کارشناسان می گویند ساختمان های بد باعث مرگ و میر ناشی از زلزله ترکیه شده است


اکنون مشخص شده است که بیش از 21000 نفر در زمین لرزه های روز دوشنبه (6 فوریه) در ترکیه و سوریه جان خود را از دست داده اند و این تعداد در میان تلاش های امداد و نجات و نگرانی در مورد بازماندگانی که در شرایط یخبندان بدون سرپناه، غذا و آب باقی مانده اند، همچنان در حال افزایش است.

مقررات وضع شده در ترکیه پس از زلزله قبلی در سال 1999 باید تضمین می کرد که ساختمان های مدرن می توانند در برابر زلزله هایی با این بزرگی مقاومت کنند. با این حال، بی بی سی گزارش داده است که بسیاری از ساختمان های چند طبقه جدید در زلزله این هفته فرو ریختند.

Emine Filoglu از معماران Bluebead در حال ظهور انگلیسی-ترکی در سال 1999 در استانبول بود و از زلزله جان سالم به در برد.

او به یاد می‌آورد: «به مدت 45 ثانیه، این منطقه مانند یک منطقه جنگی بود و من انتظار نداشتم که بازمانده زیادی داشته باشد. “ما خوش شانس بودیم که با ساکنین خود بدون آسیب از ساختمان فرار کردیم، با این حال، بسیاری از ساختمان های اطراف یا فرو ریختند یا آسیب زیادی دیدند.”

فیلوغلو، مدیر استودیو Bluebead مستقر در Uxbridge، ادعا کرد که سیاست‌های اجباری ارائه شده در پی آن زلزله «هیچ تأثیری نداشته است».

وی افزود: بسیاری از ساختمان ها با ارزان ترین مصالح ضعیف ساخته شده اند و بسیاری از آنها بسیار نزدیک به خطوط گسل ساخته شده اند. به ندرت هیچ پیمانکاری گزارش میدانی از زلزله خیز بودن منطقه ارائه می دهد و در عوض ساخت و ساز ارزان و روش های بد ساخت و ساز را برای ایجاد آپارتمان های جدید در اولویت قرار می دهد.

این از نظر فنی خلاف قانون است، اما به نظر نمی‌رسد دولت ترکیه فعالانه در این زمینه کاری انجام دهد.

بسیاری از ساختمان ها با ارزان ترین مصالح ضعیف ساخته شده اند

این ذهنیت در بین کسانی که این آپارتمان‌ها یا دفاتر را در این ساختمان‌ها می‌خرند یا اجاره می‌کنند نیز رایج است. برخلاف انگلستان که می‌توان نقشه‌بردار را برای بررسی وضعیت ملک یا نقشه‌بردار محیطی برای تهیه گزارشی از زمین اطراف قبل از خرید تهیه کرد، در ترکیه تمایلی وجود دارد که مردم این موضوع را نادیده بگیرند.

“این دایره ای است که برای مدت طولانی تغییر نکرده است و همچنان پیامدهای مهمی بر زندگی مردم دارد – به معنای واقعی کلمه.”

رمضان ییلدیریم، مهندس عمران ترکیه به کانال 4 نیوز گفت: «زلزله مردم را نمی کشد. ساختمان های بد مردم را می کشند.’

او توضیح داد که شرکتش روی حدود 50 ساختمان در آدانا، در بیش از 100 مایلی مرکز زلزله کار کرده است و نشان داد که ساختار تقویت شده آنها چگونه به معنای ایستادن آنها است. در مقابل، ییلدیریم به یک برج فروریخته اشاره کرد که در آن 120 نفر زندگی می کردند و تنها چهار نفر از جمله دختر جوانش زنده ماندند.

دیوید الکساندر، استاد برنامه‌ریزی و مدیریت اضطراری UCL به بی‌بی‌سی گفت که هزاران ساختمان در ترکیه نتوانسته‌اند در برابر «هیچ قانون ساخت‌وساز زلزله قابل انتظار معقولانه مقاومت کنند.»

وی افزود: تا حدی مشکل این است که بهسازی ساختمان‌های موجود بسیار کم است، اما اجرای استانداردهای ساختمانی در ساختمان‌های جدید نیز بسیار کم است.

همچنین گزارش شده است که ده ها هزار ساختمان در ترکیه طی چندین دهه “عفو ساخت و ساز” دریافت کرده اند. اینها صاحبان سازه هایی را که بدون گواهینامه های ایمنی مورد نیاز ساخته شده اند، قادر می سازند تا با پرداخت هزینه از معافیت قانونی برخوردار شوند، وضعیتی که منتقدان می گویند مدت هاست با خطر فاجعه مواجه شده است.

شریک تجاری و همسر فیلوغلو، معمار جیمی دجی تیجانی، موقعیت ترکیه را با ژاپن، یکی دیگر از کشورهای زلزله خیز، مقایسه کرد.

او گفت: “ژاپن از گذشته خود (مخصوصاً زلزله 1995 کوبه) درس گرفت و اکنون برخی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین را در کاهش تأثیر زلزله بر ساختمان‌های جدید و ساکنان آن دارد.

در همین حال، ماده 25، شریک خیریه در جوایز AJ Retrofit امسال، متعهد شده است که در صورت ارائه شرکای مناسب، به بازیابی زلزله کمک کند.

مدیر پروژه Bea Sennewald گفت که این موسسه خیریه از ویرانی ایجاد شده “متحیر و غمگین” شده است.

وی افزود: دیدن این همه ساختمان نسبتاً مدرن تخریب شده تکان دهنده است. ما آماده کمک به بازسازی، به ویژه بیمارستان ها، مدارس و مسکن هستیم.

ما با کمال میل با سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی، خیریه‌های محلی و هر ابتکار دولت بریتانیا کار خواهیم کرد. شبکه مهندسان ما آماده حمایت از ما هستند.





منبع