معمار شهر در یک ماموریت مقاوم سازی


آیا کسی، در هر کجای اروپا، در موقعیتی بهتر از علی گرهان وجود دارد که بتواند یک برنامه بزرگ مقاوم سازی مسکن موجود شورایی را دنبال کند؟

مطمئناً، به عنوان معمار شهر در شورای شهر دوبلین – بزرگترین صاحبخانه ایرلند با 24000 خانه در دفتر خود – می داند که قدرت بهتر از هر انجمن توسعه دهنده یا مسکن در کشور برای اجرای طرح بازسازی انبوه است.

گرهان یکی از نژادهای کمیاب و در حال مرگ از معماران ارشد مقامات محلی است و همچنین سفیر کمپین #BuildingLife شوراهای ساختمان سبز جهانی است، و دیدگاه او برای بازسازی مسکن قدیمی شورای شهر دوبلین جسورانه است.

او همچنین می‌خواهد طرح‌های مقاوم‌سازی بزرگی را بسازد که تأثیر بیشتری نسبت به نمونه‌سازی جیبی که به راحتی قابل چشم پوشی است، داشته باشد. او می خواهد “افزایش” بهسازی را انجام دهد.

او می‌گوید: «من واقعاً دوست دارم ما، معماران شهر، در یک پروژه بزرگ مقاوم‌سازی رهبری کنیم. “خوب است که کاری در مقیاس جدی انجام دهیم، کاری با مشخصات بالا و بسیار قابل مشاهده، که همه ما بتوانیم از آن بیاموزیم.”

گرهان که اخیراً مدرک کارشناسی ارشد خود را در زمینه تغییرات آب و هوایی: سیاست، رسانه و جامعه در دانشگاه شهر دوبلین به پایان رسانده است، می داند که هنوز چیزهای زیادی برای کشف کردن وجود دارد.

این مرد پرحرف 60 ساله می افزاید: «همه ما در یک منحنی یادگیری هستیم. اما معماران در یادگیری منحنی ها خوب هستند.

گرهان بزرگترین تیم معماران داخلی و بخش عمومی را در هر کجای ایرلند و بریتانیا رهبری می کند. بخش او خدمات کامل معماری را مستقیماً به بخش های دیگر ارائه می دهد. حدود 50 نفر از 90 کارمند میان رشته ای آن معمار هستند که بیش از نیمی از آنها در طرح های مسکن کار می کنند.

تقریباً تمام طرح‌های مسکونی جدید شهر با حمایت شورا بر اساس مطالعات امکان‌سنجی طراحی شده توسط این تیم است. همین تیم خودش هم تعداد قابل توجهی را جلو می برد. در سال 2018، معماران داخلی این مقام، مرحله اول بازسازی خانه دلفین را در دهه 1950 به پایان رساندند – یک «بهسازی عمیق» از سه بلوک مسکونی موجود، ایجاد 63 آپارتمان مرمت شده و 37 خانه جدید. شورا از این بازنگری به عنوان “الگویی برای سایر پروژه های مشابه برنامه ریزی شده” استفاده می کند.

فاز 1 بازسازی خانه دلفین توسط معماران شهر دوبلین که در سال 2018 تکمیل شد

منبع: روس کاوانا

و بسیاری از موارد دیگر وجود خواهد داشت. بر اساس گزارش های سال گذشته، شورا باید 2 میلیارد یورو هزینه کند تا 8000 آپارتمان با عملکرد ضعیف خود که در زمان های مختلف در قرن بیستم ساخته شده اند، تا سال 2050 به استانداردهای انرژی اتحادیه اروپا برسد.آیریش تایمز 01.02.21). قابل درک است که گرهان نمی‌خواهد درایو مقاوم‌سازی در چند طرح آزمایشی متوقف شود، مانند بازسازی خانه Ballybough، یک سازه محافظت‌شده.

‘[The word] او می‌گوید: خلبان دست به دست می‌شود. “مثل سگ کوچکی است که شما آن را برمی دارید، دستی به سر می زنید و می گویید قبل از اینکه به تجارت واقعی برگردید تاثیرگذار است.”

برای رسیدن به اهداف خود، این بخش در حال حاضر با روش های برتر، که به دو چارچوب برای پروژه های بزرگ و کوچک تقسیم شده است، همکاری می کند.کادر زیر را ببینید، و به آنها ایمان دارد تا راه حل های نوآورانه ای برای معماهای مقاوم سازی خود ارائه دهد.

