هاسل و کاسون مان مرکز بازدیدکنندگان بانک جودرل را تکمیل کردند

در قلب ساختمان، فضای نمایشگاهی دایره‌ای و تالار استوانه‌ای قرار گرفته است.

این غرفه که در ماه ژوئن افتتاح شد، توسط استودیو Hassell برای میزبانی نمایشگاه تعاملی The Story of Jodrell Bank طراحی شده است.، طراحی شده توسط طراح نمایشگاه و موزه Casson Mann.

بانک جودرل در نزدیکی مکلسفیلد در چشایر متعلق به دانشگاه منچستر است و اولین تلسکوپ رادیویی قابل هدایت است. در سال 1957، تلسکوپ با قطر 76 متر تنها وسیله ای بود که به اندازه کافی قدرتمند بود تا موشک حامل اسپوتنیک را ردیابی کند.

لاول و تیمش در حالی که روی صندلی‌های عرشه نشسته بودند، پدیده‌های کیهانی قابل مشاهده را ثبت کردند، طرحی از داستان بانک جودرل

این داستان اولین سایت نجوم رادیویی جهان را ارائه می دهد که تلسکوپ لاول در لیست درجه یک قرار دارد و اختروش ها، تپ اخترها و سیاهچاله ها را شناسایی می کند.

تکمیل اولین پاویون نور، دوره جدیدی را برای بانک جودرل رقم می زند. نسل های جدید را با تاریخ غنی سایت و شگفتی های نجوم رادیویی آشنا می کند.

Casson Mann بخش هایی از ظرف اصلی 1957 را ذخیره کرده و تغییر کاربری داده است تا پارچه نمایشگاه را تشکیل دهد. پانل های به شدت پتینه کاری شده، بیش از 4 متر ارتفاع، به سطحی برای ترسیم تاریخ دانشمندان جودرل تبدیل شده اند. بازدیدکنندگان این نمایشگرها را در جهت عقربه های ساعت از طریق یک سری از نمایشگرهای شیء غوطه ور به گردش در می آورند.

هاسل اخیراً دفتر مرکزی جهانی SKA را که در بانک جودرل نیز واقع شده است، تکمیل کرده است. سازمان SKA یک پروژه علمی بین المللی است که در زمینه نجوم رادیویی فعالیت می کند و در رصدخانه مستقر است.

دیدگاه معماران

منبع: Casson Mann

داده های پروژه

گفتن این داستان خارق‌العاده و اساساً بریتانیایی از این که چگونه یک ستاره‌شناس آماتور زمینه جدیدی از علم را در حومه شهر چشایر پیشتاز کرد، افتخاری بود. استفاده از پوسته اصلی تلسکوپ به اولین غرفه نور جاذبه خاصی می بخشد و فولاد میراثی را به شیوه ای منحصر به فرد و شاعرانه در پارچه نمایشگاه می بافد. یک مصنوع تاریخی جدی که برای این نمایش قابل توجه نجات یافته است، تکه های ظرف نه تنها داستان خود، بلکه داستان مکان ما در جهان را نشان می دهد. تاریخی که این ظرف شاهد آن بود، اکنون در سراسر سطح آن پخش می شود.
راجر مان، یکی از بنیانگذاران و کارگردان، Casson Mann

در سایت شروع کنید ژانویه 2020
تاریخ تکمیل ژوئن 2022
مساحت کف ناخالص (داخلی + خارجی). 2077 متر مربع (شامل فضای نمایشگاهی)؛ 570 متر مربع (نمایشگاه)
فرم قرارداد یا مسیر تدارکات قرارداد طراحی و ساخت (ساخت پایه)؛ تدارکات پیمانکار اصلی (نمایشگاه)
هزینه ساخت 11.25 میلیون پوند (ساختمان)؛ 2.5 میلیون پوند (نمایشگاه)
هزینه ساخت در هر متر25,417 پوند (ساختمان)؛ 4385 پوند (نمایشگاه)
معمار هاسل
معمار اجرایی JM Architects
طراحی و تفسیر صحنه‌شناسی کاسون مان
مشتری دانشگاه منچستر
مهندس سازه آتلیه 1
مشاور M&E موت مک دونالد
نقشه بردار کمیت مشارکت سایمون فنتون
نورپردازی نمایشگاه طرح های DHA
نمایشگاه AV الکتروسونیک
طراحی نرم افزار AV نمایشگاه Squiint/Opera و طراحی ISO
مشاور منظر Planit-IE
مشاور آکوستیک موت مک دونالد
مهندس هیدرولیک مایر براون
مدیر پروژه بورو چهار
طراح اصلی ORSA
بازرس ساختمان تایید شده مدنی
پیمانکار اصلی کیر (ساخت پایه)؛ Realm Projects (نمایشگاه)
نرم افزار CAD استفاده شده است Revit

داده های عملکرد زیست محیطی

هاسل این غرفه را به‌عنوان تپه‌ای از چمن‌زار طراحی کرده است که از چشم‌انداز برمی‌خیزد – یک شاهکار مهندسی در نوع خود برای انعکاس تلسکوپ. این نمایشگاه در داخل این «تپه»، در فضای نمایشگاهی دایره‌ای و سالنی که در یک طبل استوانه‌ای محصور شده، قرار دارد. شکل دایره ای غرفه به درختکاری سایت پاسخ می دهد و به شکل و اندازه دقیق ظرف تلسکوپ لاول اشاره دارد.

