پیتر کوک، معمار خط، قابلیت ساخت و ساز شهر کویری عربستان را زیر سوال می برد


این پیرمرد 86 ساله به عنوان بخشی از رویدادی در نمایشگاه NEOM در ونیز در روز شنبه (20 مه) صحبت می کرد و شهر کویری خطی – که در حال ساخت است – را به عنوان یک “پوچی شگفت انگیز” توصیف کرد و افزود که این طرح ارتفاع پیشنهادی 500 متر “احمقانه” بود.

کوک در پاسخ به سوال ناظر رویداد، آنتونی ویوز، مدیر برنامه‌ریزی شهری NEOM، در مورد اینکه آیا پروژه – طرح شاخص در توسعه گسترده‌تر NEOM – قرار است «آن را بسازد یا نه»، پاسخ داد: «من یک پاسخ بسیار انگلیسی خواهم داد. ، امکان جالبی است. میدونی فکر میکنم [they’ll] کمی از آن را انجام دهید

و بعد فکر می کنم – الان صادقانه صحبت می کنم، تا زمانی که حرفم را قطع نکنید – فکر می کنم بالاتر از 500 متر [in height] کمی احمقانه و غیر منطقی است و همه دوستان مهندس ما این را به شما خواهند گفت.

کوک ادامه داد که برای بخش‌های بعدی The Line، هدف گرفتن ارتفاع 200 متری (بالاتر از سطح دریا) ممکن است نزدیک شدن به [perfect] نقطه»، اگرچه 150 متر «کاملاً مطلوب، به اندازه کافی مرتفع، منظره زیبا، آسان برای بالا و پایین رفتن» بود.

او پیشنهاد کرد که به احتمال زیاد، سازه در نهایت به 50 متر خواهد رسید.

او ادامه داد: «شما می گویید «آه یعنی به آن اعتقاد ندارید [The Line]”. من به چیزی اعتقاد دارم من معتقدم جالب است و با نادرست تر شدن جالب تر می شود و شما با این دنباله کاغذی، یک دنباله بتنی باقی می مانید.

کوک، که یکی از بیش از ده ها معمار – از جمله دیوید آجای – درگیر در شهر پیشنهادی 170 کیلومتری است، افزود که این پروژه یک مفهوم “پوچ” است.

او گفت: «فکر می‌کنم پوچی شگفت‌انگیزی وجود دارد، و من پوچ‌ها را دوست دارم. «اینجا احتمالاً در عجیب‌ترین شهر دنیا هستیم [Venice]، و همچنین پوچ است.

شاید آینده The Line این باشد. می تواند به یک موفقیت بزرگ گردشگری تبدیل شود. [However] پوچ تر از شهری مانند شهری که ما در آن هستیم، در میان برکه ای با خاکی که فروکش کرده و غیره نیست.

“پوچی شاید مثبت باشد… جالب بودن در معماری بسیار مهم است.”

اگرچه NEOM بخشی رسمی از دوسالانه اصلی ونیز تحت سرپرستی لزلی لوکو نیست، اما NEOM نمایشگاهی را همزمان با این رویداد در شهر برگزار می کند.

نمایش شهرسازی با جاذبه صفر – اصولی برای زیست‌پذیری جدید شامل مدل‌هایی از بخش‌های مختلف خط است که توسط معماران مختلف طراحی شده‌اند، از جمله عناصر پلت فرم معماری کوک هافنر کوک (CHAP).

بنیانگذار Archigram این لباس را با معمار نروژی Erlend Blakstad Haffner تنظیم کرد.

کوک به AJ گفت که اظهارات او “خارج از متن” بوده است و افزود: “ما در حال ترسیم احتمالات در ارتفاع خط در ونیز بودیم. بحث درباره ایده‌ها غیررسمی بود و متغیرهای ارتفاع مختلف The Line را بررسی می‌کرد. بعد از مارینا پنهان [which will sit at the base of The Line] ساخته شده است، من ممکن است کلاه خود را بخورم و بگویم 500 متر حتی سرگرم کننده تر است!

این طرح بحث برانگیز در بحبوحه هشدارهای مکرر حقوق بشر سازمان ملل در مورد “اعدام قریب الوقوع” سه مرد به دلیل مخالفت با اخراج برای ایجاد راه برای The Line، پروژه ای که توسط ولیعهد کشور رهبری می شود، مورد انتقاد قرار گرفته است.

در پاسخ به نظرات کوک، سخنگوی NEOM به AJ گفت:شهرسازی با جاذبه صفر انقلابی و شاید غیرقابل تصور است، به ویژه زمانی که از دریچه گذشته و در پرتو مدل های شهری ناموفق موجود دیده شود.

با بحران زیست‌محیطی کنونی و کمبودهای شهرهای ما برای برآوردن نیازهای انسانی، راه‌حلی که این نوآورانه به یک ضرورت تبدیل می‌شود که شایسته ارائه با تعهدی تزلزل‌ناپذیر است.

ساخت و ساز در خط در اواسط سال 2021 آغاز شد و اولین منطقه، مارینا پنهان، قرار است تا سال 2030 پذیرای اولین ساکنان و بازدیدکنندگان خود باشد.



منبع