نحوه درست مشخص کردن پوشش‌های تشدید کننده

این گزارش این نگرانی را ایجاد کرد که معماران ممکن است از نیاز به اجازه گسترش آگاهی نداشته باشند و اینکه تولیدکنندگان و تامین کنندگان هنوز در مورد محصولات خود ادعاهای گمراه کننده دارند. در موردی که در گزارش مورد بررسی قرار گرفت، معمار سؤال صحیحی را مطرح کرد، اما تأمین‌کننده به اشتباه توصیه کرد که (الف) فولادها در دمای 70 درجه سانتیگراد شروع به گرم شدن می‌کنند و در دمای 120 درجه سانتیگراد کاملاً فعال می‌شوند و (ب) وجود ندارد. شواهد علمی برای نشان دادن فضایی بین فولادها و پوشش مرتبط است.

در ژوئن، گزارش مشارکتی برای سازه‌های ایمن بریتانیا (CROSS-UK) گزارشی در مورد استفاده از پوشش‌های متورم منتشر کرد که نشان داد هنوز از شواهد ارائه شده در تحقیق گرنفل درس‌هایی گرفته نشده است. این گزارش مربوط به جزئیات و توصیه های ارائه شده توسط سازندگان بود، که به اشتباه توصیه می کردند که اگر پوشش روی فولاد اعمال شود و سپس از نزدیک پوشانده شود، همچنان موثر خواهد بود و هیچ شکافی برای انبساط مواد تشدید کننده باقی نمی گذارد.

نتیجه این است که برای اینکه یک پوشش متورم کار کند، به فضایی نیاز دارد تا هنگام گرم شدن، گسترش یابد تا آن لایه محافظ تشکیل شود. در صورت طراحی نادرست، دمای یک بخش فولادی، و در نتیجه توانایی آن برای حمل بار، می تواند به خطر بیفتد.

یک پوشش متورم برای محافظت از مواد زیرلایه – معمولاً فولاد – در برابر تأثیر منفی دمای احتراق در نظر گرفته شده است. به عبارت ساده، پوشش‌های متورم پس از قرار گرفتن در معرض دماهای بالا هنگام وقوع آتش سوزی متورم می‌شوند. سپس پوشش ذغالی شده به عنوان یک لایه عایق عمل می کند تا انتقال حرارت به زیرلایه را کاهش دهد.

توصیه می‌کنم همیشه گواهی آزمایش محصول را بررسی کنید (نه فقط ادبیات فروش سازنده) و همچنین راهنمای انجمن فولادسازی ساختمانی بریتانیا (BCSA) در مورد حفاظت در برابر آتش‌سوزی فولاد را بررسی کنید.

اولاً، این پوشش است و نه فولاد که متورم می شود، اما به کنار، این توصیه که نیازی به اجازه انبساط وجود ندارد، به سادگی اشتباه است.

محصولات Intumescent نباید به عنوان یک یادداشت ساده برای افزودن به پلان تلقی شوند و معماران در پروژه‌ها در هر اندازه باید مسئولیت‌های طراحی خود را تحت قانون جدید ایمنی ساختمان در نظر بگیرند و به ادعاهای سازنده تکیه نکنند یا مشخصات را به سازنده واگذار نکنند.

این موضوع یک موضوع بسیار گسترده‌تر را در مورد عدم درک پوشش‌های آتش‌زا که به طور فزاینده‌ای در پروژه‌های کوچک و همچنین پروژه‌های بزرگ‌تری که احتمالاً مهندسان آتش‌نشانی در آن‌ها استخدام می‌شوند دیده می‌شود، که باید از نیاز به جزئیات صحیح آگاه باشند، ایجاد می‌کند. در واقع، اکنون شاهد هستیم که پوشش‌های متورم تقریباً به راه‌حل پیش‌فرض در تبدیل انبارها تبدیل شده‌اند و حتی به عنوان یک ویژگی معماری در فولادسازی «در معرض» در بخش‌های داخلی استفاده می‌شوند.

نکات کلیدی برای تعیین موفقیت آمیز و استفاده از پرداخت های گرم کننده عبارتند از:

  • از ارجاع عمومی به رنگ متورم خودداری کنید و مطمئن شوید که محصول مناسب را برای شرایط مشخص کرده اید.
  • گواهینامه آزمایش و عملکرد پوشش شعله ور در آتش را بررسی کنید. آیا این نیاز را برآورده می کند – به عنوان مثال 30، 60 90 یا 120 دقیقه حفاظت؟ اندازه‌های مقطع مختلف بسته به نسبت محیط به سطح مقطع تیر فولادی (به‌عنوان HP/A) با سرعت‌های متفاوتی گرم می‌شوند. بنابراین ضخامتی که باید اعمال شود ممکن است از یک عضو به عضو دیگر در همان کار متفاوت باشد.
  • روش استفاده صحیح را مشخص کنید، به عنوان مثال تعداد لایه‌ها، لایه‌های پایه، لایه‌های میانی، روکش‌ها و زمان خشک شدن.
  • اطمینان حاصل کنید که به سطوح رطوبت و رطوبتی دست پیدا کرده اید که زمان اعمال پوشش های مهتابی را تعیین می کند. برنامه های کاربردی در محل در ماه های زمستان می تواند به خصوص دشوار باشد.
  • بررسی کنید که بسترها برای کاربرد مناسب هستند. تیرهای فولادی اغلب دارای یک پوشش محافظ (اکسید قرمز، گالوانیزه و غیره) هستند یا ممکن است شواهدی از زنگ زدگی داشته باشند. آیا این پایه مناسبی برای استفاده از محصول انتخابی خواهد بود؟
  • آیا واقعاً امکان اعمال محصول در سایت وجود خواهد داشت؟ اغلب یک پوشش اسپری مبتنی بر سایت هنوز مشخص می‌شود، وقتی در موقعیت قرار می‌گیرد، بخش‌هایی از سازه در سایه قرار می‌گیرند و نمی‌توانند پوششی را به این شکل دریافت کنند.
  • اگر از قبل پوشش داده شده تحویل داده می شود، چکی را برای آسیب فیزیکی و هرگونه نیاز به اعمال مجدد پوشش مشخص کنید.
  • بررسی کنید که آیا هرگونه پرداخت بعدی بر عملکرد پوشش تشدید کننده تأثیر می گذارد یا خیر (به عنوان مثال: آیا محصول با پوشش رویی رنگ براق آزمایش شده است؟)
  • مراقب اتصالات و مواد مخلوط بین، به عنوان مثال، یک ستون محافظت شده در برابر آتش و یک تیر محافظت شده توسط یک پوشش متورم باشید. آزمایش مجموعه‌هایی که محصولات سازنده‌های مختلف را در خود جای می‌دهند، نادر است، و یک روش معمول همپوشانی سیستم‌های حفاظتی است. این نیاز به جزئیات دقیق دارد تا اطمینان حاصل شود که هر راه حلی عملکرد مورد نظر خود را با موفقیت انجام می دهد.

با توجه به نیاز به ارائه اطلاعات دقیق تر به عنوان بخشی از توصیه های “رشته طلایی” پس از گرنفل، استفاده از محصولات گرم کننده (در واقع هر محصولی) برای ایمنی در برابر آتش باید به دقت مورد توجه قرار گیرد، به طور کامل جزئیات و به درستی ثبت شود. عدم انجام این کار، همانطور که در گرنفل دیدیم، می تواند عواقب غم انگیزی داشته باشد.

جف ویلکینسون مدیر عامل بازرسان تایید شده مشاوران ساختمانی ویلکینسون است. www.thebuildinginspector.org



منبع