به عنوان مثال، شورا قبلاً بازسازی پیشنهادی سه بلوک و 90 خانه Constitution Hill Flats را به تیمی به رهبری معماران گرافتون واگذار کرده است. علاوه بر مقاوم سازی سازه های اصلی سال 1968، تمرین سوپراستار که برنده جایزه پریتزکر، مدال طلای سلطنتی RIBA و جایزه استرلینگ 2021 شده است، خانه های اضافی را اضافه می کند که استانداردهای ساختمانی با انتشار تقریباً صفر (NZEB) را برآورده می کنند.

در جای دیگر، O’Donnell + Tuomey و Proctor & Matthews Architects به تازگی شروع به طراحی نقشه هایی برای مسکن اجتماعی جدید در سه سایت کرده اند. در همین حال، Levitt Bernstein با شیوه های محلی، از جمله ABK Architects و Scott Tallon Walker، در پنج پروژه همکاری کرده است که چهار مورد از آنها با ساخت و ساز خارج از سایت با استفاده از سیستم های پنل Vision-Built ساخته خواهند شد.

بخشی از راه حل معماران در مواجهه با تغییرات آب و هوایی، کشف مجدد زیبایی و ارزش آنچه در آنجا وجود دارد است.

سفر خود گرهان با شورای شهر دوبلین در سال 2008 آغاز شد. پایتخت ایرلند از سال 1893 یک معمار شهری داشته است – به جز یک فاصله 20 ساله در اواخر قرن گذشته.

قبل از پیوستن به این مقام، او در کار خصوصی، از جمله در معماران گرین‌هیل جنر در بریکستون، که در پروژه‌های توسعه اجتماعی کار می‌کرد، فعالیت داشت. بعداً او پروژه های مسکن را به عنوان بخشی از بازسازی شهری بالیمون در حومه دوبلین نظارت کرد و در سال 2006 به عنوان معمار ارشد شرکت بازسازی انتخاب شد.

او 14 سال پیش در حالی که کشور در رکود فرو رفته بود، وارد شورا شد. حباب املاک ایرلند که به شدت توسط پول نقد خارج از کشور تقویت شده بود، ترکیده بود.

“وقتی وارد شدم، همه چیز در حال پخش شدن بود. او می‌گوید که ببر سلتیک می‌خندد. بنابراین ماموریت من ارتقای تعالی در حالت عادی بود. [During the boom there had been] جستجوی مفرد و نمادین. اما اگر تجربه روزانه ضعیف باشد، خیلی خوب نیست. هنوز هم بی‌توجهی‌های زیادی وجود داشت و به نظر نمی‌رسید که کیفیت قلمرو عمومی منعکس کننده این ببر سلتیک خروشان باشد.

معماران او به شدت در چندین طرح بهسازی خیابان و طراحی شهری مشارکت داشته اند.

فاز 1 بازسازی خانه دلفین توسط معماران شهر دوبلین،

منبع: گرگ دان

و امروز، آیا او هنوز همان اهداف را دارد؟ او می گوید: “مأموریت من اکنون محیط زیست ساخته شده و اقدام اقلیمی است.” “این به طور چشمگیری متفاوت نیست – من U-نچرخ نشده ام. در واقع اعتراف به این پاسخ است [to these issues] تقریباً به طور قطع آن چیزی نیست که ما از فرهنگ یکبار مصرف به دست می آوریم.

او ادامه می‌دهد: «بخشی از راه‌حل معماران و توسعه‌دهندگان در پرداختن به تغییرات اقلیمی، کشف دوباره زیبایی و ارزش چیزی است که در آنجا وجود دارد. ما باید مانند باستان شناسانی باشیم که با دقت لایه ها را جدا کنیم.

در واقع، سهام شورا از بلوک های انبوه دهه 1960 تا هزاران خانه ساخته شده توسط معمار شهری آن زمان هربرت سیمز از 1932 تا 1948 متغیر است.

یکی از ایده هایی که با او باقی مانده است، اگرچه در طول زمان در حال تکامل است، مفهوم خانه دوبلین است. این پیشنهاد که از سال 2009 شروع شد و در ابتدا به عنوان یک مسابقه معماری یک روزه در نظر گرفته شد، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه سایت‌های بزرگ، شکست خورده و مرکز شهر می‌توانند توسط افرادی که می‌خواهند خانه‌های خود را طراحی کنند، در بخش‌های کوچک توسعه دهند. این ایده خط اصلی را داشت: “اگر بتوانید خانه خود را در 5 دقیقه از خیابان اودانل بسازید، چه می‌شد؟”

گرهان این رویکرد افزایشی و قابل تنظیم را به عنوان یکی از پاسخ‌های بالقوه برای کمبود مسکن در کشور توصیف می‌کند که «راه‌حل انفجار بزرگ کار نمی‌کند».

