ایستگاه HS2 ساخته نشده 289 میلیون پوند هزینه طراحی دارد

یک توصیه کلیدی از NAO برای دولت این بود که «ترتیبات حاکمیتی مناسبی را که به طور کامل از یکپارچگی و همکاری بین طیف مورد انتظار از ذینفعان درگیر حمایت می‌کند» ایجاد کند.

پیرمن موافق است، و بیان می کند که “پیامدهای هزینه طولانی مدت شدید است”. او می افزاید: با توجه به اینکه یک منطقه عظیم و پاکسازی شده به وسعت 60 هکتار است[24ha] در Euston منتظر است، اکنون زمان توقف نیست. آنها فقط باید سوار شوند و پایانه جدید HS2 را بسازند. در غیر این صورت بسیار شبیه یک کلاهبرداری اموال خواهد بود.

وضعیت این کار، که عمدتاً توسط تیم Grimshaw، Arup و WSP انجام می شود، در حالی که دولت و HS2 Ltd پیشنهادات خود را برای پایانه نمایشی لندن خط آهن پرسرعت بررسی می کنند، مشخص نیست.

آرمیت نسبت به هدر رفتن هزینه ها نسبت به تکرارهای قبلی خوشبین تر است. او می‌گوید: «آنها پایه‌هایی را تشکیل می‌دهند که امیدواریم مجموعه طرح‌های بعدی، ما امیدواریم نهایی، به‌طور محکمی بر آن‌ها مبتنی باشد.»

بارتر می‌گوید که این امر به قطارها امکان می‌دهد از خطوط فعلی به HS2 منتقل شوند، که فضای ایستگاه موجود را برای استفاده «برای سکوهای بیشتر در صورت نیاز و زمانی که نیاز باشد» آزاد می‌کند.

درخواست آزادی اطلاعات (FOI) توسط AJ نشان داد که از اکتبر 2020، 160 میلیون پوند برای هزینه های طراحی ایستگاه هزینه شده است. این بالاتر از هزینه قبلی 129 میلیون پوندی است که 106 میلیون پوند آن توسط اطلاعات اطلاعاتی قبلی فاش شده است، به این معنی که کل هزینه های طراحی به 289 میلیون پوند می رسد.

جان آرمیت، رئیس کمیسیون ملی زیرساخت به AJ می‌گوید: «سوال اساسی این است: آیا آنچه را که فکر می‌کنید برای رشد بلندمدت به آن نیاز دارید طراحی می‌کنید، با هزینه تمام عمر خوب که همچنین یک قطعه از محیط ساخته شده را به شما ارائه می‌دهد. به آن افتخار کنید – چیزی که متروی لندن در دهه 1930، یا در واقع در دهه 1990 با ایستگاه های Jubilee Line ساخته شد؟

جدیدترین طراحی داخلی ایستگاه پایانه HS2 لندن در Euston توسط Grimshaw/Arup

این افشاگری ها پس از آن صورت می گیرد که وزارت حمل و نقل (DfT) اخیراً به عنوان بخشی از تلاش دولت برای کاهش هزینه HS2، معروف به عملیات الماس آبی، توقف دو ساله ناشی از تورم در کار ساخت و ساز جدید در Euston را اعلام کرد.

بنابراین ما باید به یک ساخت دو مرحله ای برگردیم [proposed in the 11-platform plan]، با شش سکو برای خدمات فاز یک در سایت پاکسازی شده مجاور ایستگاه فعلی در اسرع وقت. اگر آنها باید در برخی موارد موقتی باشند، همینطور باشد.

قبل از اینکه این ایستگاه 10 پلتفرمی تجدید نظر شده را به سمت دیوارها سوق دهد، هزینه های آن به 4.8 میلیارد پوند افزایش یافته بود – تقریباً دو برابر برآورد سال 2020 و 400 میلیون پوند بیشتر از طرح ظاهراً گرانتر 11 پلت فرمی که جایگزین کرده بود.

در گزارش بعدی اداره حسابرسی ملی (NAO) آمده است که دولت باید از این وقفه برای توسعه طرحی استفاده کند که «مقرون به صرفه، قابل تحویل و ارائه ارزش برای پول» باشد.

مبلغ شگفت‌انگیز 289 میلیون پوند قبلاً برای هزینه‌های طراحی برای طرح‌های مشکل‌ساز ایستگاه Euston HS2 – و اکنون به طور موقت کنار گذاشته شده است – هزینه شده است.

این بررسی به معنای نگاهی دیگر به مفهوم ایستگاه 10 پلت فرم فعلی است. این خود یک طرح کاهش یافته است که توسط DfT آگاه از بودجه در نوامبر 2020 درخواست شده بود، زمانی که به HS2 Ltd دستور داد طراحی اصلی 11 پلت فرم خود را متوقف کند.

