چهارمین بار خوش شانس چون نیال مک لافلین برنده جایزه RIBA استرلینگ 2022 شد.

وی افزود: در طول فرآیند توسعه، تیم ما مورد حمایت قرار گرفت و در تصمیمات ما به شدت زیر سوال رفت.

مک لافلین در پاسخ به این خبر گفت: این اولین بار است که یک کالج جایزه استرلینگ را دریافت می کند. خوب است که سهم این جوامع قابل توجه در توسعه فرهنگ معماری مدرن در بریتانیا را گرامی بداریم.

وی افزود: به دانش‌آموزان مجموعه‌ای از فضاهای بهم پیوسته و آرام داده شده است که در آن آنها و نسل‌های آینده می‌توانند در کنار هم و هم جدا از هم از آن لذت ببرند.

طراحی این کتابخانه به شدت تحت تأثیر الزامات نور غیرفعال – که با فانوس های سقف مشخص می شود – و تهویه طبیعی فضاها (که توسط دودکش های تهویه پشته ای و بازشوهای سقف مشخص می شود) قرار گرفته است. به طور کلی، پروژه تعامل استثنایی با اصول طراحی محیطی را ارائه می دهد. عملکرد انرژی پیش‌بینی‌شده در نتیجه از معیار RIBA 2030 فراتر رفته و یکی از بهترین ساختمان‌های ارسالی امسال است. این پروژه همچنین از نظر ملاحظات کربن کل زندگی یکی از برترین ارسال‌ها است و به معیار RIBA 2025 پرداخته است.

“تعهد فراگیر برای ساختن چیزی که در آزمون زمان تاب بیاورد را می توان در هر ماده و جزئیات و از هر دیدگاهی احساس کرد. این نمونه ای از چگونگی ساخت در دراز مدت است.

سازه توسط آجرکاری باربر، با تکیه گاه افقی عمدتاً در الوارهای مهندسی شده و به میزان کمتری به عنوان لنگه های پیش ساخته و تیرهای نگهدارنده، غالب است. این انتخاب‌های مواد با موفقیت با محدودیت‌های موجود در بافت تاریخی کالج سازگار شده است تا ساختمانی را ارائه دهد که عمر طولانی و پایداری را ارائه دهد.



منبع

پیروزی مک لافلین امشب (13 اکتبر) در مراسمی در مقر RIBA در پورتلند پلیس لندن اعلام شد.

مختصری برای ایجاد یک کتابخانه کالج با طول عمر 400 سال – جایگزینی کتابخانه ای که 300 سال پیش توسط ساموئل پپیس به مجدلیه هدیه داده شده بود – کار کوچکی نیست. معماران نیال مک لافلین قطعاً با این معبد ماهرانه و الهام بخش برای یادگیری به چالش کشیده اند.

مانند بهترین کتابخانه های شهر، فضاهای متنوعی برای مطالعه و کار ایجاد شده است، و منعکس کننده طول عمر برنامه ریزی شده آن است، ساختمان به خوبی احساس سستی می کند – قفسه های کتاب به سختی تا نیمه پر شده اند و حس فضای خارق العاده ای مانند ساکن شدن در خانه درختی بسیار مجلل

کتابخانه Magdalene قبل از پنج طرح دیگر انتخاب شد که شامل مرکز هنرهای Sands End و جامعه بسیار مورد علاقه معماران Mæ در فولهام، طرح باغ باغ باغ 228 خانه ای پانتر هادسپیت در فیل و قلعه، تعمیرات اساسی هاپکینز بود. از 100 خیابان لیورپول، برودگیت، و کالج فورث ولی معماران ریاچ و هال – پردیس فالکرک.

همچنین در فهرست نهایی، مدرسه ابتدایی هاکنی جدید هنلی هالبراون و پروژه مسکونی 333 جاده کینگزلند قرار گرفت که به طور جداگانه برنده جایزه Neave Brown 2022 r شد.شناخت بهترین نمونه های جدید مسکن مقرون به صرفه در بریتانیا.

داوران استرلینگ «تهویه غیرفعال ساده اما بسیار مؤثر و نور طبیعی» ساختمان را برای کاهش مصرف انرژی و استفاده از مواد، از جمله الوار مهندسی شده، برای کاهش کربن تجسم یافته آن ستایش کردند.

ساختمان با جزئیات بسیار عالی در کالج 700 ساله دانشگاه کمبریج دارای یک کتابخانه جدید – 24 ساعته – و همچنین یک آرشیو و یک گالری هنری است. این پروژه که این تمرین پس از مسابقه ای در سال 2014 برنده شد، جایگزین فضاهای مطالعه در کتابخانه همسایه قرن هفدهمی Pepys شد که در فهرست درجه یک قرار داشت.

این پروژه تعامل استثنایی با اصول طراحی محیطی را ارائه می دهد

ما می دانستیم که داریم برای مشتری می سازیم که برای دستیابی به بهترین نتیجه انگیزه دارد. مسئولیت ما در قبال تاریخچه و توسعه آینده این جامعه یادگیری روشن بود. از ما خواسته شد که برای بلندمدت بسازیم و از منابع کنونی عاقلانه استفاده کنیم.

این کتابخانه آجرکاری باربر را با ساختار چوبی مهندسی شده افقی بسیار دقیق ترکیب می‌کند تا یک فضای رفیع و شگفت‌آور عمودی را با یک شبکه تارتان سه بعدی پیچیده ایجاد کند. این کتابخانه از تمایلات آشنا از پروژه های قبلی مک لافلین استفاده می کند – ارجاعات به مدیریت لوئیس کان از مجموعه پنجره های چوب بلوط برای مثال، از طریق مسکن برای کالج سامرویل، در حالی که همچنین چیزی کاملاً خاص را در محیط گسترده تر کالج ایجاد می کند.

سیمون آلفورد، رئیس RIBA که به نمایندگی از هیئت داوران صحبت می‌کرد، این ساختمان را «معماری پیچیده، سخاوتمندانه و ماندگار ساخته شده» توصیف کرد.

1525 متر2 ساختمان، با ساختار باربر و طبقه بندی داخلی، چوبی آن برای «حداقل 400 سال دوام» ساخته شده است. این کتاب مورد علاقه کتابسازان و خوانندگان AJ برای کسب بالاترین تمجید معماری بریتانیا بود.

این اولین بار است که نیال مک لافلین جایزه استرلینگ را دریافت می کند. تمرین او قبلاً در سال های 2013، 2015 و 2018 در فهرست نهایی این جایزه قرار گرفته بود.

این دومین سال متوالی است که یک معمار ایرلندی برنده جایزه استرلینگ می شود. در سال 2021 این جایزه به معماران گرافتون مستقر در دوبلین برای پروژه خانه شهر لندن دانشگاه کینگستون تعلق گرفت.

گزارش هیئت منصفه به طور کامل

وی افزود که این کتابخانه کار دستان بسیاری و ذهن های بسیاری بوده است و مشتری کالج با انتصاب طراحان، مشاوران، سازندگان و صنعتگران «با دقت رفتار کرده است».

“از ما خواسته شد که برای بلندمدت با استفاده عاقلانه از منابع فعلی بسازیم”