شاید بتوانیم بلوک‌ها را به صورت پوسته و هسته بازسازی کنیم و به مردم اجازه دهیم آن‌ها را با مبلغ بسیار کم خریداری کرده و آن‌ها را بازیابی کنیم.»

خانه دوبلین به مشکل دیگری نیز می پردازد. همانطور که او می گوید: “هیچ کس نمی خواهد در آپارتمان در ایرلند زندگی کند زیرا ما به آپارتمان ها اعتماد نداریم.”

این مفهوم، به بیان مهربانانه، یک دوره بارداری طولانی داشته است. در ابتدا به عنوان یک مدل تدارکات دولتی-خصوصی برنامه ریزی شد. اما این اتفاق افتاد.

گرهان اکنون در حال بررسی مجدد ایده برای سال 2022 و پس از آن است. آیا می توان از ایده ها به عنوان بخشی از برنامه برای ارتقاء موجودی موجود استفاده مجدد کرد؟

شاید بتوانیم بازسازی کنیم [blocks] به پوسته و هسته، با انواع مناطق مشترک، و اجازه می دهد مردم به صورت جداگانه همراه، آنها را به مبلغ بسیار کم خریداری و آنها را بازیابی.

تلاش های مقامات محلی گرهان در پس زمینه کشوری است که در بحبوحه بحران مسکن قرار دارد. نیاز از عرضه پیشی گرفته است. قیمت ملک و پرداخت ماهانه اجاره بها افزایش یافته است و افراد مجرد در حال حاضر هشت سال بزرگتر از سال 2010 هنگام خرید خانه هستند – میانگین سنی یک خریدار تنها 42 سال است.

هدف دولت این است که شورای شهر دوبلین 9087 خانه را تا سال 2026 تحویل دهد. سال گذشته این سازمان 2060 واحد را تکمیل کرد و 1214 واحد دیگر در محل دارد که بیش از یک سوم آنها توسط تیم Grehan طراحی شده است. بدون شک مسکن های نوساز نقش بزرگی در رسیدن به این اهداف خواهند داشت.

اطمینان از کارآمد بودن آن خانه‌های جدید در مصرف انرژی ضروری است، و برای Grehan این کار فراتر از صرفاً نگاه کردن به انرژی عملیاتی است، همچنین تأثیر کربن را در کل چرخه عمر ساختمان بررسی می‌کند.

‘[We have] گرهان می‌گوید باید به راه‌حل مناسب برای امروز نگاه کنیم، زیرا ما فقط هشت سال فرصت داریم تا انتشارات خود را به نصف کاهش دهیم، و فقط 28 سال دیگر فرصت داریم تا آنها را به صفر برسانیم. و این در طول عمر من است.

و نقطه شروع او، شعاری که او «در سه یا چهار سال گذشته» از آن حمایت می‌کند، همان کمپین RetroFirst خود AJ است.

او می‌گوید: «اگر چیزی باید تخریب و بازسازی شود، این باید آخرین راه‌حل باشد». “شما باید سعی کنید و ابتدا حفظ و بازیابی کنید.”

او ادامه می دهد که این پیام ظاهراً هنوز در بین همه جا نیفتاده است. او می‌گوید هنوز معمارانی با او تماس می‌گیرند که فریاد می‌زنند: اگر یک سایت خاص از ساختارهای موجود پاک شود، می‌توانم یک ساختمان زیبا و کاملاً جدید برای شما طراحی کنم.

پاسخ گرهان به آن صریح است: «من شک ندارم که آنها می توانند چیزی زیبا طراحی کنند. قطعا آنها می توانستند. من فقط می گویم این زمان مناسب نیست.

اعضای چارچوب

مسکن اجتماعی جدید برای شورای شهر دوبلین توسط O’Donnell + Tuomey in
دادگاه سنت اندرو، خیابان Fenian

لات 1 (هزینه ساخت و ساز تخمینی زیر 15 میلیون یورو):

ABK
Carr Cotter Naessens
معماران کونی
EML
معماران مک کالو مولوین
مک گری نیآنای
معماران پل کیوگ
معماران سین هرینگتون

قطعه 2 (ساخت و ساز تخمینی
هزینه بالای 15 میلیون یورو)

بوخولز مک اوی
معماران کودی
درک تینان
معماران گرافتون
کارگاه متروپولیتن
مولا
O’Donnell & Tuomey و Proctor & Matthews
معماران اسکات تالون واکر و لویت برنشتاین

طرح مسکن Springvale برای شورای شهر دوبلین – طراحی شده توسط Levitt Bernstein و ABK Architects



منبع