وزرا نسبت به طراحی آسمان خراش های تک پله ابراز نگرانی می کنند

این کمیته به دولت گفت که نگران است که ساختمان‌های بلند پرخطر بر اساس «فرض نادرست» طراحی می‌شوند که دستورالعمل رسمی آن در مورد چگونگی رعایت مقررات ساختمانی (اسناد تایید شده) برای همه انواع ساختمان‌های بلند کافی است.

به دستور کمیته مشورتی مقررات ساختمان (BRAC)، اداره همسطح سازی مسکن و جوامع (DLUHC) بخشنامه ای را در مورد ساختمان های مسکونی بلند با یک راه فرار به صنعت ارسال کرده است.

بسیاری از سازمان ها، از جمله شورای فرماندهان آتش نشانی ملی (NFCC)، و شهردار لندن خواستار معرفی پلکان های متعدد شده اند. در سال 2019، اسکاتلند دستورالعمل خود را تغییر داد تا به پله دوم در ساختمان‌های بالای 18 متر نیاز باشد.

گروه کمپین Tower Hamlets Justice for Leaseholders که علیه برج خیابان کوبا مبارزه کرد، گفت که دولت “فرصتی عالی” برای تغییر قوانین مربوط به برج های تک پله در قوانین ایمنی آتش نشانی و ایمنی ساختمان دارد.

“انگلیس یک کشور پرت بین المللی است. ساختمان‌های مسکونی باید سیستم‌های ایمنی مشابه یا بهتری نسبت به تجاری داشته باشند.

وی افزود: به عنوان یک بخش، ما نیاز فوری به قوانین و دستورالعمل‌های ساختمانی داریم تا آستانه ارتفاع مشخصی را تعیین کنیم که در آن دو یا چند راه پله برای دسترسی کافی برای آتش نشانان و تخلیه ساکنان از خانه‌هایشان ضروری است. این راهنمایی باید بر اساس تحقیقات دنیای واقعی و سابقه بین المللی باشد. تا زمانی که این تعریف را نداشته باشیم، نمی توانیم با قطعیت جلو برویم.

در ماه مارس، در بحبوحه اعتراض عمومی نسبت به آسمان‌خراش‌های تک پله‌ای پیشنهادی برای لندن، BRAC در مورد این موضوع به وزیر مسکن لرد گرین‌هالگ نامه نوشت. در نامه تازه منتشر شده آمده است که “مشخص نیست که چگونه [single stair high-rise] طرح های پیشنهادی نشان دهنده انطباق با الزامات عملکردی مقررات ساختمان، به ویژه در مورد وسایل فرار است.

این منجر به درخواست RIBA برای شفافیت فوری در مورد حداقل آستانه ای شد که معماران باید بالاتر از آن پلکان دوم را طراحی کنند، اطلاعاتی که بخشنامه ارائه نمی کند. رئیس موسسه، سیمون آلفورد، گفت که نامه دولت فاقد «جزئیات مهم» است.

BRAC گفت که ساختمان های مسکونی بلند نباید به عنوان یک “نوع ساختمانی رایج” تلقی شوند و از وزرا خواست تا با نهادهای کنترل ساختمان، مقامات محلی و صنعت گسترده تر مکاتبه کنند و به آنها یادآوری کنند که “همه پروژه های ساختمانی باید مطابق با مقررات کامل ساختمان باشند.” .

در این بیانیه آمده است: «NFCC از این که پیشنهادهای جدید دولت حاوی پاسخی بین بخش‌ها برای رسیدگی به علت اصلی این مشکلات نیست – اینکه ساختمان‌ها به درستی طراحی، ساخته یا نگهداری نشده‌اند، ناامید است. ساختمان‌ها باید برای افرادی که در آنها زندگی می‌کنند مناسب باشند، نه افرادی که برای ساختمان‌ها «مناسب» باشند.



منبع در ادامه این بیانیه آمده است: «ما از دولت بریتانیا می‌خواهیم قوانین انگلستان را تغییر دهد تا ما را با سایر نقاط جهان هماهنگ کند، جایی که پلکان دوم آتش‌سوزی در انتهای مخالف ساختمان در ساختمان‌های مسکونی چند طبقه جدید اجباری شده است.

پس از خشم فزاینده نسبت به این موضوع، تعدادی از آسمان خراش های تک پله در لندن، از جمله یک برج 52 طبقه که توسط Morris+Company در Canary Wharf طراحی شده بود، دوباره طراحی شدند.

NFCC در پاسخ به مشاوره دولت در مورد به اشتراک گذاری اطلاعات تخلیه اضطراری، مکرراً خواستار دو راه پله در بلندمرتبه های مسکونی جدید شده است.

چهار ماه بعد، دولت یادداشتی مبنی بر موافقت با BRAC صادر کرد. این صنعت به اطلاع صنعت می‌رساند که برای کاربردهای غیر استاندارد مانند برج‌های مسکونی تک پله‌ای بسیار بلند، انتظار می‌رود مقررات ایمنی آتش‌سوزی «محکم» مطابقت با بخش B مقررات ساختمان را نشان دهد و افزود: «چنین شرایطی احتمالاً نیاز به تجزیه و تحلیل دقیق مهندسی آتش نشانی.

پس از آتش‌سوزی برج گرنفل در سال 2017، فعالان مبارزات انتخاباتی بارها از دولت خواستند تا قوانین مربوط به بلندمرتبه‌های تک پله‌ای را تشدید کند. فقط بریتانیا و کره جنوبی اجازه می دهند پله های تکی در ساختمان ها بدون در نظر گرفتن ارتفاع وجود داشته باشد.

تحریریه اخبار معماری آریانا