“هر مرگ قابل اجتناب بود”


در روز پنج‌شنبه (10 نوامبر) بیش از 400 روز شواهد با سخنرانی نهایی توسط وکیل تحقیق، ریچارد میلت KC، به پایان رسید، که نتیجه‌گیری کرد: «هیچ چیز ناشناخته یا غیرقابل شناختی وجود نداشت که باعث آتش‌سوزی و پیامدهای آن شود یا به آن کمک کرد.

«برعکس، هر یک از خطراتی که در برج گرنفل رخ داد … توسط بسیاری به خوبی شناخته شده بود و باید توسط همه کسانی که نقشی داشتند می دانستند … تک تک مرگ هایی که در گرنفل رخ داد. برج، در 14 ژوئن 2017 قابل اجتناب بود.

این وکیل دادگستری اضافه کرد که با وجود این، شرکت کنندگان اصلی تحقیق در یک «گذراندن چرخ و فلک باک» افراط کردند و خاطرنشان کرد: «اظهار تاسف برای قربانیان آتش‌سوزی تا حد معمول و پیش پا افتاده بوده است. پذیرش مسئولیت نادر بوده است.

شرکت‌کنندگان اصلی شرکت‌های ساختمانی هستند که در نصب روکش‌ها و عایق‌های قابل احتراق بر روی برج گرنفل در سال 2016، و همچنین دولت، سازمان‌های مشتری، تولیدکنندگان، و گواهی‌دهنده‌های ایمنی محصول نقش دارند.

میلت افزود: در طول این تحقیق – اما با استثناهای قابل توجه، باید تأکید کنم – کسانی که مسئول این بودند که ساختمان و محیط ساختمان به همان شکلی که در شب آتش سوزی بود، به دنبال این بودند که خود را تبرئه کنند و تقصیر را به گردن دیگران بیاندازند.

“مسئولان ساختمان به دنبال این بودند که تقصیر را به گردن دیگران بیندازند”

یک تراژدی در این ابعاد باید احساس مسئولیت عمومی را برانگیخته باشد.

درعوض، به نظر می‌رسد که بسیاری از شرکت‌کنندگان اصلی – نه همه، بلکه بسیاری از آن‌ها، صرفاً از تحقیق به‌عنوان فرصتی برای موقعیت‌یابی خود برای هرگونه روند قانونی که ممکن است دنبال شود یا نباشد، استفاده کرده‌اند تا میزان مسئولیت قانونی خود را به حداقل برسانند.»

رئیس تحقیقات، مارتین مور-بیک، اکنون گزارش نهایی خود را با یافته های خود در مورد علت آتش سوزی برج گرنفل ارائه می دهد – و به گزارش 1000 صفحه ای که قبلاً درباره آنچه در شب آتش سوزی رخ داده است اضافه می کند. مور بیک توسط دو عضو دیگر پانل تحقیق کمک می شود.

میلت از مور-بیک خواست تا شکست های شرکت کنندگان اصلی را در گزارش نهایی خود تشخیص دهد.

او استدلال کرد: “اگر همه چیزهایی که گفته شد درست باشد، هیچ کس مقصر آتش سوزی برج گرنفل نبود.” آیا واقعاً می تواند درست باشد؟

آیا پاسخی که می خواهید به بازماندگان، خانواده های داغدار و عموم مردم بدهید این است که آتش سوزی برج گرنفل فقط یک حادثه وحشتناک بوده است؟ فقط یکی از آن حوادث ناگوار که گهگاه اتفاق افتاده است؟’

تحقیقات برج گرنفل در 14 سپتامبر 2017، سه ماه پس از فاجعه افتتاح شد. این دستور توسط ترزا می، نخست وزیر سابق، در روز پس از آتش سوزی صادر شد و تا به امروز حداقل 150 میلیون پوند برای مالیات دهندگان هزینه داشته است.



منبع

تحریریه اخبار معماری آریانا