دولت بارها تاکید کرده است که HS2 باید در Euston خاتمه دهد. یک پیامد هزینه اولیه پیگیری این امر نیاز به تجهیز مجدد تیم های درگیر در مقطعی خواهد بود. گریمشاو تیم‌هایش را کنار گذاشت و به‌سرعت در پی تصمیم به تأخیر، اخراج شد.

ناظر هزینه‌ها خاطرنشان کرد که پس از در نظر گرفتن همه چیز – از جمله مواردی مانند کارهای اولیه توسط پیمانکار و خدمات تغییر مسیر – در حال حاضر 548 میلیون پوند در برنامه ایستگاه HS2 Euston سرفه شده است.

سپس طراحی خود ایستگاه و اینکه چه مقدار از پیشنهادات موجود را می توان نگه داشت وجود دارد. بارتر استدلال می‌کند که تا زمانی که یک «پس‌انداز واقعی» شناسایی نشود، «همه این دست و پا زدن و طراحی مجدد می‌تواند در نهایت هزینه بیشتری داشته باشد، در حالی که هر چه بیشتر منتظر بمانیم، تورم بیشتری را تجربه خواهیم کرد».

او امیدوار است که هرگونه مفهوم جدید «ارتباطات بهبود یافته به شبکه زیرزمینی و مناطق اطراف آن را از دست ندهد» که در طرح فعلی وعده داده شده است.

همانطور که مطرح است، یوستون شامل سه پروژه جداگانه است: ایستگاه HS2. توسعه مجدد ایستگاه راه آهن یوستون شبکه. و توسعه Euston توسط Lendlease.

دقیقاً مشخص نیست که چه مقدار از آخرین طراحی – و بنابراین هزینه – ممکن است در هر پیشنهاد آینده گنجانده شود. پاسخ به آن می تواند این باشد: بسیار کم.

این اشتباهی نیست که ایستگاه جدید باید تکرار کند زیرا به اندازه کافی برای ظرفیت جابجایی مسافران خطوطی که در آن سرویس می‌دهد بزرگ نیست. به یاد داشته باشید: ایستگاه فعلی یوستون در اوایل دهه 1960 در زمان کاهش ترافیک راه آهن ساخته شد. اکنون برعکس این موضوع صادق است.

اما جاناتان گلنسی، منتقد معماری و طرفدار قطار معتقد است HS2 در واقع می تواند در Old Oak Common توقف کند.

او ادامه می دهد: با توجه به شرایط بسیار فشرده امروز در Euston حتی قبل از ورود HS2، همیشه نیاز به یک میدان بزرگ عابر پیاده در سطح زمین وجود خواهد داشت.

با این حال، DfT اصرار دارد که بازنگری در طرح‌ها «لزوماً طرح سوم نیست» و اضافه می‌کند که «زمان می‌گیرد تا دوباره به طراحی ایستگاه یوستون نگاهی بیندازیم تا اطمینان حاصل کنیم که هم برای مسافران و هم برای جامعه محلی ارائه می‌شود و در عین حال مقرون به صرفه است». برای مالیات دهندگان.

کل مبلغی که برای ساخت این پروژه زیرساختی بحث برانگیز صرف شده است، نجومی است. پس از تکمیل، برچسب قیمت HS2 می تواند به 100 میلیارد پوند برسد. بودجه ایستگاه یوستون به تنهایی به 5 میلیارد پوند می رسد و هزینه های ترمینال هنوز ساخته نشده همچنان افزایش می یابد.

بارتر نیز احساس می کند که عناصری از طراحی فعلی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد، به طور خاص به تونل های نزدیک از Old Oak Common، غار و بیشتر گلوگاه ایستگاه اشاره کرد.

آرمیت می‌گوید تصمیم دولت برای توقف موقت این طرح، که ناشی از نیاز به “کاهش جریان نقدی آن” است، تقریباً به طور قطع “هزینه نهایی” را افزایش می‌دهد.

بنابراین پیشنهاد [now confirmed] او می گوید که ممکن است تونل ها نیز به تعویق بیفتند، نگران کننده است. آیا حتی ممکن است پس از تکمیل ایستگاه Old Oak حوصله آنها سر برود؟

هیو پیرمن، منتقد معماری، که حماسه HS2 را از نزدیک دنبال کرده است، به AJ گفت که فکر می‌کند طرح سوم اکنون “کاملا محتمل” است. مشاور مستقل راه آهن ویلیام بارتر با این نظر موافق است و می گوید که او «فقط می تواند فرض کند» که یک گزینه کاملاً جدید مورد نیاز است.

