استودیو Egret West و Snøhetta طرح‌های برنده‌ای را برای طرح براتیسلاوا نشان می‌دهند


این دو تمرین – در یک همکاری 50:50 در کنار تمرین محلی Gro Architekti – برنده مسابقه سازمان‌دهی شده توسط Penta Real Estate در ماه گذشته شدند.

دیگر فینالیست های بریتانیا شامل معماران زاها حدید، همکاران ویلیام متیوز و میخائیل ریچس بودند. فهرست نهایی همچنین شامل Bjarke Ingels Group (BIG) از کپنهاگ، دفتر معماری متروپولیتن روتردام (OMA) و KCAP بود. این مسابقه در مجموع 52 درخواست دریافت کرد.

از تمرین‌ها خواسته شد تا مفاهیم طرح اصلی را برای سایتی بین دو پل اصلی شهر که از رودخانه دانوب عبور می‌کنند، ارائه کنند.

طرح 210000 متر مربعی برنده، که با طبیعت شکل گرفته است، شامل حدود 52 درصد فضای اداری و خرده فروشی و 48 درصد کاربری مسکونی است که در ساختمان های “چند لایه و پلکانی” با برج هایی که به 100 متر می رسند، قرار دارند.

مدیر بنیانگذار استودیو اگرت وست، دیوید وست، گفت که این طرح از مناظر موجود در کنار رودخانه الهام گرفته شده است. او به AJ گفت: «ما از خود پرسیدیم که آیا می‌توانیم مکانی را طوری شکل دهیم که گویی توسط طبیعت مجسمه‌سازی شده و توسط عناصر حک شده است. نتیجه پیشنهادی مبنی بر «بانک‌های» مواج محل اقامت و «کاسه‌های» طبیعت و بوم‌شناسی بود.

تمرکز بر پنج “کاسه” متمایز است، که مناطقی از قلمرو عمومی هستند که از سطح برجسته طرح اصلی حک شده اند، که هر کدام دارای ویژگی و عملکرد منحصر به فردی هستند که پیشنهاد ما را در بوم شناسی مکان ریشه می دهند.

او گفت که پیشنهادات اولیه شامل یک “چشم انداز چند لایه” با یک پیاده رو متصل است.

پاتریک لوث، مدیر عامل Snøhetta، در مورد رویکرد تیم به پایداری گفت: «طبیعت یک حضور کلیدی در این سایت است که در اولین بازدید از سایت ما آشکار شد.

«کاسه‌ها» جیب‌هایی از گیاهان و درختان بالغ موجود را نگه می‌دارند و محصور می‌کنند، و به ایجاد منظره‌ای حجاری‌شده کمک می‌کنند و در عین حال راه‌حلی برای زهکشی شهری پایدار ارائه می‌کنند – آب را به یک جنبه کلیدی از طراحی منظر تبدیل می‌کند.

سه تیم از قبل به عنوان فینالیست های مسابقه انتخاب شدند – معماران BIG، OMA و Zaha Hadid – و سه تیم دیگر از طریق یک رقابت آزاد انتخاب شدند. هر شش فینالیست 30000 یورو برای شرکت در مرحله طراحی مسابقه دریافت کردند.

هیئت داوران مفهوم طراحی، کیفیت شهرسازی و معماری پیشنهادی، و کیفیت فضای عمومی پیشنهادی و فضای سبز در بافت طبیعی سایت را ارزیابی کردند.

براتیسلاوا بزرگترین شهر اسلواکی با حدود 430000 نفر ساکن است. در سال 2021، یک مسابقه دانشجویی بین المللی برای یک مجتمع جدید 17500 متر مربعی برای دانشگاه فناوری اسلواکی در شهر برگزار شد.

Penta Real Estate یکی از بزرگترین توسعه دهندگان مستقل در جمهوری چک و اسلواکی است و روی طرح های قبلی توسط Serie Architects و Fuksas کار کرده است. سیزده سال پیش، معماران زاها حدید برنده مسابقه ای شد که توسط توسعه دهنده برای توسعه بلندمرتبه اسکای پارک در براتیسلاوا برگزار شد.

استودیوی معماری چک ADNS architekti برنده مسابقه‌ای شد که سه سال پیش توسط Penta Real Estate برای طراحی توسعه‌ای با کاربری ترکیبی در حومه Vysočany پراگ راه‌اندازی شد.

فهرست نهایی

  • Snøhetta + Studio Egret West + gro [WINNER]
  • Bjarke Ingels Group (BIG) + Pantograph + Inflow
  • معماران زاها حدید
  • دفتر معماری متروپولیتن
  • KCAP
  • همکاران ویلیام متیوز + بوئل + سادوفسکی و معماران + میخائیل ریچس + مهندسی اکسپدیشن + معماران منظر LOLA + استودیو آکرهویس



منبع

تحریریه اخبار معماری آریانا