کدام معمار مسابقه مک را «برنده» لغو کرد؟


مشخص است که پیشنهادی به رهبری جان مک‌آسلان + شرکا در اصل برترین گلزن این مسابقه برای نظارت بر بازسازی مدرسه 113 ساله بود که پنج سال پیش سوخت.

اما پس از محاسبه مجدد پیشنهادها، به نظر می‌رسد که Hawkins\Brown بالاترین امتیاز را کسب کرده است. کل تدارکات مدت کوتاهی پس از آن لغو شد.

نمرات دقیقی که به هر تیم داده شده ناشناخته باقی مانده است. اسناد منتشر شده از طریق درخواست آزادی اطلاعات (FOI) که توسط AJ ارسال شده است، به شدت ویرایش شده اند تا هم محاسبات و هم نام فینالیست ها را پنهان کنند.

اما FOI نشان می‌دهد که در طول دوره توقف اولیه 10 روزه در نوامبر 2022، یکی از چهار تمرین انتخاب شده در فهرست نهایی، که گمان می‌رود Hawkins\Brown باشد، با مدرسه هنر گلاسکو (GSA) تماس گرفت تا از چگونگی امتیازدهی به پیشنهاد آن سوال کند.

در ایمیلی که توسط FOI منتشر شد، که در آن نام طرفین مسدود شده بود، تیم ناموفق پرسید: “ما از باخت ناامید شدیم زیرا مقدار زیادی کار در پیشنهاد خود انجام دادیم و احساس کردیم که [we] به طور منحصر به فردی برای بازسازی این ساختمان زیبا قرار داده شدند.

«شرکت ما سال‌ها است که مناقصه‌ها را انجام داده است، اما ما هرگز با چنین حاشیه باریکی ضرر نکرده‌ایم».

GSA در 25 نوامبر نوشت و تلاش کرد نحوه محاسبه امتیازات را توضیح دهد و توضیح دهد که چرا تیم پس از اضافه شدن امتیازات ترکیبی کیفیت و قیمت گذاری، دوم شد.

اما پنج روز بعد، یک ایمیل داخلی GSA تأیید کرد که خطاهایی در روند امتیازدهی پیدا شده است و این یک مشکل است. [had] با نتیجه ارزیابی مناقصه تیم رهبری معمار به وجود آمد.

در این متن آمده است: “این منجر به اعلام نتیجه اشتباه به مناقصه گران شده است.”

GSA سپس با تمام شیوه های انتخاب شده در لیست کوتاه تماس گرفت تا مشخص کند که نامه اعلان اولیه خود را پس گرفته است که می گوید John McAslan + Partners در صدر امتیاز قرار گرفته است. در پیام آن آمده است:[Errors identified within the scoring matrix have] منجر به نتایج نادرست در ارزیابی فنی و قیمت شد.

مدرسه از یک حسابرس خارجی درخواست کرد تا یک بازبینی مستقل از فرآیند ارزیابی مناقصه را انجام دهد.

مشخص شد که “ماتریس امتیازدهی اولیه نتوانست امتیاز کیفیت نهایی را متناسب با 100 درصد اعطا شده به بالاترین امتیاز کیفیت به دست آمده محاسبه کند” در حالی که امتیاز قیمت اولیه به اشتباه “با بیان کمترین پیشنهاد به دست آمده است”. به نسبت [the teams’] قیمت مناقصه.

در محاسبه مجدد پیشنهادات، تیم دیگری بالاترین امتیاز را دریافت کرد. AJ می فهمد که این هاوکینز براون بود.

با این حال، در طول دوره توقف جدید – که به دلیل نامه جایزه جدید ایجاد شده است – مدرسه نامه ای پیش از اقدام از یکی از پیشنهاد دهندگان دیگر دریافت کرد که نتیجه را به چالش می کشید.

در نتیجه، GSA تصمیم گرفت که فرآیند تدارکات را ببندد و به تیم ها تایید کرد که هیچ جایزه ای داده نشده است.

