دفتر پروژه لیدز بکت – معماری اخلاقی، اجتماعی و انعطاف پذیر


Project Office یک همکاری طراحی و تحقیقاتی از کارکنان و دانشجویان در دانشکده معماری لیدز است که در سال 2013 تاسیس شد و توسط سیمون وارن و کریگ استات، هر دو از اساتید ارشد این دانشکده کارگردانی شد.

استات می‌گوید: «ما در ابتدا به صورت غیررسمی شروع به انجام پروژه‌های زنده با دانش‌آموزان کردیم، اما متوجه شدیم که برای انجام کارهای پیچیده در تمام مراحل کاری به یک «تمرین» نیاز داریم.

او با توصیف این پروژه‌های زنده به‌عنوان «نه دقیقاً پروژه‌های استودیویی طراحی و نه کمیسیون‌های تمرین سنتی، بلکه در قلمرو جایی بین آن‌ها قرار دارند»، توضیح می‌دهد: «آنها شامل یک پروژه طراحی معماری واقعی و در زمان واقعی با همکاری معنادار بین دانشجویان، دانشگاهیان و جامعه خارج از مدرسه، که یک مصنوع برای آن جامعه تولید می کند و در عین حال امکان یادگیری دانش آموزان را فراهم می کند. این فرآیند به این معنی است که دانش‌آموزان در یک جامعه مشغول به کار می‌شوند و مهارت‌های نرم ارزشمندی را در تعامل با مشتریان به دست می‌آورند – یا همانطور که استات و وارن ترجیح می‌دهند آن‌ها را «گروه‌های همکار خارجی» بنامند – زیرا هیچ معامله مالی انجام نمی‌شود.

دانش‌آموزان اغلب در مطالعات امکان‌سنجی شرکت می‌کنند، که منجر به پیشنهادات مالی از طرف جوامع می‌شود، و خلاصه‌ها از طریق مجموعه‌ای از کارگاه‌های طراحی مشترک، به نیازهای جامعه اطلاع‌رسانی و توسعه می‌یابند.

روش مشارکت دفتر پروژه

وارن می‌گوید: «فرایند طراحی مشترک مبتنی بر تعریف Sanders & Stappers است – طراحان آموزش دیده یا دانشجویان طراحی در مورد ما، با افراد غیرطراحی آموزش‌دیده یا گروه‌های همکار خارجی در یک فرآیند توسعه خلاقانه کار می‌کنند.» هم دانش‌آموزان و هم جامعه چیزی از آن می‌برند. همه در حال یادگیری هستند. و دارایی ملموس را تولید می کند.’

در طول سال‌ها، این دارایی‌ها یا «مصنوعات» شامل یک ساختار فضای بازی در آکادمی مورلی نیولندز در سال 2014 و یک فضای پاپ‌آپ فرهنگی خارج از گالری هنری لیدز در سال 2020 بوده است. مهم‌ترین آنها مجموعه‌ای از سازه‌ها و پروژه‌هایی بوده است که برای آنچه که آنها می‌گویند طراحی شده‌اند. “مشتری میراث” آنها: انجمن جامعه نیو ورتلی، مستقر در یک ملک عمدتاً مدرنیستی در لیدز غربی. این پروژه ها با ساختمان مرکز اجتماعی آغاز شد که در سال 2010 تکمیل شد، بزرگترین پروژه زنده طراحی شده توسط دانش آموزان که تا به امروز در بریتانیا ساخته شده است، که بیش از 500000 پوند بودجه برای آن جمع آوری شد.

از آن زمان، عناصر دیگری که از طریق کارگاه‌های آموزشی با ساکنان طراحی و توسعه یافته‌اند – اگرچه محقق نشده‌اند – شامل یک پناهگاه سیگاری و فضای دروازه است. یک پروژه در حال انجام فعلی برای یک کلاس درس و ساختمان پیوند است.

یکی دیگر از پروژه های مهم محقق شده، ورودی جدید به مرکز اجتماعی بود، یک ورودی کوچک (9 متر2) اما عنصر برجسته ای که طراحی و ساخت آن به عنوان یک پروژه زنده ترم برای دانشجویان BA2 اجرا شد. این از یک درخواست کمک مالی موفقیت آمیز برای 70000 پوند برای ارتقای ساختمان موجود بیرون آمد که بخشی از آن صرف ایجاد فضایی دلپذیرتر برای مرکز شد.

