نمونه اولیه بتن بدون کربن دانشمندان بریتانیایی برنده جایزه معماری 100 هزار یورویی شد

دانشمندان علم مواد سم دریپر و بارنی شانکس با «راه ساده» خود برای جذب کربن از فرآیندهای تولید صنعتی و ایجاد محصول نهایی که می تواند ردپای CO2 بتن را از بین ببرد، جایزه 100000 یورویی Obel 2022 را دریافت کردند.

من نمی‌توانم منتظر بمانم تا برخی از معماران باهوش را ببینم که این ماده را برداشته و کارهای عجیب و غریب و شگفت‌انگیزی با آن انجام دهند.

هیئت داوران جایزه اوبل به ریاست معمار منظر مارتا شوارتز و شامل Kjetil Trædal Thorsen از Snöhetta، لوئیس بکر از Henning Larsen و XU Tiantian از DnA مستقر در پکن بودند. آنها روشی را ستایش کردند که Seratech می تواند به راحتی در هر کارخانه سیمان در سراسر جهان پیاده سازی شود [did] نیازی به تغییرات عمده در شیوه ها یا طرز فکرهای فعلی نیست.

اگرچه این فناوری هنوز در “سطح آزمایشگاهی” است، اما می تواند با فرآیندهای موجود و تجهیزات مورد استفاده در تولید بتن ادغام شود.

جایزه اوبل یک جایزه بین‌المللی سه ساله برای دستاوردهای معماری است که سالانه توسط بنیاد هنریک فرود اوبل که توسط هنریک فرود اوبل (1942-2014) تأسیس شده است، ارائه می‌شود.

“من نمی توانم منتظر بمانم تا معماران درخشانی را ببینم که این مواد را می گیرند و کارهای شگفت انگیزی با آن انجام می دهند.”

شانکس گفت: ما می خواهیم اهمیت همکاری بین دانشگاه، صنعت و کار معماران را برجسته کنیم. به همین دلیل است که جایزه اوبل عالی است. اساساً این همکاری را وادار می کند، ما را وادار می کند به یکدیگر توجه کنیم، و آن کار بین رشته ای اتفاق بیفتد.

هدف آن ارج نهادن به کمک های اخیر و برجسته معماری به توسعه انسانی در سراسر جهان است و به آثار یا پروژه های پنج سال گذشته داده می شود. هر سال، هیئت منصفه تمرکز ویژه ای دارد و در سال 2022 این موضوع بر روی انتشارات مجسم شده بود.

فناوری نمونه اولیه که Seratech نام دارد، انتشار CO2 صنعتی را مستقیماً از دودکش ها دریافت می کند و یک ماده جایگزین سیمان کربن منفی (سیلیکا) تولید می کند. به گفته دانشمندان، هنگامی که این در ترکیب با سیمان پرتلند استفاده می شود، جذب کربن مرتبط با تولید سیلیس به این معنی است که محصولات بتن می توانند کربن صفر داشته باشند.

مراسم اهدای جوایز امسال در مرکز اوتزون در آلبورگ دانمارک در 25 اکتبر برگزار خواهد شد. علاوه بر پول جایزه، دریپر و شانکس یک اثر هنری منحصر به فرد خلق شده توسط هنرمند معاصر آرژانتینی توماس ساراسینو را به عنوان جایزه دریافت خواهند کرد.



منبع

در سال 2020 این جایزه به معمار آلمانی آنا هرینگر برای Anandaloy – یک ساختمان اجتماعی ساخته شده از گل در بنگلادش تعلق گرفت.

آنها گفتند امیدوارند این جایزه “راه حل های بین رشته ای نوآورانه برای چالش های تغییرات آب و هوا” را تشویق کند.