نخست وزیر جدید سوناک تصمیم دارد اصلاحات برنامه ریزی لیز تراس را کنار بگذارد


پیشنهاد برای مجموعه ای از “مناطق سرمایه گذاری” با مالیات کم و مقررات زدایی گسترده تر از قوانین برنامه ریزی توسط اولین صدراعظم تروس، کواسی کوارتنگ، ماه گذشته اعلام شد.

کوارتنگ در طی مینی بودجه 23 سپتامبر گفت که پیشنهادات دولت سرمایه گذاری را تشویق می کند و رشد اقتصادی را تقویت می کند، اما توضیح نداد که چگونه زیان های مورد انتظار در مالیات از “مناطق سرمایه گذاری” پرداخت می شود.

اکنون شایعه شده است که سوناک طرح «مناطق سرمایه گذاری» و همچنین لایحه زیرساختی و برنامه ریزی پیشنهادی را لغو کند. زمان روز پنجشنبه (27 اکتبر) گزارش داد که دولت او این برنامه ها را به حالت تعلیق درآورده است. انتظار می رود در ماه جاری جزئیات بیشتر درباره سرنوشت لایحه زیرساخت منتشر شود.

لایحه دوم در مورد افزایش سطح، که قبل از آمدن و خروج دولت تراس ارائه شده بود، در حال حاضر با اهدافی از جمله اعطای اختیارات بیشتر به مقامات محلی و تأمین بودجه برای بازسازی مرکز شهر در حال تصویب در پارلمان است.

سخنگوی وزارت افزایش سطح، مسکن و جوامع گفت که تمام تصمیمات مربوط به هزینه ها توسط صدراعظم جرمی هانت در بیانیه پاییز که اکنون در 17 نوامبر انتظار می رود، مشخص خواهد شد.

این وزارتخانه گزارش هایی مبنی بر لغو اصلاحات برنامه ریزی تراس را تکذیب و تایید نکرد.

هم لایحه برنامه ریزی شده «مناطق سرمایه گذاری» و هم لایحه زیرساخت توسط مبارزان و نمایندگان مخالف به دلیل کاهش احتمالی حفاظت از محیط زیست مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گفته موسسه مهندسین عمران، لایحه برنامه ریزی و زیرساخت پیشنهادی باعث کاهش مقررات و ارزیابی های زیست محیطی برای تسریع روند برنامه ریزی برای پروژه های زیربنایی بزرگ می شود.

زمان پیشنهاد کرد که این قانون می تواند علاوه بر معرفی «مناطق سرمایه گذاری» جدید لغو شود.

خود مناطق ماه گذشته مورد انتقاد راشل ریوز، صدراعظم در سایه قرار گرفتند، که به مجلس عوام گفت مناطق تعیین‌شده منجر به «حرکت رشد در سراسر کشور می‌شود، نه ایجاد رشد».

ایان فلچر، مدیر سیاست‌گذاری در فدراسیون املاک بریتانیا، گفت که امیدوار است در صورت لغو پیشنهادات گسترده‌تر، دولت سوناک متعهد شود که «مناطق سرمایه‌گذاری» را از طریق طرح‌های نمونه آزمایش کند. وی همچنین خواستار شفاف سازی بیشتر در مورد اصلاحات برنامه ریزی از سوی دولت شد.

فلچر گفت: «در طول دو سال گذشته تعهدات متعددی برای اصلاح و ساده‌سازی سیستم برنامه‌ریزی دیده شده است و ما امیدواریم که دولت جدید به این موضوع به عنوان یکی از محرک‌های اساسی رشد اقتصادی ادامه دهد.»

ما از مناطق سرمایه‌گذاری اصولاً به‌عنوان کاتالیزوری برای توسعه و بازسازی حمایت می‌کنیم، و حتی اگر برنامه‌های مشخص‌شده توسط لیز تراس کاهش یابد، امیدواریم که دولت به طرح‌های آزمایشی برای آزمایش این مفهوم متعهد شود.»

سوناک، که روز چهارشنبه برای اولین بار به عنوان نخست وزیر در مجلس عوام ظاهر شد، گفت که دولتش متعهد به سیاست «اول در زمینه خانه‌سازی» است. به نظر می رسد این نشانه دیگری باشد که دولت او در حال تغییر جهت نسبت به سلف خود است که طبق گزارش ها آماده خانه سازی آرامش بخش در کمربند سبز بود.

در پاسخ به اعلام سوناک، تام فیانس، مدیر اجرایی موقت موسسه خیریه روستایی CPRE، گفت: “اگر نخست وزیر جدید در مورد سیاست اول برون فیلد خود جدی باشد، که او دوباره به آن متعهد شده است. [Wednesday’s] PMQ ها، ما به چیزی بیش از لقمه های صوتی نیاز داریم. دولت باید ابتدا یک سیاست جامع برونفیلد را در چارچوب سیاست برنامه‌ریزی ملی معرفی کند که به‌زودی مورد بازنگری قرار می‌گیرد، شامل حداقل تراکم 30 مسکن در هکتار.

وی افزود: با تشدید بحران غذا، انرژی و آب و هوا، ما باید در مورد نحوه استفاده از زمین خود هوشمندانه عمل کنیم – با شروع یک سیاست اولیه برون فیلد واقعی.

در همین حال، سوناک پس از اینکه گفت در اجلاس آب و هوای COP27 که ماه آینده در مصر برگزار خواهد شد، شرکت نخواهد کرد، مورد انتقاد قرار گرفته است.

حزب کارگر گفت این تصمیم “شکست بزرگ رهبری آب و هوا” است. اد میلیبند، وزیر تغییرات اقلیمی سایه به این خبر گفت بی بی سیشما رهبران جهان را از سرتاسر جهان جمع‌آوری کرده‌اید تا در مورد اینکه چگونه می‌توانیم با بزرگترین تهدید بلندمدتی که با آن روبرو هستیم مقابله کنیم، صحبت کنند. […] و نخست وزیر ما حوصله حضور در آن را ندارد.

‘[That] شکست کامل نسل های امروز و نسل های آینده است.



منبع