برازیلیای اسکار نیمایر در شورش های ضد دموکراسی آسیب دید

بر اساس گزارش های رسمی، بیش از 200 نفر دستگیر شدند.

برازیلیا و ساختمان‌های دولتی آن در اواخر دهه 1950 و 1960 در نتیجه یک پروژه مدرن‌سازی سراسری که توسط رئیس جمهور وقت برزیل جوسلینو کوبیتچک برانگیخته شد، توسط نیمار و لوسیو کاستا، برنامه‌ریز شهری تکمیل شد.

در واکنش به حمله روز یکشنبه، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور جدید برزیل، معترضان را محکوم کرد و آنها را “متعصبان فاشیست” خواند که به نام رهبر سابق این کشور به ساختمان های دولتی یورش بردند.

لولا که یک هفته پیش افتتاح شد، گفت: «هیچ سابقه ای برای کاری که آنها انجام دادند وجود ندارد و این افراد باید مجازات شوند.

این به دنبال یک گزارش تلویزیون محلی است که نشان می‌دهد پالاسیو دا آلوورادا نیمایر (ساخت 1957-1958) – اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهور برزیل – پس از خروج بولسونارو نیاز به تعمیر اساسی دارد. بر اساس گزارش ها، وضعیت ساختمان باعث شد که Rosangela Lula da Silva، بانوی اول جدید برزیل، “لرزیده شود”.

در این گزارش آمده است که تعدادی از آثار هنری معروف در ساختمان ریاست جمهوری گم شده اند و یک اثر هنری از امیلیانو دی کاوالکانتی، هنرمند مشهور برزیلی قرن بیستم، نیاز به تعمیر دارد.





منبع

بولسونارو توییت کرد از فلوریدا: «تظاهرات مسالمت آمیز، در قالب قانون، بخشی از دموکراسی است. با این حال، غارت‌ها و تهاجمات به ساختمان‌های عمومی که امروز رخ داده است، و همچنین آنچه که توسط چپ در سال‌های 2013 و 2017 انجام شد، از این قاعده فرار می‌کند. (ترجمه از پرتغالی).

هزاران نفر در روز یکشنبه (8 ژانویه) به کنگره برزیل، دادگاه عالی و کاخ ریاست جمهوری در برازیلیا یورش بردند.

یک خبرنگار سیاسی گلوبو نیوز که با داسیلوا از ساختمان بازدید کرد، گفت: «وضعیت کلی ساختمان، که نمادین ترین برازیلیا است… خوب نیست… و نیاز به تعمیرات زیادی دارد.

بر اساس گزارش ها، برخی شیشه ها را شکستند و از مبلمان به عنوان سنگر استفاده کردند. مقامات از گاز اشک آور برای به دست گرفتن کنترل مجدد سه ساختمان استفاده کردند: کنگره ملی، دادگاه عالی و کاخ پلانالتو.

پایتخت و ساختمان‌های دولتی آن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند و به‌عنوان نمونه‌ای جسور از مدرنیسم در اواسط قرن به طور گسترده مورد تحسین قرار می‌گیرند.

تحریریه اخبار معماری آریانا