مخالفت ها برای تخریب «بیهوده» برج های گلاسکو پس از جنگ بالا می روند


این برج ها از سال 2021 برای تخریب در نظر گرفته شده اند، زمانی که صاحبخانه ویتلی هومز گلاسکو (انجمن مسکن سابق گلاسکو) به ساکنان برنامه های خود برای بازسازی 54 میلیون پوندی املاک ویندفورد در مری هیل، شمال غربی شهر اطلاع داد.

بر اساس این طرح، چهار بلوک برجی 21 طبقه که دارای 600 آپارتمان یک تخته و استودیویی است، تخریب شده و با حدود 300 ملک کم‌مرتبه جایگزین می‌شود.

ویتلی، که بزرگترین مالک مسکن اجتماعی اسکاتلند است، گفت که آپارتمان های موجود تقاضای کمی دارند.

اما این تخریب در مقیاس وسیع مورد انتقاد ساکنان و گروه های محیط زیستی قرار گرفته است. هفته گذشته، دوستان زمین اسکاتلند در بیانیه ای اعلام کرد که نه ویتلی هومز گلاسکو و نه شورای شهر گلاسکو «مورد زیست محیطی برای مقاوم سازی به جای تخریب» را بررسی نکرده اند.

معمار آلن دانلوپ به کمپین ضد تخریب ملحق شده است و به پروژه های موفق اخیر بازسازی برج در گلاسکو، مانند دادگاه Cedar Architecture’s Collective اشاره کرد. او گفت که به نظر می رسد این بلوک ها در شرایط خوبی هستند و مورد علاقه ساکنان قرار گرفته اند.

او گفت: «من نمی‌توانم سایت مشابهی با چنین کیفیتی در هیچ کجای گلاسکو فکر کنم،» و افزود: «در سال 2021، گلاسکو میزبان COP 26 بود. من نمی‌دانم که آیا پیام کربن صفر مربوط به مقاوم‌سازی و استفاده مجدد تطبیقی ​​واقعاً معنایی دارد یا خیر. یا فقط هوای گرم تر است.

همچنین مخالف این طرح، اتحادیه مستاجران ویندفورد است، گروهی که نماینده برخی از ساکنان این املاک است و می ترسد مسکن اجتماعی با «خانه های اجاره ای متوسط» جایگزین شود. نیک دوری، عضو اتحادیه و ساکن در این باره گفت: «ما درخواست ملاقات کرده‌ایم [with Wheatley] از زمان اعلام این خبر ما در یک بحران مسکن قرار داریم و اکنون به آن بحران هزینه زندگی اضافه شده است، پس چرا ۶۰۰ خانه اجاره ای اجتماعی را تخریب کنیم؟

ویتلی گفت که تصدی خانه های جدید هنوز قطعی نشده است و استدلال کرد که 200 نفر ساکن در چهار بلوک برج «بیش از حد» از این طرح ها حمایت می کنند. این سازمان گفت که رایزنی هشت هفته ای با ساکنان فعلی انجام داده است و اکثر افراد مورد بررسی – 85 درصد – از تخریب برج ها حمایت کردند.

یک سخنگوی افزود: چهار بلوک که در حال حاضر برای تخریب آماده می شوند، سطح اشغال پایین و نرخ گردش مالی بسیار بالایی داشتند.

اما دوری و سایر ساکنان از نحوه انجام این مشاوره انتقاد کردند و ادعا کردند که بروشوری تخریب برج ها را به گونه ای نشان می دهد که گویی از قبل تصمیم گرفته شده است.

ویندفورد استیت توسط ارنست بوتوکس، مدیر فنی انجمن مسکن ویژه اسکاتلند (SSHA) از سال 1959 تا 78 طراحی شد. این ساختمان در زمینی به مساحت 22 هکتار در پادگان قدیمی مری هیل ساخته شد تا حدود 1900 خانواده را در خود جای دهد که در مجموع حدود 6000 نفر را تشکیل می دهند.

