فینالیست جایزه استرلینگ در فهرست نهایی مرکز بازدیدکنندگان پارک ملی آلبانی قرار گرفت

«Butrint زمینه بسیار قوی از طراحان را به خود جلب کرد. […] اکنون رفتن به مرحله بعدی مسابقات هیجان انگیز است. ما بر انتخاب برنده ای متمرکز شده ایم که یک نمونه معماری، بیانیه ای منحصر به فرد برای سایت و آلبانی ایجاد کند.

انتظار می رود برنده کلی در بهار 2023 اعلام شود.

فهرست نهایی

  • کنگو کوما و همکاران (ژاپن) با CHwB Albania، YOKE، Esmeralda Agolli، Ervin Paci، SOLARON آلبانی، مهندسی و مشاوره iMEPS، و مهندسی R-Team
  • معماران لادلما و ماهلاماکی (فنلاند) با Geometria Architecture، doxiadis+، Ralph Appelbaum Associates، Giorgos Papazafiriou و Sitowise
  • Philippe PROST/AAPP (فرانسه) با Michel Desvigne Paysagiste، William Van Andringa، Terrell Group، ECO + CONSTRUIRE و CL Design
  • همکاران ویلیام متیوز (انگلستان) با بارکر لانگهام، استودیو هریس باگ، کارگاه سازه و آتلیه ده



منبع

این پروژه 2.45 میلیون دلاری که برای تکمیل در سال 2025 برنامه ریزی شده است، دروازه ای به 8622 هکتار از میراث جهانی یونسکو ایجاد می کند و در حدود 1.5 کیلومتری ویرانه های باستانی بوترینت در سایتی با منظره پانوراما مشرف به کانال Vivari و دریای مدیترانه واقع خواهد شد. . چهار فینالیست هر کدام 10000 دلار افتخاری برای طراحی مفاهیم طراحی دریافت خواهند کرد.

پارک ملی بوترینت در انتهای جنوبی آلبانی، در 20 کیلومتری شهر ساراند، و دارای ترکیبی از بناهای باستانی – مانند تئاتر، انجمن رومی و یک غسل تعمید اوایل بیزانس با سنگفرش موزاییکی به خوبی حفظ شده – که توسط تپه‌ها احاطه شده است. دریاچه ها، تالاب ها، شوره زارها، دشت ها، نیزارها و جزایر ساحلی.

الوا مارگاریتی، وزیر فرهنگ آلبانی، که ریاست بنیاد مدیریت بوترینت را بر عهده دارد، گفت: «ما از واکنش بین المللی به مسابقه خود خوشحال شدیم. تیم های وارد شده از 17 کشور و بینندگان از بیش از صد نفر از وب سایت بازدید کردند.

فهرست نهایی ویلیام متیوز همکاران به دنبال سه پیروزی در رقابت در جمهوری چک در سال جاری، از جمله یک تله کابین جدید در پراگ است. با همکاری Ney & Partners، این تمرین یکی از مدعیان جایزه RIBA Stirling 2021 با پل عابر پیاده قلعه Tintagel در کورنوال بود.

این مسابقه دو مرحله‌ای که توسط مشاوران مالکوم ریدینگ به نمایندگی از وزارت فرهنگ آلبانی و بنیاد مدیریت بوترینت برگزار شد، از تیم‌های چند رشته‌ای نوظهور و کارکشته به رهبری معماران دعوت کرد تا برای یک مرکز بازدیدکنندگان 1000 متر مربعی در محبوب‌ترین مقصد فرهنگی کشور به رقابت بپردازند.

این شرکت لندنی – که با Barker Langham، Harris Bugg Studio، Structure Workshop و Atelier Ten کار می کند – در رقابت برای این کار با تیم هایی به رهبری Kengo Kuma & Associates ژاپن، Lahdelma & Mahlamäki Architects فنلاند و Philippe PROST/AAPP از فرانسه است. .

مرکز بازدیدکنندگان جدید دارای زیرساخت های ورودی پشتیبانی و ویژگی های اضافی مانند راهیابی خواهد بود. ساختار تکمیل شده برای حمایت از افزایش بازدیدکنندگان به 400000 نفر در سال تا پایان این دهه برنامه ریزی شده است.