پیتر مارکوس کابین چوبی را در هواپیمای جنگنده جنگ جهانی دوم مدل می کند

معمار پیتر مارکوس کابین مونوکوک را طراحی کرده است، یک کابین چوبی خارج از شبکه که با فرمی ارگانیک و پیله مانند، در مزرعه ای در Shropshire، انگلستان تعریف شده است.

این کابین که در کنار جنگل های اطراف قرار دارد، توسط یک پوسته خارجی یا “مونوکوک” – شبیه به پوسته تخم مرغ – پیچیده شده است که از سیستم های ساختاری مورد استفاده در صنایع هوافضا و خودرو استفاده می کند.

نمای بیرونی کابین مونوکوک در Shropshire با روکش شینگلنمای بیرونی کابین مونوکوک با روکش شینگل در Shropshire
کابین چوبی توسط یک پوسته خارجی پوشیده شده با زونا سرو پیچیده شده است

مارکوس به Dezeen گفت: «ایده پشت کابین Monocoque از تکنیک های ساخت و ساز مورد استفاده در صنایع هوافضا و خودروسازی الهام گرفته شده است که به دلیل استفاده کارآمد از مواد مشهور هستند.

کابین مونوکوک با الهام از طراحی مونوکوک هواپیماهای جنگنده دو هاویلند در جنگ جهانی دوم که به عنوان نمونه های برجسته ساخت و ساز مونوکوک برجسته هستند، به دنبال آوردن این سطح از نبوغ و کارایی به معماری و فضاهای خانگی است.

فضای زندگی در کابین چوبی اثر پیتر مارکوسفضای زندگی در کابین چوبی اثر پیتر مارکوس
این سازه از تکنیک های ساخت و ساز هوافضا و خودکار استفاده می کند

با ابعاد 3.3 متر عرض، 3.5 متر ارتفاع و نه متر طول، ساختار کابین از یک دنده چوبی ساختاری ساخته شده از تخته سه لا توس تشکیل شده است. سپس با یک پوسته بیرونی پوشیده شده با زوناهای تزئینی سرو پوشانده شد.

عرشه بیرونی برجسته، که از طریق پله‌های فولادی ضد زنگ قابل دسترسی است، در اطراف جلو و لبه کابین می‌پیچد تا فضای بیرونی مشرف به جنگل‌های همسایه را فراهم کند.

داخلی چوبی کابین مونوکوک در Shropshireداخلی چوبی کابین مونوکوک در Shropshire
کفپوش چوبی و مبلمان از ویژگی های داخلی در داخل

این کابین به عنوان یک پروژه خود ساخت توسط مارکوس و با کمک متخصصان پیش ساخته BlokBuild و Price & Myers ساخته شد.

جزئیات دقیق آن شامل زیورآلات حکاکی شده با دست و دستگیره در ساخته شده از چوب گردو است که به قاب آلومینیومی درب ثابت می شود.

علاوه بر این، یک توربین بادی و پنل های خورشیدی در سایت نصب شده است تا انرژی سازه خارج از شبکه را تامین کند.

در داخل، کابین مجموعه ای از فضاهای فشرده را در خود جای داده است که توسط یک راهرو به هم متصل شده اند و به فضای نشیمن و آشپزخانه مجهز به اجاق گاز هیزمی باز می شود و به دنبال آن حمام و اتاق خواب قرار می گیرد.

قاب چوبی ساختاری کابین با دهانه های پلی کربنات شفاف سوراخ شده است که نور روز را به داخل می کشاند، که با کفپوش چوبی پوشانده شده است و در سراسر آن با مبلمان چوبی مبله شده است.

فضای داخلی اتاق خواب در کابین چوبی طراحی شده توسط پیتر مارکوسفضای داخلی اتاق خواب در کابین چوبی طراحی شده توسط پیتر مارکوس
دهانه های شفاف فضای داخلی خانه را روشن می کند

مارکوس گفت: «سیستم‌های مونوکوک منحصربه‌فرد هستند زیرا بارها را در سراسر پوسته بیرونی سازه توزیع می‌کنند و در نتیجه طرحی به‌طور همزمان سفت، قوی و سبک و شبیه به پوسته تخم‌مرغ است.

او ادامه داد: «انتخاب مصالح چوبی برای کابین نه تنها ادای احترام به این طرح‌های تاریخی است، بلکه هماهنگی ساختمان با محیط روستایی خود را تضمین می‌کند».

با گذشت زمان، این مواد به طور طبیعی پیر و خاکستری می‌شوند و زیبایی سازه را افزایش می‌دهند و آن را بیشتر با منظره ترکیب می‌کنند، دقیقاً شبیه طرح‌های ماندگاری که در ساخت‌وسازهای هوافضا و خودرو که برای ماندگاری و تکامل در طول زمان طراحی شده‌اند.

فضای داخلی اتاق خواب در کابین مونوکوک فضای داخلی اتاق خواب در کابین مونوکوک
کابین یک اتاق خواب دارد

مارکوس این پروژه را پس از تأمین مالی وب سایت اجاره ای Airbnb پس از برنده شدن در رقابت جهانی آن برای اقامتگاه های منحصر به فرد، توسعه داد و از آن زمان کارگاه معماری مارکوس طراحی خود را تأسیس کرد.

پس از اتمام اولین کابین مونوکوک، مارکوس قصد دارد پروژه را در مکان‌های مختلف تکرار کند – بهبودهایی را برای پیشبرد طراحی و ارائه طرح‌بندی‌های داخلی سفارشی که می‌تواند مطابق با نیازهای مشتری باشد، انجام دهد.

دیگر کابین هایی که به تازگی تکمیل شده اند عبارتند از یک کابین در آریزونا با روکش فولاد کورتن و یک کابین کنار ساحل با سقف شیبدار در کانادا.

عکاسی توسط پیتر مارکوس و افه اونیکینچی انجام شده است.


اعتبار پروژه:

معمار: پیتر مارکوس
پیمانکار فرعی کلیدی / پیش ساخته: BlokBuild
مهندسین سازه: قیمت و مایرز
نجاران: استوارت بیگل

منبع

تحریریه اخبار معماری آریانا