بر اساس تحقیقات دانشگاه گلاسکو، طراحی ویندفورد به شدت تحت تأثیر برنامه‌ریزی معماری «منظره شهری» بود که از اواخر دهه 1950 رایج شد. طرح املاک برای تشویق “احساس جمعی” در بین مستاجرین سازماندهی شد.

در دهه 1960، میزان بالایی از درخواست‌ها برای آپارتمان در این املاک وجود داشت، اما در اواسط دهه 1970 درخواست‌ها برای انتقال به خارج از ملک افزایش یافت و در سال 1978، شورای منطقه گلاسکو این ملک را به عنوان محل «محرومیت‌های متعدد» معرفی کرد.

بر اساس مقالات هیئت مدیره ویتلی، «عملکرد» در چهار بلوک یک مشکل طولانی مدت بوده است، به طوری که نیمی از مستاجران کمتر از پنج سال در آنجا زندگی کرده اند، نرخ گردش مالی و امتناع از بالاترین میزان در شهر و یک چهارم آن ها بوده است. مستاجرینی که درخواست انتقال زنده دارند.

دوری گفت که این بلوک‌ها در زمان Cube، انجمن مسکن که در دهه 1980 خصوصی‌سازی شد، بلوک‌ها را تصاحب کرد و از سیاست تخصیص ضعیف رنج می‌برد، شهرت ضعیفی پیدا کرده بود. اما، دوری استدلال کرد، این شهرت غیر قابل توجیه بود. وی افزود که کارایی انرژی ساختمان ها یک دهه پیش با نصب سیستم گرمایش منطقه ای جدید در یک پروژه 27 میلیون پوندی بهبود یافت.

گلوریا لو از Architects Climate Action Network اسکاتلند گفت: چرخه تخریب و ساخت جدید هدر می رود و سیاره را آلوده می کند. این هرگز انتخاب درستی در شرایط اضطراری آب و هوایی و بحران فقر نیست. زمانی که گزینه سبزتر، بهتر و معقول‌تر برای مقاوم‌سازی به راحتی در دسترس است، املاک ویندفورد نباید تخریب شود.

در همین حال، دوستان زمین اسکاتلند از شورای شهر گلاسکو، که از این طرح حمایت کرده است، خواست تا به این فکر کند که چگونه با تعهد خود برای تبدیل شدن به یک شهر دایره‌ای تا سال 2045 همسو می‌شود. کیم پرت، فعال اقتصاد دایره‌ای در این موسسه خیریه گفت: «شهر گلاسکو شورا متعهد شدیدی برای تغییر شیوه استفاده شهر از مصالح کرده است.

سخنگوی شورای شهر گلاسکو گفت: «این شورا به عنوان بخشی از کار ما برای رسیدگی به وضعیت اضطراری آب و هوایی کاملاً متعهد به یک اقتصاد پایدار و دایره ای است. ما با شرکای خود برای حمایت از مقاوم‌سازی خانه‌ها و املاک در جایی که مناسب باشد کار خواهیم کرد – اما باید اذعان داشت که این بهترین رویکرد در هر موردی نیست.

سخنگوی ویتلی هومز گلاسکو اضافه کرد: بازسازی 54 میلیون پوندی شاهد ساخت صدها خانه جدید با انرژی کارآمد و مقرون به صرفه و سرمایه گذاری گسترده تر، از جمله پارکینگ بهتر خودرو و انبارهای زباله خواهد بود. ارتقاء داخلی خانه مستاجرین و روشنایی و دوربین مدار بسته جدید.

گروه مسکن ویتلی توسط هیئت اجرایی اسکاتلند در سال 2003 برای مالکیت و مدیریت سهام مسکن اجتماعی شورای شهر گلاسکو ایجاد شد. این سازمان حدود 40000 خانه را در سراسر شهر کنترل می کند و در حال برنامه ریزی برای سرمایه گذاری حدود 360 میلیون پوند برای ارتقاء، تعمیر و گسترش مجموعه مسکن موجود خود است.



منبع