معماری چیست و معمار کیست؟

مشاوران نیک بوم، به خاطر مسئولیت اجتماعی مجموعه، با ارائه مشاورههای تخصصی در زمینههای مختلف، پس از دریافت اطلاعات کافی از مشتریان، بهترین ملک را از نظر نوع کاربری، متراژ، موقعیت ملک و … خب حالا بگید با چندتا خرابی تو این نوع قاب، سازه ناپایدار میشه؟ خیر به همین سادگیا نیست که تا این دوتارو با هم دیدید بگید سیستم دوگانست. به شکل پایین دقت کنید، اثر متقابل این دو تغییر شکل (تغییرشکل برشی و تغییرشکل خمشی) باعث میشه که در طبقات پایین، قاب به دیوار برشی تکیه کنه، یعنی در طبقات پایین اکثر نیروی برشی طبقات توسط دیوار برشی تحمل میشه و در طبقات بالا، دیوار برشی به قاب تکیه میکنه، یعنی نیروی برشی طبقات بالا توسط قاب خمشی تحمل میشه. بطوری که تحت اثر زلزله، تغییرمکان های جانبی (دریفت) قاب های خمشی بیشتر از قاب های مهاربندی شده و قاب ها با دیوار برشیه. بنابراین یک سیستم ترکیبی از قاب خمشی و دیوار برشی یا مهاربند تغییر شکلی بین این دو رفتار داره. 2- دیوارهای برشی یا قاب های مهاربندی شده بتنهایی قادر به تحمل 50 درصد بار جانبی در تراز پایه نباشن، سیستم قاب خمشی درنظر گرفته میشه. به زبان ساده تر میشه بگیم، قاب خمشی تغییرمکان سازه رو در طبقات بالایی کنترل میکنه و دیوار برشی یا مهاربند، تغییرمکان سازه رو در طبقات پایینی کنترل میکنه.

این اسکلت یا همون سازه باربر بدنه که به بدن شکل میده و یک سازه محکم ایجاد میکنه تا وزن بدن را تحمل کنه (حالا هرچی چاق تر باشیم بار بیشتری به سازمون وارد میشه👊💀). قاب خمشی در مقابل نیروی جانبی، تغییر شکل برشی (در مود برشی تغییر شکل میده) میده، از طرف مقابل تغییرشکل دیوار برشی یا مهاربند مثل یک تیر طره بلنده و اساسا در مود خمشی تغییرشکل میدن. سهم برش گیری هریک از دو مجموعه با توجه به سختی جانبی و اندرکنش آن دو، در تمام طبقات تعیین میشه و از اونجاییکه سختی مجموعه ی اول (دیوارهای برشی یا قاب های مهاربندی شده) غالبا بیشتر از سختی مجموعه ی دوم (قاب خمشی) است، مجموعه اول عمده ی سختی و جذب نیروی جانبی را در یک سیستم دوگانه برعهده میگیره. خب حالا بریم سراغ قاب ستون قوی-تیرضعیف، در این قاب ابتدا 36 آسیب (مفصل پلاستیک) باید در انتهای تیرها تشکیل بشه و بعد پای ستون ها طبقه اول هم مفصل بشه تا سازه ناپایدار بشه (مجموعا 40 مفصل برای ناپایداری لازم داره). حالا بریم سراغ تعریف مهندسی از سازه که از اول بهتون قول داده بودیم، به یک عضو و یا مجموعه ای از اعضاء که بار رو تحمل کرده و بصورت ایمن و اقتصادی به تکیه گاه (زمین) منتقل میکنند، سازه میگن.

برای کسانی که هر گونه نگرانی در مورد دقیقا کجا و همچنین راهنمایی در مورد چگونگی استفاده از سایت معماری آرین ، شما احتمالا می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