پیرمن نگران است که هر طرح جدیدی «می‌تواند نسخه‌ای با ارزش مهندسی شده جدی از طرح کنونی باشد» و این سوال را مطرح می‌کند که چه مقدار از هزینه بیش از حد به ملاحظات مهندسی و چقدر به معماری پیشنهادی مربوط می‌شود.

گزارش NAO اشاره می کند که یک رویکرد طراحی کاملاً جدید برای حفظ ایستگاه در بودجه های تجدید نظر شده ضروری است.

با این حال، گزینه ساخت دو مرحله‌ای – با پلتفرم‌هایی که در صورت لزوم اضافه می‌شوند – “هدف دولت را برای توزیع هزینه برآورده می‌کند” و اضافه کرد: “این کار چیزی بیشتر از افزایش هزینه دارد – تاخیر در افتتاح Euston برای سرویس فاز یک”. برداشت هر گونه ارزش جدی از کل پروژه HS2 را به تعویق می اندازد.

این یک تصویر پیچیده است که در آن هر یک از سهامداران لیست خریدی از تقاضاهای مختلف برای ایستگاه دارند، که در یک منطقه مسکونی پرجمعیت، در کنار یک راه آهن عملیاتی شلوغ قرار دارد.

گلنسی ادامه می‌دهد: «اگر توسعه Old Oak Common معقول‌تر باشد، می‌خواهید استعدادهای معماری و مهندسی روی آن تمرکز کنند و آن‌ها باید کاری واقعاً ویژه انجام دهند.»

در همین حال، پیرمن فضایی برای استفاده مجدد از عناصر طراحی موجود می‌بیند، اگرچه او اضافه می‌کند که «بسیاری از این احتمالاً طرح مهندسی گسترده پلت‌فرم‌های HS2 زیرزمینی است».

یا اینکه بودجه سختی تعیین می‌کنید و از بازار می‌خواهید چیزی برای شما بسازد که فقط از نظر عملکردی کار کند.

نکته کلیدی این است که این دوره بازسازی باید برای طراحی درست محیط استفاده شود، تا اطمینان حاصل شود که وقتی HS2 در نهایت به یوستون می‌آید، پایانه مناسبی است که تا قرن آینده ادامه خواهد داشت.



منبع

دستکاری این نیازها و مطالبات بودجه ای دولت، راه را برای چندین رویکرد ممکن باز می کند.

او توضیح می‌دهد: «اگر در آنجا توقف کنید، می‌توانید یک مبادله حمل‌ونقل فوق‌العاده با استفاده از Wilesden Junction، که در همسایگی است، ایجاد کنید. این امر قطارها را قادر می‌سازد تا بدون نیاز به رفتن به مرکز، به جنوب، غرب و شرق لندن سفر کنند.

یکی از سخنگویان HS2 در مورد اینکه آیا این منجر به طراحی سوم می‌شود یا خیر، اظهار نظر نکرد و اظهار داشت که “در راستای دستور دولت، ما ساخت یوستون را با توسعه بیشتر طرح به تاخیر می اندازیم”.

گزارش NAO همچنین می‌گوید که در نتیجه توقف، «هزینه‌های اضافی وجود خواهد داشت و هزینه‌های کلی ممکن است افزایش یابد» به دلیل هزینه‌های «توقف زنجیره تأمین و شروع مجدد کار». تغییرات قراردادی؛ و مدیریت سایت و پروژه برای مدت طولانی تری.

بارتر اصرار دارد: «برای به دست آوردن هر ارزش جدی، از جمله ظرفیت آزاد شده، از HS2، باید به Euston برسد. ایستگاه مشترک بلوط قدیمی [in west London] از نظر عملیاتی یا تجاری جایگزین نیست.

شاید واقعیت اکنون این باشد که راه سومی پیدا شود، با استفاده از نوعی مدل خصوصی/عمومی که مشوق طراحی خوب است و از فرصت توسعه در اطراف Euston نهایت استفاده را می‌کند.

آیا HS2 باید به Euston برود؟

نمای هوایی ایستگاه یوستون که کارهایی را که قبلاً برای هموار کردن مسیر قطارهای HS2 انجام شده است نشان می دهد

پیامدهای هزینه طراحی مجدد احتمالی یوستون

اما ما نمی دانیم، با توجه به عدم اطمینان در مورد پیوند Golborne [which will pave the way for a Scottish phase] و پای شرقی، چه قطارهای دیگری تا کنون به سمت یوستون حرکت خواهند کرد.

منبع:HS2 Ltd

منبع: دیوان محاسبات کشور