اشکال یا ایراد؟ طرح مسکن سیتو با بستر آزمایشی چهار سال بعد چگونه پیش می رود


در سال 2020 ساکنان شروع به حرکت به فاز اول منطقه نوآوری آب و هوا کردند، پروژه بازسازی 955 خانه ای در کنار رودخانه در لیدز که هنوز تمام نشده است، که ادعا می کند “بزرگترین توسعه پایدار شهری در بریتانیا” است.

طرح خانه‌سازی سازگار با محیط زیست، زنگ‌ها و سوت‌های کم کربن را ترکیب می‌کند – قاب‌های چوبی، عایق‌های چوبی 300 میلی‌متری، پانل‌های خورشیدی و گرمایش MVHR – با مقیاس توسعه که معمولاً با خانه‌سازی با حجم کم همراه است.

هنگامی که راب ویلسون، سردبیر معماری AJ از اولین خانه های تکمیل شده در سال 2019 بازدید کرد، سیتو به او گفت که دهکده مدولار “روش زندگی ما در شهرها را به طور اساسی تغییر خواهد داد”. خود ویلسون نتیجه گرفت: “از نظر مقدمات اولیه و اعتبار سبز آن، مدل عالی از نحوه عملکرد توسعه دهندگان دیگر ارائه می دهد.”

امروز محوطه سازی کاملاً در بستر قرار گرفته است، در حالی که مجموعه ای از خانه های جدید، و همچنین اولین دفتر کربن خالص لیدز (مسکن دفتر مرکزی سیتو) در محل تکمیل شده است.

دفتر CLT Citu در کنار خانه های تکمیل شده با روکش رنگی متمایز توسعه

اما در میان خیابان‌های کاشته‌شده منطقه نوآوری آب و هوای کپک‌شکن، حال و هوای کاملاً گلگون نیست. برخی از ساکنان – اقلیت بسیار کوچکی از حدود 200 ساکن، طبق گفته سیتو – ادعا می کنند که با کیفیت ساخت خانه های مدولار خود مشکل داشته اند و برای حل آنها تلاش کرده اند.

پس این ساکنان موج اول در مورد این طرح چه می گویند؟ Citu چگونه با تحویل این خانه‌های «نوآورانه»، مدل توسعه و مسائل مطرح شده توسط ساکنان آنجا پیشرفت کرده است؟ و این شیوه جدید زندگی «رادیکال» دقیقاً چیست؟

این ناحیه در کنار رودخانه ایر در جنوب شرقی مرکز شهر لیدز قرار دارد و ساخت و ساز هنوز در دو طرف سایت در جریان است. این طرح توسط White Arkitekter طراحی شده بود، که همچنین طرح های دقیقی را برای ردیف اول خانه های پلکانی ایجاد کرد – تخصص اسکاندیناوی خود را با ماژول های قاب چوبی و هوابندی به ارمغان آورد.

با این حال، از آن زمان، طراحی دقیق و فنی برای منطقه نوآوری آب و هوا همگی توسط Citu در داخل خانه انجام شده است – امروزه از دفتر CLT آن در وسط طرح. این شرکت با 150 کارمند به صورت عمودی یکپارچه شده است، به این معنی که بسیاری از مشاغل ساختمانی که به طور سنتی با قراردادهای فرعی بسته می شوند، در این تجارت باقی مانده اند. در کنار دفتر، کارخانه سیتو قرار دارد، جایی که حدود سه خانه در هفته قبل از مونتاژ در محل توسط کارگران سیتو، پیش ساخته می شود.

کریس تامپسون، یکی از بنیانگذاران سیتو، می گوید: «من می توانم بگویم که بزرگترین چالش های ما قطعاً در مورد مدل تحویل است. این مدل از تخته نقشه کشی به محل با هزینه های اولیه زیادی همراه است. اما مدیران می‌گویند داشتن زنجیره تامین به آنها اجازه می‌دهد که دائماً کارایی ایجاد کنند و بهره‌وری را افزایش دهند.

تامپسون می‌گوید: «ما از روز اول باید به طور کامل راه‌اندازی می‌کردیم: کارخانه، مدل، زنجیره تأمین، مدیریت، افراد، طرح‌ها». شروع بسیار گرانی است و شما اشتباهات زیادی مرتکب می شوید و آموخته هایی وجود دارد. با گذشت زمان بهتر و بهتر می شوید. ما مجبور بوده‌ایم به طور مداوم در حال پیشرفت باشیم و حلقه‌های بازخورد را تا جایی که می‌توانیم به سرعت انجام دهیم.

شاید این پیشرفت نسبتا کند در سایت را توضیح دهد. اولین برنامه ها برای منطقه نوآوری آب و هوا در سال 2015 آغاز شد، اما قرار است این طرح تا سال 2030 به پایان برسد.

