مرکز بهداشتی «بی‌نظیر» لوبتکین، فینزبری، 1.25 میلیون پوند لیفت صورت دریافت می‌کند.


این بنای تاریخی ۸۵ ساله در Clerkenwell که زمانی به عنوان بزرگترین ساختمان قرن بیستم انتخاب شد و توسط برخی به عنوان پیشروی NHS شناخته می شد، در سال های اخیر از نشت و خرابی عمومی رنج می برد.

پس از تعمیرات سقف مرکز درجه I در سال گذشته، آخرین برنامه مرحله‌ای از کارها توسط انجمن قرن بیستم پشتیبانی می‌شود و شامل ایمن کردن پاکت برای ضد آب کردن ساختمان و تعمیر نمای آن است.

امروز، مرکز بهداشت همچنان در حال اجرا است و از پیشنهاد فروش توسط مالکان قبلی، صندوق مراقبت اولیه Islington، در سال 2009 جان سالم به در برد. مالکیت این مرکز در سال 2013 به خدمات املاک NHS (NHSPS) منتقل شد.

این مرکز بهداشتی در سال 1938 ساخته شد، زمانی که Finsbury یک منطقه فقیر و شلوغ بود، این مرکز بهداشتی به عنوان بخشی از یک طرح گسترده برای بهبود سلامت عمومی ضعیف با حمام، کتابخانه، مهدکودک و یک مرکز بهداشتی ساخته شد.

مرکز جدید دارای کلینیک های سل و پا، سولاریوم، دندانپزشک و حتی صندلی هایی بود که توسط معمار و طراح فنلاندی آلوار آلتو طراحی شده بود. نمای بیرونی آن دارای کاشی‌کاری‌های فینس است که در مجتمع مسکونی Lubetkin’s Spa Green در Islington نیز استفاده شده است.

انجمن قرن بیستم در توصیف این ساختمان گفت: «تحقق یک خلاصه بشردوستانه رادیکال برای یک جامعه محروم در یک نوع ساختمان جدید، همه آرمان‌های مترقی مدرنیسم – اجتماعی، فنی، زیبایی‌شناختی – همراه با اعتقادی سیاسی و معماری را در بر می‌گیرد. با هیچ کار دیگری در عصر خود بی نظیر است.

لوبتکین معتقد بود “هیچ چیز برای مردم عادی خیلی خوب نیست” و او شکل ساختمان ها را چنین توصیف کرد:[A] نمای منحنی و بازوهای دراز، با هدف معرفی لبخند به چیزی که در واقع یک ماشین است.

آوانتی برای اولین بار این ساختمان را در سال 1988 بررسی کرد، زمانی که ظاهراً آنها انتخاب شدند زیرا جان آلن مدیر سابق تمرین لوبتکین را می شناخت و روی بازسازی استخر پنگوئن های خود در باغ وحش لندن کار کرده بود.

این آخرین مرحله از کارها، که آلن به عنوان مشاور در حال کار بر روی آن است، از همان الگوی کارهای آغاز شده در سال 1994 پیروی می کند، مانند تعمیر تخصصی بتن، ریتینگ فاکس و علامت گذاری، و بازسازی نمای متمایز کرتین وال.

آلن گفت: “پس از “مکث” بیش از 25 سال، اکنون بسیار خوشحال کننده است که بتوانیم با تمام تجربیاتی که در آن به دست آوردیم، از جایی که ترک کردیم ادامه دهیم. [initial 1994] فازی که وارد پروژه فعلی شده است.

“پس از همه فراز و نشیب‌هایی که این اثر منحصر به فرد لوبتکین در طول سال‌ها متحمل شده است، امیدوارم که همه افراد خیرخواه بخواهند از پروژه پیشنهادی حمایت صمیمانه خود را انجام دهند.”

خلاصه ای از NHSPS، یک شرکت دولتی که در سال 2013 برای کمک به NHS در استفاده بیشتر از دارایی خود تشکیل شد، بهبود قابل ملاحظه وضعیت این مرکز و انجام تعمیرات حساس برای امکان استفاده از آن توسط مردم محلی است.

کاترین کرافت، مدیر انجمن قرن بیستم، افزود: «در زندگی واقعی بسیار کوچکتر از آنچه در عکس‌ها و پوسترهای تبلیغاتی زمان جنگ به نظر می‌رسد، مرکز بهداشت فینزبری یک مینی شاهکار مدرنیسم است.

“این نوآورانه با مواد، طراحی شده بود تا انعطاف پذیر باشد و خدمات بسیار خوبی برای ارائه مراقبت های پزشکی نمونه در یک محیط در دسترس و راحت داشته باشد. اینجا هنوز مکانی برای افتخار کردن به معماری بریتانیا و NHS است. از بهترین و مهم ترین راه ها ایده آلیستی است.



منبع

تحریریه اخبار معماری آریانا