فهرست، فروشگاه Sheffield John Lewis طراحی شده توسط YRM را از تخریب نجات می دهد


مقامات محلی برای دریافت گواهی مصونیت از فهرست (COI) برای فروشگاه بزرگ Barker’s Pool که در سال 1963 افتتاح شد، پس از اخذ اجاره نامه از خرده فروش در ژانویه درخواست داده بود.

شورا کارشناس مکان‌سازی خیابان چهارم را برای ارزیابی گزینه‌های سایت 0.5 هکتاری در سال گذشته مأمور کرد. توصیه می‌کند این ساختمان پنج طبقه تخریب شود و یک سازه کوچکتر و فضای عمومی جایگزین شود.

این رویکرد همچنین در جریان رایزنی عمومی که توسط شورا در ژانویه و فوریه سال جاری انجام شد مورد توجه قرار گرفت.

اما نادین دوریس، وزیر فرهنگ، توصیه‌های انگلستان تاریخی را برای فهرست کردن ساختمان در درجه دوم به دلیل علاقه‌ی معماری آن دنبال کرده است.

مدخل فهرست بیان می‌کند که ساختار «پیچیده» «نمونه‌ای نادر از یک فروشگاه بزرگ پس از جنگ است که توسط یک شرکت معماران برجسته طراحی شده است تا یک طراحی مدرنیستی کامل با استفاده از هندسه و تناسب دقیق برای ایجاد یک ساختمان بیانیه طراحی شده باشد».

شورا در پایان سال گذشته پس از تعطیلی دائمی فروشگاه در مارس گذشته، به توافقی بر سر این فروشگاه دست یافت.

در آن زمان اعلام شد که John Lewis & Partners 5 میلیون پوند پرداخت می کند تا اجاره خود را واگذار کند و از همه تعهدات رها شود و این کار را به سمت توسعه مجدد ساختمان 18600 متر مربعی به عنوان بخشی از قلب بزرگتر 470 میلیون پوندی خود اختصاص خواهد داد. از طرح شهر، یک پروژه بازسازی با کاربری مختلط 7 هکتاری که قرار است در سال آینده تکمیل شود.

مقامات محلی شرکت خدمات املاک CBRE را منصوب کردند تا بازار این سایت را که بر اساس اجاره نامه 250 ساله جدید بازاریابی می کند، آزمایش کند.

این شورا خواستار ابراز علاقه تیم های تحت رهبری توسعه دهندگان برای نوسازی و استفاده مجدد، یا توسعه مجدد سایت شد تا تا 30 ژوئن به عنوان بخشی از یک فرآیند مناقصه غیررسمی دو مرحله ای ارائه شود.

مظهر اقبال، عضو شورا، رئیس مشترک کمیته سیاست حمل و نقل، احیا و اقلیم شورا، گفت که از این فهرست استقبال می کند، زیرا این فهرست به شورا «موقعیت روشنی» برای پیشرفت می دهد.

«هدف ما از درخواست گواهی مصونیت از لیست به این دلیل نبود که می‌خواستیم ببینیم [the building] وی گفت، تخریب شد، اما برای از بین بردن ابهام در مورد اینکه آیا ممکن است در تاریخ بعدی در فهرست قرار گیرد یا خیر.

او افزود که شورا “تعدادی از موارد ارسالی را دریافت کرده است… با چندین طرف که می خواهند ساختمان را برای کاربری های جدید حفظ و بازسازی کنند”.

ما واقعا هیجان زده هستیم که با پیشنهاد دهندگان برای یافتن راهی برای تغییر کاربری ساختمان کار کنیم

او گفت: «یک فروشگاه بزرگ در این مقیاس در محیط خرده‌فروشی فعلی یا آینده بعید است، اما ما واقعاً هیجان‌زده هستیم که اکنون با مناقصه‌گران کار می‌کنیم تا راهی برای تغییر کاربری ساختمان به گونه‌ای پیدا کنیم که ملک را دوباره در آن ایجاد کند. مکان مناسب به عنوان یک جاذبه کلیدی در مرکز شهر جدید که در اطراف آن در حال ظهور است.

اقبال اعتراف کرد که این فهرست «مقداری پیچیدگی» به نحوه پیشبرد شورا در مرحله بعدی اضافه کرد. این مقام قبلاً گفته بود که اطلاعات مورد نیاز برای ارسال پیشنهادات رسمی برای مرحله 2 در تابستان امسال را تعیین خواهد کرد. مناقصه گرانی که برای شرکت در این مرحله دوم دعوت می شوند، معیارهای مربوط به سوابق کاری خود و تامین مالی توسعه ها در مقیاس معادل را گذرانده اند.

اقبال گفت که شورا در حال بررسی پیامدهای این فهرست است و عوامل آن با داوطلبان فعلی تماس گرفته اند. وی گفت: ما با هم در مورد گام های بعدی در هفته های آینده تصمیم خواهیم گرفت.

مقامات در سال 2001 ساختمان را برای ثبت در فهرست رد کردند و در سال 2002 یک COI صادر کردند. این COI در سال 2007 از بین رفت و انجمن قرن بیستم در پاسخ به مشورت در مورد تجدید آن در سال جاری خواستار ثبت ساختمان در درجه دوم شد.

ورودی فهرست به ترکیب ماهرانه کاشی‌های لعاب سفید و برش‌نخورده YRM اشاره می‌کند که تصویری تمیز و واضح را از ارتفاعات اصلی ارائه می‌کند، که با ریتم پانل‌های پنجره موزاییک قهوه‌ای مستطیل شکل که نیاز مشتری به کف مغازه‌ها را با نور روز متعادل می‌کند، تقویت شده است. نیاز به فضای دیوار برای نمایشگرهای داخلی و محدود کردن بهره خورشیدی.

در داخل، فروشگاه طرح باز و ویژگی های اصلی خود را حفظ کرده است، از جمله راه پله های مشتری با پوشش گرانیتی و کف ترازوی سیاه، پله برقی مرکزی Marryatt-Scott، درها و راه پله ها.

در پاسخ به اعلام فهرست، انجمن قرن بیستم گفت که “مراقبت برابر” به تمام ارتفاعات ساختمان شده و “استفاده هوشمندانه از توپوگرافی، اجازه دسترسی عابران پیاده در دو سطح” را برجسته کرد. در این بیانیه آمده است: «یک برابری طلبی در سادگی بصری و وحدت ساختمان وجود دارد که به وضوح منعکس کننده اخلاق YRM و شراکت جان لوئیس متعلق به کارمندان است».

اقبال گفت که این ساختمان برای بسیاری از افرادی که در طول سال ها در آنجا خرید می کردند یا کار می کردند، ارزش عاطفی و اجتماعی عمیقی داشت. در حالی که ممکن است برخی نظرات متضاد در مورد ظاهر و اندازه آن وجود داشته باشد، بسیار مثبت است که انگلستان تاریخی شایستگی معماری و اهمیت تاریخی آن را در تکامل طراحی فروشگاه های بزرگ قرن بیستم به رسمیت می شناسد.

این نماد دیگری از رویکرد پیشرو و آینده نگر به توسعه است که شفیلد به درستی به آن شهرت دارد.

مجسمه زنان فولادی در استخر بارکر، شفیلد، نگاهی به فروشگاه سابق جان لوئیس دارد که در فهرست درجه دوم قرار گرفته است.

منبع: Elizabeth Iris/Shutterstock



منبع