صفر تا صد ساختمان سازی (مراحل ساخت ساختمان با عکس)

پل راه آهن در این محدوده به عنوان اثری تاریخی حفظ شده و شکل قرار گیری و چرخش های فرم مجتمع حول خطوط راه آهن حکایت از ترکیبی متفاوت از معماری جدید در یافت های تاریخی دارد. در این نوع مهاربندی ها، چون عضو مهاربندی از محل تقاطع تیر و ستون رد نمیشه، یک برون محوری ایجاد میشه. این برون محوری نسبت به محل اتصال تیر وستون، قطعه ای بنام تیر پیوند بوجود میاره. همچنین نیروهای برشی تیر بصورت نیروی محوری در ستون ها درمیاد و به زمین منتقل میشن. اجرای این سازه در مقایسه با سایر سازه ها به زمان کمتری نیاز دارد، زیرا اسکلت فلزی را می توان قبل از نصب مونتاژ کرد. 3- از نظر معماری در مقایسه با دیوار برشی بتنی بهتره چون هم ضخامت کمتری نسبت دیوار برشی بتنی دارن (فضای کمتری اشغال میکنه) و هم امکان در نظر گرفتن بازشو در دیوار برشی فولادی وجود داره (بشرطی که براش سخت کننده بگذارید). این مهاربند برخلاف مهاربندهای همگرا در فشار کمانش نمیکنه و نسبت به مهاربندی واگرا، تغیرمکان جانبی کمتری داره.

این دیوارها نتنها در شرایط اجرای درست، عملکرد بسیار مطلوبی از خودشون نشون داده اند، بلکه در مواردی که دیوار برشی با جزییات دقیق اجرا نشده ولی در ساختمان به تعداد کافی دیوار برشی در نظر گرفته شده ساختمان در برابر زلزله فرو نریخته است. توجه به تک تک موارد گفته شده در بالا برای دسترسی به خروجی زیبا و قابل دفاع از نظر عملکرد در طراحی ساختمان اداری کارخانه مهم و قابل توجه می باشد. حاصل فعالیت دوساله «رویدادهای معماری» از تابستان ۹۵ تا ۹۷، انتشار ۱۷۴۸ مطلب (اعم از مقالات و گزارشهای تولیدی، ترجمه و بازنشر) و ۱۱۸۶ اعلان (اعم از فراخوان رویدادها، مسابقات معماری، فراخوان مقالات و …) بود. برای اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند بازسازی تجاری، ادامه مطلب را بپردازید. این مطلب به کسانی که در حال ساختمان سازی هستند و یا قصد ساخت ساختمان را دارند کمک می کند تا با ذهنیتی سازمان یافته و منسجم دربارهی مراحل ساخت ساختمان ، دست به عمل بزنند.در این مقاله با بررسی صفر تا صد ساختمان سازی تمام مراحل ساخت ساختمان با عکس برای شما عزیزان شرح داده ایم.در هر بخش عکس ساختمان سازی در آن مرحله از کار آمده است تا شما مراحل ساخت یک ساختمان را با جزئیات کافی یاد بگیرید.

از دیگر ویژگی های آن می توان به مقاومت بالا در برابر آتش سوزی و دارا بودن یک صلبیت بیشتر از سازه فلزی اشاره نمود. در صورتیکه طول تیر پیوند از مقدار مشخصی کمتر باشه، پیوند برشی و اگر از مقدار مشخصی بیشتر سایت معماری آرین باشه، پیوند خمشیست. مهاربندها بیشتر تو سازه های فولادی استفاده میشن. این مهاربندها در برابر نیروهای جانبی لرزه ای موقعی که زلزله های خفیف اتفاق میوفته، مقاومت خوبی دارن ولی تو زلزله های بزرگ عموما مهاربندی ها کمانش میکنن و مفاصل پلاستیک در تیر تشکیل میشه. علاوه بر این، در قاب ها با مهاربندی واگرا برخلاف قاب ها با مهاربندی همگرا مشکلی در ایجاد بازشو نداریم. تشکیل مفصل پلاستیک باعث اتلاف انرژی زلزله میشه برای همینم قاب های با ستون قوی-تیر ضعیف نسبت به قاب های با ستون ضعیف-تیر قوی ارجحیت دارن. طبقات انتهایی( بخش فوقانی) طبقات انتهایی این بنا (چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم)، نسبت به دیگر طبقات پلان متفاوت دارند .