از اینجا، بازدیدکنندگان می‌توانند به یک کافه و حیاط دایره‌ای خارج شوند که در تپه بریده شده است تا جهت آن با ردیابی اسپوتنیک توسط First Light در 102 درجه از آزیموت هماهنگ شود.

در حالی که بازدیدکنندگان پاویلیون را ترک می کنند، یک خیابان تاریخی از درختان، تلسکوپ غول پیکر لاول را در دوردست قاب می کند.

رقابت برای طراحی گالری و طرح‌های مفهومی که توسط استودیو Feilden Clegg Bradley (FCBS) طراحی شده بود، در سال 2016 اعلام شد. تکمیل آن بیش از 10 سال از زمانی که FCBS یک مرکز بازدیدکننده 3 میلیون پوندی را در سایت تکمیل کرد، انجام شد.

FCBS با کار بر روی طرح اصلی خود و همچنین تکمیل غرفه ستاره این مرکز که در سال 2015 افتتاح شد، مشارکت طولانی مدتی در این سایت داشته است. همچنین در حال بازسازی و گسترش ساختمان رصدخانه در سایت بوده است.

یک “غلاف” سالن با ظرفیت 150 صندلی دارای صفحه‌ای است که از شکل پوسته درام پیروی می‌کند و روی صندلی‌ها خمیده می‌شود. یک اتاق چندرسانه‌ای نمایشگاه‌های ویژه‌ای را در خود جای داده و برای نمایش‌های آسمان شب، سخنرانی‌های آموزشی و پیوندهای زنده به سایر امکانات علمی ارائه می‌شود.

این رصدخانه در درختکاری قرار دارد که توسط اولین مدیر بانک جودرل، برنارد لاول، طراحی شده است. در سال 2021 به عنوان میراث جهانی یونسکو اعطا شد.

تیم رصدخانه کاملاً متعهد به توسعه سایت به گونه‌ای است که نسبت به میراث آن حساس باشد، اما در تأثیرات آینده آن متحول شود. حضور در این تیم یک فرصت استثنایی برای هاسل است. ما این چالش را پذیرفته ایم تا مرزهای طراحی را به پیش ببریم تا چیزی را ارائه دهیم که بدون شک برای همه کسانی که از این سایت قابل توجه بازدید می کنند یک تجربه استثنایی خواهد بود.
جولیان گیتسام، مدیر، هاسل

دیدگاه مشتری

درصد مساحت کف با ضریب نور روز > 2% 2.2٪
درصد مساحت کف با ضریب نور روز > 5% 0.8٪
تولید انرژی در محل انرژی های تجدید پذیر: پمپ های حرارتی منبع هوا برای سیستم گرمایش ساختمان گرما تولید می کنند
مصرف سالانه آب اصلی 2.1 متر3/ساکن
ضد هوا در 50Pa 1.39 متر3/hm2
گرمایش و بار آب گرم 23.18 کیلووات ساعت در متر2/سال
U-value وزن کلی منطقه 0.19 وات بر متر2ک
زندگی طراحی 60 سال تقریبا
کربن تجسم یافته / کل زندگی ارائه نشده است
CO سالانه2 انتشارات 22.4 کیلوگرم CO2eq/m2
رتبه بندی پایداری BREEAM بسیار خوب



منبع

پروژه First Light شامل یک تیم باورنکردنی از افراد خلاق، ماهر و متعهد است که همه آنها قلب خود را برای آن گذاشته اند. نتیجه چیزی واقعا خاص و منحصربه‌فرد است – در هیچ کجای دنیا چیزی شبیه به آن وجود ندارد – و برای نسل‌های بعدی در بانک Jodrell خواهد ماند و به افراد در هر سنی این فرصت را می‌دهد تا از جایگاه ما در جهان الهام بگیرند.
ترزا اندرسون، مدیر مرکز نامزدی Jodrell Bank

هاسل علاوه بر الهام گرفتن از این سایت، تحت تأثیر طیف وسیعی از مجسمه‌ها، سازه‌ها و لندفرم‌های طبیعی از سراسر جهان، از بناهای باستانی مانند نیوگرانج در ایرلند تا مهدکودک دایره‌ای مشهور فوجی در توکیو قرار گرفت.

ورودی اول غرفه نور یک صفحه بتنی منحنی است که محور آن به سمت جنوب جهت انعکاس قوس خورشید است. دو دیوار صفحه نمایش جداگانه بازدیدکنندگان را به سمت ورودی راهنمایی می کند که در آن یک شکاف شیشه ای بریده شده است و یک خط نصف النهار روی زمین را روشن می کند.