان منتشر می شود. از انرژی مورد استفاده برای استخراج و حمل و نقل مواد خام و همچنین انتشار گازهای گلخانه ای از فرآیندهای تولید، وسایل و اتصالات داخل، و ساختارشکنی و دفع آن در پایان عمر تخمین زده می شود. بنابراین اندازه‌گیری و ردیابی کربن تجسم‌شده نسبت به کربن عملیاتی دشوارتر است، که برون‌یابی از صورت‌حساب‌های انرژی ساکنان و پیش‌بینی با استفاده از ماشین‌حساب‌های SAP و SBEM نسبتاً ساده است.

39.5

گروه‌های کاری در سراسر دولت در حال بررسی روش‌ها، معیارها و استانداردهای WLCA با هدف به اشتراک گذاشتن بهترین تجربیات و درس‌های آموخته شده بین صنعت و دولت هستند، اما همه اینها بر تأخیر افزوده است. باید سال‌ها پیش حل می‌شد و در نتیجه، بریتانیا در نظارت و کنترل کربن تجسم‌یافته در ساخت‌وساز از کشورهای قابل مقایسه در اروپا عقب مانده است و به نظر می‌رسد در اجرای تعهدات خود شکست می‌خورد.

انرژی MJ/kg

101.5

1.35

این گزارش مهم با بیان این مطلب آغاز می‌شود که اگر می‌خواهیم تا سال 2050 به هدف الزام‌آور قانونی خود مبنی بر انتشار صفر خالص دست پیدا کنیم، باید تلاش‌های خود را تشدید کنیم و تقریباً تمام انتشارات ناشی از محیط ساخته شده را حذف کنیم. چالش در کل محیط ساخته شده و ارزیابی کربن کل عمر (WLCAs) احتمالاً نقش مهمی در ارائه کربن زدایی در سراسر بخش دارد.

0.98

جف ویلکینسون مدیر عامل بازرسان تایید شده مشاوران ساختمانی ویلکینسون است. www.thebuildinginspector.org



منبع

کتان