اولین کار تکمیل شده زیرساخت بود: یک پارکینگ زیرزمینی (هر ساکن یک فضا دارد) و همچنین یک پل کور-تن شبیه کنسرتینا که توسط استودیو گاگارین طراحی شده بود. سپس ردیفی از خانه‌های پلکانی در محل کارخانه نفت سابق در ساحل شرقی کوچک‌تر آیره تکمیل شد. در پشت تراس در لبه سایت، دو بلوک آپارتمانی هشت طبقه در حال ساخت است: روکش سیاه در سراسر ارتفاع یکی گسترده شده است، در حالی که دیگری در حال جرثقیل کردن مدول های آن است.

پل عابر پیاده Cor-Ten که توسط استودیو گاگارین طراحی شده است که روی رودخانه Aire قرار دارد

این ساختمان‌های بلندتر سروصدا و دید هشت خط ترافیک را که فراتر از مرز سایت است، دور نگه می‌دارند. در نتیجه، خانه‌های خیابان سولار احساس سبز و دنج می‌کنند: خیابان با کاشت‌های کم‌عمق، تخت‌خواب‌های گل و عرشه‌ها مبله شده است و درهای ورودی و اتاق‌های دو طرف مشرف به آن هستند. خانه‌ها بزرگ هستند: آشپزخانه‌های طبقه سوم دارای نور بسیار زیاد هستند، در حالی که تراس‌های پشت بام مناظری را بر منظره شهری صنعتی جنوب لیدز ارائه می‌دهند.

روحیه اجتماعی این ولسوالی مورد استقبال ساکنان آن قرار گرفته است، حتی آنهایی که از مشکلاتی که در خانه های خود با آن مواجه شده اند ناراضی هستند. AJ با چهار نفر از ساکنان صحبت کرد (اسامی واقعی آنها بنا به درخواست آنها مبدل شده است) – و به آنها گفته شد که افراد دیگری نیز وجود دارند – که لیست طولانی از مشکلات مربوط به گیر کردن، مواردی مانند پیچ ​​نشده درهای سقف، تخته های کف ضعیف و لرزان و نشتی داشتند. بدتر از آن، آن‌ها ادعا می‌کنند که ویژگی‌های سفارشی‌ای که سفارش داده‌اند، مانند شکاف‌های سایه، جزایر آشپزخانه یا پوشش‌های خاص کف، اشتباه بوده یا گم شده‌اند.

این اهالی می گویند که پیگیری های اصلاحی مخل بوده و یا در برخی موارد انجام نشده است. پوستری که به طور برجسته در یکی از پنجره‌های طبقه اول نمایش داده می‌شود، چنین نوشته شده است: «لطفا به هر یک از شرکت‌های سیتو که مسئول رفع عیوب اموال من است: متواضعانه از شما درخواست می‌کنم که به نقایص ملک من رسیدگی کنید. برخی از آنها 15 ماه است که وجود دارند و برخی دیگر ملک را در معرض نفوذ آب قرار می دهند.

منبع:Will Ing

من فکر نمی‌کنم کسی را پیدا کنید که مشکلی با ساخت نداشته باشد [of their homes]الکس، که سه سال پیش با شریک زندگی خود به منطقه نقل مکان کرد، می گوید.

تامپسون و جاناتان ویلسون، یکی از بنیانگذاران سیتو – که هر دو با خانواده‌هایشان در خیابان سولار زندگی می‌کنند – به شدت مخالف هستند. آنها تصدیق می کنند که برخی اشتباهات مرتکب شده است، اما می گویند که کارهای اصلاحی همیشه به سرعت ارائه شده است و اکثر ساکنان از خانه های جدید خود بسیار راضی هستند. آنها همچنین اصرار دارند که آماده “گفتگو” هستند.

تامپسون می گوید: «ما در سفر هستیم. ما در اکثر این فرآیندهای سخت گذرانده ایم و در مکان بسیار بسیار بهتری قرار داریم. ما همچنان هر سه ماه در مکان بهتری هستیم. و این یکی از آن اهداف تجاری است که ما از نزدیک دنبال می کنیم.

او می‌گوید، آموخته‌ها شامل همه چیز از بهینه‌سازی‌ها گرفته تا طراحی‌های فنی تا اجرای فرآیندهای رسمی‌تر – و استخدام افراد بیشتر – برای رسیدگی به مشکلات و نگرانی‌های ساکنان است. این شرکت همچنین ارائه ویژگی‌های قابل سفارشی‌سازی مانند کفپوش‌ها و پرداخت‌ها را به خریداران متوقف کرده است، در عوض انتخاب مشتری را به انواع مختلف خانه محدود می‌کند.

کارگردان همچنین اذعان می کند که “تنش بین سه چهارم سایت که یک سایت ساخت و ساز است، در حالی که 25 درصد ساکنان آن در آن زندگی می کنند”، و اضافه کرد که “وقتی سایت به پایان رسید، عملکرد خواهد داشت و احساس بسیار متفاوتی با نحوه عملکرد آن دارد. نیمه ساخته است.