مطلب طراحی و معماری کارخانه توکارنگ در شهرضا اصفهان! برای اینکه حق مطلب رو بصورت تمام و کمال ادا کنیم، لازمه یک تعریف مهندسی از سازه بگیم. پس جای نگرانی نیست و حتما در یکی از این دو نوبت موفق خواهید شد در آزمون نظارت معماری نظام مهندسی شرکت کنید. حتی اگر مشاور املاک شما وارد جزئیات نشد و درمورد نوع تجارت شما سوالی نپرسید، حتما خودتان دراین باره به او توضیح دهید تا بتوانید اطلاعات مفیدتری از او بگیرید. حتما به نوع و جنس متریال های مورد استفاده در طراحی نمای ساختمان توجه ویژه ای را داشته باشید به طوری که متریال مناسب می تواند میزان اهمیت کار و طراحی شما را مشخص کند. کلا آیین نامه برای قاب های خمشی با شکل پذیری زیاد، یسری ضوابط سختگیرانه داره که باعث میشه هزینه ساخت این نوع قاب ها بالا بره اما عوضش اگه مهندس خوبی باشیم و اون ضوابط رو رعایت کنیم، آیین نامه به ما اجازه میده از ضریب رفتار بزرگتری استفاده کنیم و نیروی زلزله رو نسبت به قاب های خمشی معمولی و قاب های خمشی متوسط کمتر درنظر بگیریم (جایزه آیین نامه به ماست 🎁). عبدی قهرودی ادامه داد: شخصاً در وزارت راه و شهرسازی با این دسته بندی ساختمان ها به الف، ب، ج و د موافق نیستم اما از سوی دیگر در پروژه های بزرگ مقیاس به نظر میرسد این زمینه هنوز فراهم نیست تا مهندس ناظر حقیقی به تنهایی کل پروژه را نظارت کند.

سازههای هیدرولیکی: مهندسی سازههای هیدرولیکی در واقع ترکیبی از گرایشهای سازه و آب است. ژئوتکنیک: مهندسی ژئوتکنیک یا مهندسی خاک و پی از شاخههای مهندسی عمران است که در آن رفتار خاک تحت بارهای وارده از سازههای گوناگون مطالعه میشود. به عبارت دیگر، سازه حافظ فرم خارجی اجسام در برابر بارهای وارده است. بنابراین اگه قاب خمشی مشکلی در دریفت نداشته باشه بهتره که این دیواربرشی تا طبقات بالایی ادامه پیدا نکنه (اگه گوش شیطون کر مشکل با دریفت نداشتید که احتمالش خیلی کمه، اگه دیوار رو فقط تاجایی که به قاب خمشی کمک میکنه ادامه بدیم سازمون سبک تر و اقتصادی تر میشه💵). در قاب خمشی با افزایش نیروهای لرزه ای، لنگر خمشی در انتهای تیرها و ستون ها افزایش پیدا میکنه. در انتهای بازسازی نیز، شما میتونین با استفاده از مبلمان مناسب ساختمان تجاری، فضای راحتتر و جلوه خاصی رو برای کارکنان و یا مشتریان ایجاد کنین. این دسته از هزینهها شامل همه خدمات زیرزمینی، هوایی، دستگاههای آب، فاضلاب، آتشنشانی، سنگفرش، فضای سبز و غیره مربوط به سایت یا اطراف پروژه است که باید زیرمجموعه هزینههای سخت بهحساب آید. در واقع در این سازه میزان انحنا آن قدر زیبا و زیاد است که اگر اتصالات به اندازه کافی سفت و محکم باشند، می توان انحرافات زاویه ای را به طور کل نادیده گرفت و محاسبات را ساده کرد.

مهندس عمران باشی و ندونی منظور از استراکچر همون سازه است خیلی ضایعس (پس لیسن👂 اند ریپیت 🗣 سازه استراکچر سازه استراکچر سازه استراکچر …). این پروژه یک مجتمع اداری، تجاری از “ری را استدیو” در زمینی مستطیل شکل است که تقرببا 15 متر بر خیابان ولیعصر بین خیابان فاطمی و زرتشت قرار دارد، در این طول این خیابان تعداد زیادی فروشگاه، دفتر کار، رستوران و مجتمع فرهنگی قرار دارد. در ساخت این بنا حدود 20 هزار کارگر، بنا، نقاش، معمار، سنگ تراش، جواهر تراش و غیره به کار گرفتهشد که حدود 22 سال به طول انجامید. یک درخت رو تصور کنید، این درخت از مجموعه ای از اعضا مثل شاخه و برگ و تنه و ریشه تشکیل شده و در طول زندگیش تحت یکسری نیروها (مثل باد، برف و زلزله) قرار میگیره. درخت این نیروها رو عضو به عضو از برگ به شاخه، از شاخه به تنه و از تنه به زمین یا همون تکیه گاه منتقل میکنه.