در اسنادی که تحت FOI نیز منتشر شد، GSA اعلام کرد که می‌خواهد یک مشاور تدارکات خارجی را برای مشاوره در مورد فرآیند جدید و حمایت از آنها «به صورت عملی و رویه‌ای در ارائه یک فرآیند آشکار، منصفانه و منطبق» وارد کند.

تامسی تامسون، مدیر اجرایی RIAS، پس از پایان یافتن روند تدارکات یک ساله در ماه مارس، گفت: از هر یک از اعضای ما بپرسید و آنها به شما خواهند گفت که تدارکات طراحی در اسکاتلند شکسته شده است، و آخرین پیچش غم انگیز در حماسه جاری پروژه ساختمان مکینتاش نشانه سیستمی است که در مشکل عمیقی قرار دارد.

چه پروژه‌ها به دلیل خطاهای فنی از هم پاشیده شوند یا به دلیل عدم توجه به کیفیت طراحی در سیستم تدارکات گسترده‌تر، واضح است که همه چیز باید تغییر کند.

فرآیند تدارکات در مارس سال گذشته راه اندازی شد و هدف آن انتخاب تیمی برای ارائه “بازیابی وفادار” شاهکار معماری 1909 طراحی شده توسط چارلز رنی مکینتاش بود.

ساختمان برجسته چارلز رنی مکینتاش در 15 ژوئن 2018 در حالی که تحت یک برنامه بازسازی 35 میلیون پوندی پس از آتش سوزی قبلی در سال 2014 بود، تخریب شد.

پس از یک “تحقیق پیچیده و منابع فشرده” که تکمیل آن بیش از سه سال و نیم طول کشید تا سرویس آتش نشانی و نجات اسکاتلند تکمیل شود، آتش نشانان اعتراف کردند که هنوز نمی دانند آتش چگونه شروع شده است.

در اکتبر 2021، مدرسه هنر گلاسکو ساخت یک ساختمان جدید را برای جایگزینی ساختار ویران شده در آتش رد کرد و در عوض “بازسازی وفادارانه” شاهکار معماری را انتخاب کرد.

بیانیه مدرسه هنر گلاسکو – تمرین تدارکات ساختمان مکینتاش:

به دنبال شناسایی خطای فنی در ماتریس امتیازدهی استفاده شده، تمرین تدارکات بسته شد و هیچ قرار ملاقاتی انجام نشد. ما پس از بررسی دقیق این تصمیم را گرفتیم و معتقدیم که این تصمیم مناسب و منصفانه ای بود که باید گرفتیم.

این تصمیم از قبل با شرکت هایی که در لیست کوتاه قرار گرفتند به اشتراک گذاشته شد و مایلیم دوباره از آنها برای مشارکت در فرآیند تدارکات با توجه به زمان، تلاش و منابع قابل توجهی که در مناقصه برای این کار سرمایه گذاری کردند تشکر کنیم.

در بیانیه ما در 1 مارس 2023، ما روشن بودیم که روند را بررسی خواهیم کرد و این موضوع نحوه رویکرد ما به تدارکات را در آینده نشان خواهد داد.

ما متعهد هستیم که شخص ثالثی را وارد کنیم تا بررسی را انجام دهد و با ما در فرآیند خرید بعدی کار کند، و از بینش‌هایی در مورد فرآیند اصلی که پس از اعلام و در بحث‌هایمان با شرکت‌های انتخاب شده در فهرست کوتاه با ما به اشتراک گذاشته شده است، استفاده کنیم. در نظر گرفتن درس های آموخته شده از بررسی.

منبع: کپی رایت: سرویس آتش نشانی و نجات اسکاتلند (SFRS)

تصویری از بقایای ساختمان GSA/Mackintosh برگرفته از گزارش بررسی آتش سوزی SFRS (ژانویه 2022)



منبع