ارتفاعات جلوی خانه های تراس دار

هیچ کس به اندازه امی با این تنش آشنا نیست، که می گوید تجاوز به کارهای ساختمانی به خانه اش گاهی باعث ایجاد اضطراب شده است. یک روز او از محل کار برگشت تا یک تخت گل را پشت در پشتی خود بیابد – از نظر فنی یک فضای مشترک برای ساکنین – تا حدی با یک سوراخ بزرگ، جایی که بعداً یک جرثقیل بر فراز خانه او نصب شد. او می گوید: «این تأثیر روانی است. ‘آن نفرت انگیز است. و وقتی شکایت می کنید به شما گفته می شود که دید را تضعیف می کنید.

پرسی، یکی دیگر از ساکنان، موافق است: “پایان ساخت و ساز وحشتناک است، اما خدمات مشتری به مراتب بدتر بوده است.”

ساکنان خیابان سولار همچنین به AJ گفتند که موقعیتی وجود دارد که صدای بلند ساختمانی را در شب تحمل کردند و چندین دوچرخه از پارکینگ ظاهراً ایمن – یک پناهگاه بتنی نیمه روشن در زیر خیابان سولار – به سرقت رفته است. سیتو اشاره می‌کند که سایر پیشرفت‌های اطراف نیز توسط سارقان سازمان‌یافته دوچرخه‌های مجهز به ون و آسیاب‌های زاویه‌ای مورد حمله قرار گرفته‌اند. آنها می گویند این مشکلی است که وقتی توسعه کامل شود از بین می رود.

مطمئناً همه ساکنان روزهای سختی را سپری نکرده اند. لیز مینکین، مشاور سابق لیدز و عضو محترم RIBA، تابستان گذشته به منطقه نوآوری آب و هوا، به خانه جدیدتری در آن سوی رودخانه نقل مکان کرد.

چند نفر از افراد ناراحت در اطراف هستند که احساس می کنند سیتو کارها را به درستی انجام نمی دهد. [But] او می گوید من هرگز چنین چیزی پیدا نکرده ام. “من کمی از اینجا و آنجا گیر کردم، اما [Citu] او می گوید که در انجام هر کاری که باید انجام شود کارآمد بود.

مینکین می افزاید که او این سایت را دوست دارد “چون اصلاً ماشینی در آن وجود ندارد … همه فقط راه می روند”. این منطقه تنها 15 دقیقه پیاده روی از ایستگاه لیدز از طریق یک مسیر کانال فاصله دارد و سیتو برای دور نگه داشتن خودروها از محل مبارزه کرده است: طرح های دقیق برای یک مدرسه ابتدایی که در حال حاضر در شورای شهر لیدز ارائه شده است، جایی برای والدین فراهم نمی کند. بچه ها را رها کنید

حتی کسانی که مشکلاتی داشته اند، چیزهای خوبی در مورد توسعه برای گفتن دارند. الکس می گوید: «من از نقل مکان به اینجا پشیمان نیستم. اشتباه نکنید، این احتمالا بهترین کاری بود که تا به حال انجام داده ایم. ایمی می افزاید: ایده زندگی در جامعه ای متشکل از افرادی که می خواهند پایدار زندگی کنند شگفت انگیز است.

خانه های تراس دار تازه تکمیل شده – ارتفاعات جلویی

مدیران سیتو احساس قوی جامعه را به عنوان دلیلی بر قدرت مکان‌سازی می‌دانند – و این واقعیت که به جز تراس‌های پشت بام، تمام فضای رفاهی در فضای باز مشترک است. تامپسون می‌گوید: «فضاهای بین ساختمان‌ها تأثیر زیادی روی احساس شما هنگام بیرون آمدن از درب ورودی دارند.

«داشتن فضایی بدون خودرو و تأکید واقعی بر حوزه عمومی با کیفیت، تأثیری ناخودآگاه دارد. رفتار افراد را تغییر می‌دهد زیرا احساس امنیت می‌کنند و مورد استقبال قرار می‌گیرند.

هیچ کس استدلال نمی کند که توسعه پایدارتر از سایر طرح های مسکن نیست. سیتو می گوید که 2160 تن کربن با حذف خودروها از این طرح جبران شده است، علاوه بر 1100 تن صرفه جویی از طریق برق تولید شده در محل، در حالی که در کل 60200 تن کربن در سراسر سایت از کاهش تا کربن تجسم یافته صرفه جویی خواهد شد. با وجود بلوک‌های آپارتمانی که به دلیل ممنوعیت روکش‌های قابل احتراق در سال 2018 به اسکلت فولادی و عایق پشم معدنی نیاز دارند.

تامپسون می‌گوید Citu نسبت به مدلی که توسط خانه‌سازان سنتی استفاده می‌شود، مقرون به صرفه‌تر است. برآمدگی ها و خراش های اولیه بخشی قابل درک و احتمالاً قابل بخشش از نوآوری است. اما، همانطور که AJ چهار سال پیش به این نتیجه رسید، ممکن است چندین سال دیگر طول بکشد تا شخصیت واقعی و استحکام منطقه به درستی اندازه گیری شود – هم در سطح اجتماعی و هم در سطح پایداری.



منبع

تحریریه اخبار معماری آریانا