این پروژه با مجموعه ای از چارت هایی که با کاربران مرکز، کارکنان و هیئت مدیره انجمن انجمن برگزار شد، آغاز شد، و سپس با ارزیابی طرح های تک تک دانش آموزان همراه با مشتری به توافق رسید که کدام یک باید به جلو برود. مفهوم انتخاب شده توسط Gerson Ameida بر اساس اصل استفاده از درها و پنجره های اهدایی و بازیافتی بود که منجر به یک دوره تحقیقات فشرده برای شناسایی منابع احتمالی برای این موارد شد.

ما می دانیم که ضایعات زیادی در زنجیره تامین وجود دارد، بنابراین با تامین کنندگان و تولیدکنندگان بزرگ پنجره ها تماس گرفتیم – و انبوهی از پنجره های عالی را که آنها داشتند پیدا کردیم که یا بیش از حد سفارش بودند یا به اشتباه مشخص شده بودند. شگفت انگیز بود!’

پنجره ها برای ورودی جدید ارتفاع ایجاد می کنند

این پروژه که با بودجه 19250 پوندی به اضافه مالیات بر ارزش افزوده در پاییز 2018 تکمیل شد و دفتر پروژه به عنوان مدیر قرارداد تحت قرارداد JCT Minor Works 2016 به پایان رسید، بسیار مهم بود که دانشجویان برای کار خود در مراحل بعدی پرداخت شدند. این شامل آمیدا بود که برای توسعه مفهوم طراحی پرداخت شد و همچنین گراهام دیوی، دانشجویی که بسته طراحی کاری را تکمیل کرد.

وارن خاطرنشان می‌کند: «انتقادی که غالباً به اشتباه به پروژه‌های زنده توسط این حرفه وارد می‌شود این است که آنها کمیسیون‌ها را از شیوه‌های معماری حذف می‌کنند، زیرا دانشجویان «رایگان کار می‌کنند». دانش آموزان در دانشکده معماری لیدز به صورت رایگان کار نمی کنند.

علاوه بر این، پروژه‌هایی که ما روی آنها کار می‌کنیم، پروژه‌هایی هستند که مشتری گزینه دیگری ندارد، زیرا آنها پول لازم برای تأمین مالی پروژه را ندارند. بدون دفتر پروژه، پروژه اتفاق نمی افتد.

طراحی به‌دست‌آمده برای ورودی مرکز اجتماع، کلاژ لعاب‌دار پر جنب و جوشی از قاب‌های پنجره است، چیزی شبیه به نسخه مینیاتوری ساختمان اروپایی فیلیپ سامین در سال 2017 برای اتحادیه اروپا در بروکسل. وارن می گوید: “این عالی است زیرا از طبقه بندی قطعاتی که ما در دسترس داشتیم ساخته شده است – بنابراین فرم محور نیست.”

“این نیز خوب است، زیرا با تفکر ما در مورد پروژه کلاس درس منطبق است و منجر به یک پروژه تحقیقاتی طولانی مدت شده است. [akin to the Rotor Deconstruction salvage processing co-operative in Brussels]که در حال بررسی این است که چه تولیدکنندگانی در منطقه شهر لیدز وجود دارند و چه زباله هایی تولید می کنند.’

این مرحله دیگری در توسعه مجموعه ای الهام بخش از پروژه های در حال انجام است که همچنان مطابق با هدف دفتر پروژه برای ایجاد “معماری اخلاقی، اجتماعی و انعطاف پذیر” عمل می کند. RGW

داده های پروژه

محل مرکز اجتماعی نیو ورتلی، لیدز
تکمیل سپتامبر 2019
هزینه ساخت 19250 پوند
سطح ناخالص طبقه داخلی 9 متر2
مشتری انجمن جامعه جدید ورتلی
مهندس میسون کلارک
پیمانکار اصلی Chippendales Shopfitting
انتشار سالانه کربن هیچ محاسباتی انجام نشده است (این یک لابی پیش نویس است، بنابراین به از دست دادن گرما کمک می کند)



منبع

تحریریه اخبار معماری آریانا