معماران زاها حدید برنده شغل 114 میلیون پوندی در استادیوم فوتبال دانمارک شد


این تمرین یکی از شش تیمی بود که در ژانویه برای دریافت کمیسیون 114 میلیون پوندی (1 میلیارد کرون) شهر برای ایجاد یک خانه ساحلی جدید برای باشگاه فوتبال محلی AGF در فهرست طولانی‌مدت قرار گرفت.

پس از یک مسابقه طراحی مفهومی ناشناس، شهرداری آرهوس رقبای ZHA، AFL را با شرکت Cobe کپنهاگ و شرکت دانمارکی Dorte Mandrup کاهش داد.

اوایل امروز (14 دسامبر) پیشنهاد ZHA با نام “عرصه جنگل” به عنوان برنده کلی انتخاب شد. داوران «ستون‌های چشمگیر» را ستایش کردند و پیشنهاد استفاده از چوب در ساخت آن را دادند، با الهام از «تنه درختان قدیمی در جنگل‌ها» اطراف استادیوم در منطقه Kongelunden.

حامیان، از جمله دو حامی اصلی پروژه، Lind Invest و Salling Fondene، گفتند که این مفهوم «موقعیت بسیار خاص در جنگل‌های قدیمی مارسلیسبورگ و در کنار ساختمان نمادین و تاریخی Stadionhallerne را درک کرده و تفسیر کرده است».

خلاصه پروژه خواستار یک میدان “زیبا و پیشگام” در سایت برجسته ای شد که در حال حاضر محل استادیوم ورزشی موجود شهر در پارک ورزشی آرهوس نزدیک به خلیج آرهوس و جنگل های مارسلیسبورگ است.

استادیوم “کاسه یک طبقه” به عنوان بخشی از برنامه بازسازی شهر Vision Kongelunden در حال ساخت است.

ZHA در حال حاضر روی زمین فوتبال چوبی دیگر، استادیوم جدید اکو پارک Forest Green Rovers در گلوسسترشر کار می کند.

آرهوس دومین شهر بزرگ دانمارک با جمعیتی حدود 282000 نفر است. از دیدنی‌های محلی می‌توان به حمام بندر جدید توسط گروه Bjarke Ingels اشاره کرد.

استادیوم موجود آرهوس در دهه 1920 ساخته شد و سومین مکان ورزشی بزرگ دانمارک است که فضایی برای حدود 19433 تماشاگر دارد. عرصه ترکیبی فوتبال و دو و میدانی در دهه‌های 1990 و 2000 ارتقا یافت، اما از فواصل دید طولانی بین جایگاه‌ها و زمین رنج می‌برد.

استادیوم جدید که قرار است در سال 2026 تکمیل شود، یک استادیوم فوتبال جدید «مدرن و صمیمی» را ارائه خواهد کرد که برای ارائه «منافع و شادی» طراحی شده است. [for] تعداد زیادی به طور کلی و همچنین زمین خانگی برای باشگاه فوتبال دانمارک سوپرلیگا AGF’.

اهداف کلیدی شامل ارائه مکانی با «کیفیت معماری بالا» و «جایگاه بین‌المللی حرفه‌ای» است که تاریخ و چشم‌انداز غنی فرهنگی منطقه را منعکس می‌کند و در عین حال یک «تجربه استادیوم بسیار شدید» را نیز ارائه می‌دهد.

به محض اینکه این طرح توسط شهر مهر لاستیک زده شد، انتظار می رود کار در چهار مرحله در سال 2024 انجام شود و با تخریب استادیوم فعلی شروع شود.

چرا هیئت منصفه از این پیشنهاد خوشش آمد؟

تجلی قوی پروژه برنده دعوت کننده است و به محیط اطراف می رسد و به خوبی با زمینه ارتباط برقرار می کند. این پیشنهاد در عین حال آنقدر متمایز و نمادین است که به عنوان یک استادیوم ویژه برای آرهوس به یادگار خواهد ماند.

“عرصه جنگل” – پیشنهاد برنده معماران زاها حدید برای استادیوم جدید در آرهوس (دسامبر 2022)



منبع