گوستاو دوسینگ، مکس هک و SUMA Arquitectura برنده جوایز EUmies 2024 شدند.

غرفه مطالعاتی طراحی شده در محوطه دانشگاه فنی براونشوایگ و کتابخانه گابریل گارسیا مارکز در بارسلونا توسط Fundació Mies van der Rohe و کمیسیون اروپا به عنوان پروژه های برنده در سال 2024 جایزه اتحادیه اروپا برای معماری معاصر معرفی شدند. جوایز Mies van der Rohe یا EUmies.

گوستاو دوسینگ و مکس هکه ساکن برلین، طراحان غرفه مطالعه، جوانترین برندگان جایزه معماری هستند. نیکلاس ماک، عضو هیئت منصفه، در تأیید غرفه مطالعه در دانشگاه فنی براونشوایگ گفت که این ساختمان پیشگویی از «آینده ساخت و ساز آلمان» است.

راهروهای بیرونی در غرفه مطالعه برای دانشگاه فنی براونشوایگ
نمای بیرونی غرفه مطالعه جدید در محوطه دانشگاه فنی براونشوایگ (لمارت)

SUMA Arquitectura، یک کارگاه اسپانیایی که توسط النا اورته و گیرمو سویانو تأسیس شد، جایزه معماری نوظهور را به خاطر کارش برای شورای شهر بارسلون در کتابخانه گابریل گارسیا مارکز دریافت کرد.

دو پروژه برنده از یک گروه اولیه 362 اثر نامزد انتخاب شدند. برندگان امسال پروژه‌های فهرست نهایی از جمله The Hage توسط برندلند و معماران کریستوفرسن با همکاری پرایس و مایرز، و مدرسه Colegio Reggio اثر Andres Jaque/Office for Political Innovation را شکست دادند.

ایلیانا ایوانووا، کمیسر اتحادیه اروپا، گفت: «معماری نه تنها بخش اساسی فرهنگ اروپایی ما، بلکه همچنین از توسعه پایدار و رفاه مردم است. برندگان جایزه معماری معاصر اتحادیه اروپا در سال 2024 – جایزه میس ون در روهه این را به وضوح نشان می دهند. آثار آنها منعکس کننده اصول باهاوس جدید اروپایی است و گذار سبز را به زندگی روزمره و فضاهای زندگی مردم می آورد. از صمیم قلب به معماران و همکاران پشت سر این تلاش ها تبریک می گویم!»

راهروهای داخلی برای غرفه مطالعه دانشگاه فنی براونشوایگ
نمای داخلی غرفه مطالعه جدید در محوطه دانشگاه فنی براونشوایگ (ایوان بان)

غرفه مطالعه به عنوان ساختمانی دو طبقه بود که دانشجویان از هر رشته ای می توانستند در آن کار کنند. فضاها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که انعطاف‌پذیر باشند، چیزی که معماران آن را به عنوان «ساختار هیبریدی فولاد-چوب با قابلیت جداسازی و بسیار انعطاف‌پذیر» توصیف می‌کنند.

نمای بیرونی کتابخانه گابریل گارسیا مارکز
کتابخانه گابریل گارسیا مارکز (Jesús Granada)

فردریک دروت، معمار و داور فرانسوی، کتابخانه گابریل گارسیا مارکز متعلق به SUMA Arquitectura را ستایش کرد و گفت که ساختمان «در مقیاس شهر عمل می کند، به دگرگونی محله کمک می کند و به عنوان یک فضای عمومی جدید در فضای باز و سرپوشیده باز می شود. این سازه چوبی به‌عنوان یک توالی غنی از فضاهای تاریخی و خانگی که پذیرای همسایگان و شهروندان است، ایجاد می‌شود و محیط‌های راحت برای یادگیری، کار گروهی و مشارکت اجتماعی را برای آنها فراهم می‌کند. نویسندگان با توجه دقیق به جزئیات، برنامه کتابخانه را به طور کامل بررسی کرده و به حداکثر رسانده اند.»

نمای بیرونی کتابخانه ترکیبی از مواد و بافت‌ها را ارائه می‌کند که طراحان در توضیح پروژه آن را به عنوان تداعی کننده «بلوکی از کتاب‌های انباشته با صفحات تا شده» توصیف کردند.

فضای داخلی کتابخانه گابریل گارسیا مارکز
نمای داخلی کتابخانه گابریل گارسیا مارکز (Jesús Granada)

مراسم اهدای جوایز در 14 می در غرفه Mies van der Rohe در بارسلونا در روز جوایز EUmies برگزار خواهد شد. این رویداد یک روزه شامل بحث و گفتگو با معماران، مشتریان، سیاستگذاران و اعضای هیئت داوران و همچنین نمایشگاهی از تمامی 362 پروژه نامزد شده خواهد بود.

منبع

تحریریه اخبار معماری آریانا