شستی و کلید آسانسور

چاه آسانسور چیست؟

 

چاه آسانسور یک تابلو فرمان است که در داخل کابین و دیگری در کنار درب هر طبقه نصب می شود. شستی کف ها با شستی داخل کابین متفاوت است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

وظیفه هل کننده آسانسور این است که پس از فشار دادن دکمه توسط کاربران آسانسور، از طریق سیم های اتصال بین فشاردهنده های کف، فرمان را به تابلوی کنترل ارسال می کند و طبق دستور تابلو فرمان، فرمان حرکت به سمت بالا یا فرمان را صادر می کند. پایین کابین ظرفشویی های آسانسوری دارای طرح های بسیار متنوعی هستند که با توجه به سلیقه مشتری انتخاب می شوند.

 

 

 

انواع کلید شستی آسانسور

 

انواع کلیدهای آسانسور عبارتند از:

 

بند انگشتی با دکمه های لمسی استیل یا شیشه ای: ست های با دکمه های لمسی استیل جدیدتر و بادوام تر هستند.

 

شستی با دکمه های فشاری ساخته شده از فولاد یا ترکیب آن با پلاستیک: این نوع شستی ها در اکثر آسانسورها استفاده می شود.

 

احضار کابین آسانسور با کارت یا کد RFID و اثر انگشت: در برخی از ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری، یک یا چند طبقه یا کل طبقات برای تعداد محدودی مجاز یا محدود شده است. برای این نوع ساختمان ها از انواع جدید تماس کابین استفاده می شود که به جای کلید از کارت های RFID، اثر انگشت یا رمز عبور استفاده می کنند.

 

مثلا انتخاب سوئیچ شستی آهنی رنگ شده برای مناطقی که رطوبت زیادی دارند مانند استخر، کشتی و … باعث زنگ زدن سریع آن می شود و انتخاب درستی نیست و یا انتخاب سوئیچ انگشت شستی شیشه ای برای بالا مناسب نیست. -آسانسورهای ترافیکی و صنعتی

 

 

یکی از آشناترین و پرکاربردترین کلیدهای شستی آسانسور، کلید شستی فراخوان آسانسور ( Panel ) است که به آن شستی طبقه آسانسور می گویند و همانطور که از نامش پیداست برای فراخوانی استفاده می شود.

 

کلیدهای سرانگشتی برای احضار آسانسور عمدتاً در دو مدل ساخته می شوند که عبارتند از:

 

در مدل اول فقط مبدا برای فراخوانی آسانسور مهم است و آسانسور در اولین گذر خود از طبقه مبدا در آن طبقه توقف می کند.

 

در مدل دوم علاوه بر مبدا، مقصد نیز مهم است، به همین دلیل پنل شستی آسانسور دارای دو شستی است که یکی به سمت بالا و دیگری به سمت پایین است. زمانی که کاربر می خواهد به طبقات بالا حرکت کند باید کلید بالایی را فشار دهد و در این زمان کابین هنگام بالا رفتن فقط در طبقه مورد نظر متوقف می شود و هنگام پایین آمدن در طبقه شروع متوقف نمی شود. با این کار علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، از اتلاف وقت مسافر نیز جلوگیری می کند.

 

همانطور که گفته شد دکمه فراخوان کابین وظیفه ارسال فرمان بالا و پایین رفتن کابین را دارد که در داخل کابین و داخل طبقات کنار درب آسانسور نصب می شود. برای زیبایی بیشتر، شستی ها از آلومینیوم، استیل یا برنز ساخته شده اند که می توانند LCD، LED یا هفت سگمنت ثابت شوند تا جهت را نشان دهند.

 

اگر به نوشته های زیر کلید آسانسور دقت کنید، نقاط برجسته ای را می بینید که به آن خط بریل می گویند و برای نابینایان طراحی شده است.

 

یک دکمه تماس در داخل کابین در کنار درب آسانسور در هر طبقه تعبیه شده است که فرمان انتقال کابین به طبقه مورد نظر را به تابلوی کنترل می فرستد. که به دو نوع توکار و روکش تقسیم می شوند.

 

همچنین شاسی کف دارای صفحه نمایش و دکمه تماس است که موقعیت کابین و جهت حرکت کابین را نشان می دهد.

 

شستی کابین آسانسور

 

کلیدهای کابین آسانسور کلیدهایی هستند که در داخل کابین قرار دارند و تعداد طبقه مورد نظر را نمایش می دهند. گاهی علاوه بر اعداد، حروفی مانند P به معنی پارکینگ، حرف G به معنی طبقه همکف و … می باشد.

 

علاوه بر موارد ذکر شده، دکمه های دیگری مانند دکمه هشدار، دکمه توقف خطر، دکمه فن و … وجود دارد.

 

اصولا دکمه های زیر بر روی دکمه های فشاری آسانسورها نصب می شود:

 

دکمه جهت توقف در طبقات

 

کلید تهویه مطبوع کابین

 

شستی BY CLOSE – BY OPEN

 

لامپ اضطراری برای روشن شدن کابین در صورت قطع برق در ساختمان و کاهش استرس مسافران.

 

آلارم هایی که تمام طول و نیمه طول دارند.

 

 

 

شستی کابین آسانسور

 

اخیراً با بهره مندی از فناوری شناسایی رادیویی، امکانی برای کلیدهای آسانسور فراهم شده است که استفاده از آسانسور را محدود می کند و حرکت با آسانسور محدود به افرادی می شود که دارای کد هستند.

 

در چنین سیستم هایی مدیریت ساختمان هر یک از ساکنین را با یک کد مشخص به سیستم معرفی می کند و کدها را روی کارت برچسب گذاری شده به ساکنان تحویل می دهد. برای جابجایی آسانسور، ساکنین باید کارت خود را در مقابل دستگاه شناسایی قرار دهند تا دستگاه پس از تشخیص کد وارد شده عمل کرده و آسانسور بتواند حرکت کند.

 

مزیت استفاده از کارت آسانسور علاوه بر جلوگیری از استهلاک آسانسور می تواند میزان جابجایی هر یک از ساکنین را نیز ثبت کند.

 

برای استعلام قیمت و راهنمایی با مشاوران متالیفت تماس حاصل فرمائید.