4- برای مقاوم سازی ساختمان های موجود، استفاده از دیوار برشی فولادی نسبت به دیوار برشی بتنی، بسیار سریع تر و کم هزینه تره. مهمترین عیب این مهاربندها، قیمت زیاد و زمان تحویل طولانی آنهاست که مانع از گسترش این مهاربند تو کشورمون شده (عیبش خیلی اساسیه چون پول همیشه حرف اول رو میزنه💷⌛). سازه تحت بارهای مختلف طراحی میشه، بعد از طراحی یکسری کنترل ها باید انجام بشه که یکی از این کنترل ها، کنترل تغییر مکان نسبیه که اگه بیش از حد مجاز باشه باید سختی سازه رو زیاد کنیم (ساده ترین راه افزایش سختی، افزایش ابعاد تیر و ستونه که خیلی هزینه بره). علتش اینه که دیوار برشی سختی سازه رو خیلی زیاد میکنه و این موضوع باعث افزایش ایمنی سازه در برابر شکست میشه. معمولا سازه های دارای این نوع مهاربندی ها دارای تغییرمکان نسبی کمتر از تغییرمکان نسبی مجاز بوده و نیاز به افزایش سختی نداریم (مزیت اصلی این نوع مهاربند است که باعث کاهش هزینه ساخت میشه 💰🏗). معمولا تو ساختمون های بلند که استفاده از قاب خمشی بدلیل تغییرمکان جانبی زیادش کارایی نداره از قاب مهاربندی استفاده میشه. در پیوند های برشی قبل از اینکه مفصل خمشی در دو انتهای تیر پیوند تشکیل بشه، جان تیر پیوند در اثر برشی جاری میشه و ناحیه خمیری برشی ایجاد میشه ولی در پیوند خمشی، مفصل خمشی در دو انتهای تیر پیوند ایجاد میشه (معمولا پیوند برشی نسبت به پیوند خمشی عملکرد بهتری در برابر زلزله داره).

برای اینکه مهاربندها انرژی بیشتری از زلزله رو جذب کنن، باید همزمان خراب بشن اما عیب این سیستم اینه که اون مهاربندی که توی فشار میوفته زودتر از اون مهاربندی که توی کشش میوفته خراب میشه. مهاربند کمانش تاب هسته ای فولادی و شکل پذیر داره که برای جاری شدن در فشار و کشش طراحی شده و برای حذف کمانش کلی در فشار، هسته فولادی اونو درون غلافی از جنس فولاد قرار میدن و درون این غلاف با ملات یا بتن پر میشه. بطور کلی با استفاده از مهاربندها در کل طول و عرض سازه و یا هرجایی که معماری به ما اجازه این کار رو بده، میتونیم صلبیت سازه رو بالا ببریم (دهانه مهاربندی بیشت، صلبیت بیشتر🗻). اما ایراد این مهاربندها چیه؟ درسته که اجرای سیستم مهاربند واگرا نسبت به سیستم مهاربندی همگرا نیاز به دقت بیشتری داره اما عوضش درناحیه غیرخطی، سختی و مقاومت اون ثابته و تنزل سختی و مقاومت کمتری داره. بنابراین انرژی بیشتری رو مستهلک میکنه و درنتیجه شکل پذیری بیشتری ازخودش نشون میده (سختی جانبیش کمتر از مهاربند همگراست). دیواربرشی بهتره بصورت یکپارچه از تراز فونداسیون شروع بشه و در ارتفاع سازه ادامه پیدا کنه تا نیروهای لرزه ای بتونن بصورت پیوسته در ارتفاع دیوار از بالا به پایین و نهایتا به فونداسیون منتقل بشن، وگرنه طبق استاندارد 2800 نامنظمی در سازه داریم و آیین نامه ضوابط سختی برای سازه نامنظم داره (ما رو بخاطر نامنظمی به اشد مجازات محکوم میکنه ⚖).

تحریریه اخبار معماری آریانا