کاغذ ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | سایت پلازا

کاغذ ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | سایت پلازا

کاغذ کارتی کاغذی صاف و تقریبا بدون بافت است که استفاده اصلی آن در چاپ کارت ویزیت است و به همین دلیل به نام کاغذ کارتی پلازا شناخته می شود. ظاهری شبیه به کاغذ گلاسه دارد با این تفاوت که سطح آن کمی زبر تر است و مانند کاغذ گلاسه صیقلی نیست. خمیر کاغذ بیشتر از چوب سوزنی برگان ساخته می‌شود.(به دلیل داشتن الیاف طولانی تر) کاغذ یکی از فراوردهای مهم چوب است. برای ساختن کاغذ ابتدا تنه درخت را به وسیله دستگاه خردکن به خورده چوب تبدیل می‌کنند. کاغَذ مادّه‌ای است پهن و نازک که از فشردن الیاف موادی مانند خمیر چوب، برنج یا کتان درست می‌شود و بیش‌تر برای نوشتن و نقاشی به کار می‌رود.

  • برای استفاده در خمیر کاغذ رزین با دیگر اجزا فرموله شده و به نسبت مشخصی در کنار دیگر اجزا مانند کربنات کلسیم و فیلرها، تیتانیوم دی اکسید، اپتیکال برایندر در موارد لزوم پیگمنت استفاده می‌گردد.
  • کاغذ ماده‌ای نازک است که از الیاف طبیعی (یا به ندرت مصنوعی) تولید می‌شود.
  • روش تولید کاغذ همواره یکسان نبوده است زیرا در زمان‌های مختلف، از تکنولوژی‌های مخصوص به همان زمان استفاده شده و همین امر موجب تفاوت در عملکرد کارخانه‌ها شده است.
  • کاغذ مومی از نظر ظاهری بسیار مشابه کاغذ پوستی است، کاغذی نازک، سفید، نیمه شفاف و روغنی شکل، با این تفاوت که کاغذ مومی سطح صیقلی تری دارد و هر دو سمت آن حالت روغنی و براق دارد.
  • مصریان باستان نزدیک 2 هزار سال پیش از میلاد، از گیاه پاپیروس، که گونه‌ای از نی است، نوعی کاغذ می‌ساختند که به همان نام پاپیروس یا قرطاس شناخته ‌شد و امروزه به صورت واژه‌ی Paper در زبان انگلیسی ماندگار شده است.

این کاغذ که معمولا یک رو یا دو روی آن لعاب دارد رنگ‌ها را به خوبی و شفاف نشان می‌دهد. از این کاغذ برای چاپ طرح‌های چند رنگ و تک رنگ استفاده می‌شود زیرا گرماژ بالا، سطح صاف و صیقلی آن باعث می‌شود کار با جلوه بصری و کیفیت بالا ارائه شود. به همین علت این کاغذ را یکی از بهترین گزینه‌ها برای انواع کارهای چاپی می‌دانند. از کاغذ گلاسه برای چاپ پوستر، کاتالوگ، بروشور، چاپ کارهای نفیس رنگی، چاپ مجله  و … استفاده می‌کنند. از کاغذ وکس برای مواقعی که بخواهیم محصولات غذایی خام به هم نچسبند نیز استفاده می‌شود؛ مانند استفاده به‌عنوان کاغذ بین همبرگر و کاغذ بین کباب‌لقمه یا کتلت آماده. این ورق از به‌هم‌ریختگی آن‌ها جلوگیری می‌کند و برای بسته‌بندی مواد غذایی خام بسیار کاربردی است.

کاغذ گلاسه 135 گرم A3 مدل براق بسته 250 برگی

اما در حالت عادی به دلیل انعکاس نور زیاد این نوع کاغذ و ایجاد سردرد در خوانندگان، از این کاغذ برای چاپ کتاب‌های رمان و عمومی استفاده نمی‌شود. طراحان سایت هنگام طراحی قالب سایت معمولا با این موضوع رو برو هستند که محتوای اصلی صفحات آماده نیست. اگر طراح بخواهد دنبال متن های مرتبط بگردد تمرکزش از روی کار اصلی برداشته میشود و اینکار زمان بر خواهد بود. همچنین طراح به دنبال این است که پس از ارایه کار نظر دیگران را در مورد طراحی جویا شود و نمی‌خواهد افراد روی متن های موجود تمرکز کنند. لورم ایپسوم یا طرح‌نما متنی ساختگی و بدون معنی است که برای امتحان فونت و یا پر کردن فضا در یک طراحی گرافیکی و یا صنعت چاپ استفاده میشود.

کاغذ A4 پاپکو Papco مدل اپتیموم بسته 500 عددی

مثلاً با چاپ شکل‌های مربوط به مواد غذایی می‌توان آن را به‌عنوان کاغذ ساندویچ، کاغذ زیر پیتزا، کف سینی فست فود، کاغذ همبرگر، کاغذ روغنی شیرینی پزی، کاغذ قالب کیک و… ورق مومی به علت داشتن سطح روغنی به ظرف کیک و سینی شیرینی پزی نمی‌چسبد و برای این موارد نیز استفاده می‌شود. همچنین با چاپ لوگو و برند خود بر روی ورقه مومی می‌توانید آن را به کاغذ بسته بندی اختصاصی تبدیل کنید. شرکت تورنگ با بیش از 30 سال تجربه تمام خدمات طراحی و چاپ ورق مومی را ارائه می‌دهد. برای اطلاع از قیمت و کسب اطلاعات بیشتر در مورد سفارش چاپ اختصاصی می‌توانید با ما تماس بگیرید.

کدام کشور کاغذ را اختراع کرد؟ شروع تاریخچه کاغذ

نوعی مقوا با گرماژ متنوع؛ که یک طرف آن سفید‌، و روی دیگر آن خاکستری رنگ است. از این نوع مقوا در چاپ جعبه و بسته‌بندی‌های مختلف استفاده می‌گردد. کتابخوان‌های زیادی تمایل دارند که برداشت‌های خودشان از هر قسمت کتاب را در حاشیه‌های آن یادداشت کنند و کتاب را به اثری از خودشان تبدیل کنند. سطح متخلل کاغذهای بالکی باعث شده تا راحت‌تر بتوانیم نکات مهم را در حاشیۀ کتاب یادداشت کنیم. همچنین این ویژگی باعث شده تا راحت‌تر بتوانیم زیر کلمات مهم خط بکشیم و آنها را مشخص کنیم. به طور معمول در دنیا از کاغذ سفید برای چاپ کتاب‌هایی استفاده می‌شود که دارای تصاویر و جزئیات تصویری خاصی باشند.

تحریریه اخبار معماری آریانا