چه کسی شما را کلانتر شهر اخلاق کرد؟

ایجاد موزه، ایستگاه قطار یا شهر برای یک رژیم، با چشم پوشی از سیاست های سیاسی آن یکسان نیست. همانطور که نوشیدن چای در ریتز به این معنی نیست که دیدگاه قطر در مورد حقوق LGBTQ را تایید می کنید.

من بحث و جدل را تشویق می کنم، اما فراموش نکنیم که همه ما حق داریم نظرات خود را داشته باشیم. اگر یک کارگاه به دلایل اخلاقی پروژه ای را رد کند، خوب است، اما به طور مشابه، اگر عمل تصمیم بگیرد کار را انجام دهد، این نیز خوب است.

من روی یک طرح جامع کار می کنم که شامل ارائه مراقبت های بهداشتی است، و کار OMA در منطقه بهداشتی الدائیان در دوحه الهام بخش است. اکنون، آیا OMA برای کار بر روی این پروژه غیراخلاقی است، زیرا تلاش می‌کند تا نحوه نگرش ما به ارائه مراقبت‌های بهداشتی را در محیط ساخته‌شده خود بازآفرینی کند؟ این طرح روش های مدرن ساخت و ساز، استراتژی های کم کربن و از همه بهتر، طبیعت را در قلب طرح قرار می دهد.

آیا دیوید ادجی و پیتر کوک برای کار بر روی پروژه NEOM عربستان سعودی، The Line، غیراخلاقی هستند؟ خوب، می توان گفت که Adjaye و Cook اینطور فکر نمی کنند. با این حال هنوز از آنها انتقاد می شود.

آیا من برای الهام گرفتن از این کار غیراخلاقی هستم؟ اگر این طرح شیوه جدیدی از تفکر را تشویق کند چه؟ آیا بذر، الهام بخش طرح هایی است که نتایج مراقبت های بهداشتی را برای مردم در سراسر جهان بهبود می بخشد؟ بعدش چی شد؟ آیا هنوز تصمیمی غیراخلاقی برای OMA بود که پروژه را بپذیرد؟

آیا می توان اخلاق شرکتی، شخصی و سیاسی را از هم جدا کرد؟ در واقع، آیا آنها حتی چیزهای متفاوتی هستند؟ بالاخره اخلاق، اخلاق است، اینطور نیست؟ به عنوان یک جامعه، ما اکنون از شرکت ها، دولت و از یکدیگر انتظارات بسیار بیشتری داریم. ما اخلاق را در هر ظاهری زیر سوال می بریم و بررسی می کنیم که بی شک خوب است. بهبود استانداردهای اخلاقی منجر به صنعتی مولدتر، فراگیرتر و پایدارتر شده است، با این حال هنوز در مورد اینکه ما در کجا خط جداسازی مسئولیت اخلاقی و تجاری را ترسیم کنیم، اختلاف نظر وجود دارد.

Kunle Barker یک کارشناس املاک، روزنامه نگار و گوینده است



منبع

ما باید در برابر وسوسه سرزنش مقاومت کنیم و انگیزه های معماران را هدف قرار دهیم. ما باید حتماً به همدیگر گوش دهیم – بحث و پرسش – اما به همکارانمان گوش دهیم و به آنها اعتماد کنیم، اعتماد کنیم که آنها همه مسائل اخلاقی را در نظر گرفته اند، حتی اگر تصمیمی متفاوت با تصمیمی که ما می گرفتیم گرفته باشند.

فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد اخلاق را به عنوان «اصول اخلاقی حاکم بر رفتار یک فرد یا انجام یک فعالیت» تعریف می کند. در اصل، قوانین ما به عنوان حافظ اخلاق و ارزش های اجتماعی عمل می کنند. اما وظایف ما به عنوان مردم و شرکت های بزرگ خارج از قانون چیست؟ قوانین ما نشان‌دهنده پذیرش اخلاق جمعی است، اما اگر استدلال کنیم که هر چیزی که قانونی است، اخلاقی است، نابخردانه است.

من قبلاً می توانم عصبانیت شدید برخی را از صحبت هایم احساس کنم، اما به یاد داشته باشید، نمی گویم ملاحظات اخلاقی را باید نادیده گرفت. برعکس، آنها نیاز به بحث دارند. با این حال، ملاحظات اخلاقی دوتایی نیست، به دور از آن. آیا می توان از معماری برای تشویق، الهام بخشیدن یا حتی دیکته کردن اخلاق بهتر در یک جامعه استفاده کرد؟ من فکر میکنم که هست.

من معمارانی را می شناسم که به دلیل ترس از واکنش اخلاقی، پروژه های تکمیل شده را در وب سایت خود منتشر نکرده اند. به نظر می رسد پروژه هایی که آنها به آنها افتخار می کردند اکنون در سمت اشتباه آن بحث اخلاقی/تجاری قرار گرفته اند. این پروژه‌ها، که ممکن است زندگی افرادی را که از ساختمان‌ها استفاده می‌کنند بهبود بخشیده باشد، اکنون پنهان شده و به عنوان صفحات پیش‌نویس وردپرس وجود دارد.

در بهترین حالت، معماری از محیط ساخته شده برای بهبود زندگی استفاده می کند. می تواند نحوه نگرش مردم به جهان، تعامل با یکدیگر و تشویق مردم به تفکر متفاوت را تغییر دهد. در برخی موارد، این می تواند ساختارهای سیاسی را که ما بسیار توصیه می کنیم تغییر دهد.

اخلاق بسیار شخصی است، بنابراین تلاش برای اعمال کدهای اخلاقی دلخواه برای افراد و سازمان‌ها مفید نیست، به خصوص اگر جزئیات خاصی از یک پروژه را نمی‌دانید. منظورم این است که چه کسی شما را کلانتر شهرک اخلاق کرده است؟

اگر یک کارگاه به دلایل اخلاقی پروژه ای را رد کند، خوب است، اما به طور مشابه، اگر عمل تصمیم بگیرد کار را انجام دهد، این نیز خوب است.

معماری از چالش ایجاد تعادل در تعهدات اخلاقی و تجاری کوتاه نیامده است. معمارانی که ساختمان‌های موجود را به نفع طرح‌های بزرگ جدید تخریب می‌کنند، متهم به قرار دادن نفس بر محیط زیست هستند. رویه‌هایی که ساختمان‌ها را برای رژیم‌های خاص طراحی می‌کنند، به دلیل برتری دادن سود بر حقوق بشر مورد اهانت قرار می‌گیرند. من قبول دارم که همه ما وظیفه داریم اخلاقی عمل کنیم، اما چه کسی تصمیم می گیرد که چه زمانی از خط عبور کنیم؟

تحریریه اخبار معماری آریانا