یک سال پس از حمله به اوکراین، شیوه های بریتانیا چگونه پاسخ داده است؟

در همین حال، کریزسانوفسکی اکتبر گذشته به عنوان بخشی از طرح خانه‌ها برای اوکراین به لندن نقل مکان کرد. او با آدام خان زندگی می کرد، که او را در دفتر کار مستقر در فیلدز لندن، معماران آدام خان یافت.

کاراکوسویچ به AJ می گوید که اواخر سال گذشته آنها به ارسال مواد دو کامیون از جمله ژنراتورها به شهر مرکزی اوکراین در اولکساندریا کمک کردند که توسط موشک های روسی مورد اصابت قرار گرفته است. شهردار الکساندریا ماه گذشته گفت که برق در بخش‌هایی از منطقه قطع شده است تا خسارات ناشی از گلوله باران روسیه به حداقل برسد.

خوشبختانه تمام خانواده او – پدرش، همسر پدرش و چهار فرزندش – پس از اینکه کریزانوفسکی از آنها خواست تا شهر را در آستانه تهاجم ترک کنند، آپارتمان را ترک کرده بودند. اما خانه آنها ویران شد. پدرش هنوز در کیف زندگی می کند، در حالی که بقیه اعضای خانواده اش در سراسر اروپا پراکنده هستند.

کریس اسمیت، همچنین از معماران آدام خان، در اجرای طرح این تمرین نقش اساسی داشت. او می‌گوید که آنها حدود 100 درخواست از معماران اوکراینی دریافت کردند، اما تنها چهار پاسخ از سوی خود کارها دریافت کردند.

ساختمان آپارتمان در خیابان Lobanovskyi در کیف

منبع:ZagAlex/Shutterstock

او می‌افزاید که فرآیند بوروکراتیک رسیدن به بریتانیا باعث ایجاد دردسرهایی شد، اما شروع کار یک بار در این کشور مشکلات کمتری ایجاد کرد.

اما تلاش سازمانی این زوج فراتر رفت. کاراکوسویچ می‌گوید: «قبل از کریسمس، فکر می‌کردم یک پیام کوتاه برای پیمانکارانی که با آنها کار می‌کنیم ارسال کنم تا بررسی کنیم که آیا آنها ژنراتورهایی دارند که می‌توانند از آن استفاده کنند یا خیر». بسیاری گفتند که دیگر مالک ژنراتورهای خود نیستند و در عوض آنها را اجاره کردند.

کاراکوسویچ می گوید که از سایر پیمانکارانی که ژنراتورهای یدکی دارند و ممکن است از آنها استفاده نکنند، می خواهد که آنها را به اوکراین اهدا کنند. او می‌گوید: «به‌جای ارسال آن‌ها به حراج، تماس بگیرید و ما می‌توانیم تحویل به اوکراین را ترتیب دهیم». هر چیزی که مربوط به ساخت و ساز یا زیرساخت باشد. هر چیزی که از ساختمان ها خارج می شود.

منبع: Shutterstock

این عمل در نهایت شکل خود را به RIBA داد، که فهرست مشاغل خود را برای فعالیت‌هایی که به معماران اوکراینی شغل ارائه می‌دهند رایگان کرد. اسمیت می‌گوید مطمئن نیست که این چه تأثیری داشته است، اگرچه RIBA گفت که شش کار بریتانیایی را با معماران اوکراینی مرتبط کرده است.

خان، که قبل از اینکه کریزانوفسکی محل اقامت خود را پیدا کند، به مدت سه ماه میزبان کریزانوفسکی بود، می‌گوید که این تجربه یک موفقیت بزرگ و «فرآیندی متواضعانه و الهام‌بخش» بوده است.

تمرین او فرمی را برای کمک به تطبیق شرکت های معماری با معماران اوکراینی تنظیم کرد. تحت طرح بریتانیا تحت طرح Homes for Ukraine، کسانی که می خواهند به بریتانیا بیایند باید توسط یک شهروند بریتانیایی نام برده شوند. خان می‌گوید تعداد افرادی که از این فرم استفاده می‌کنند «بسیار زیاد» نبوده است.

هنگامی که روسیه یک سال پیش امروز حمله کرد، معماران بریتانیایی، از جمله دیوید چیپرفیلد و زاها حدید، با توقف سریع کار خود در پروژه‌های روسیه، واکنش نشان دادند. دولت از آن زمان شرکت های خدمات حرفه ای بریتانیا را از انجام تجارت در روسیه منع کرده است.

پاول کاراکوسویچ بنیانگذار معماران کاراکوسویچ و همسر معمارش به سازماندهی تحویل چندین ژنراتور به اوکراین برای ادامه خدمات ضروری در بحبوحه حملات مکرر هوایی روسیه به زیرساخت های غیرنظامی کمک کرده اند.

کمتر از یک سال پیش، خانه خانوادگی بوهدان کریزانوفسکی معمار اوکراینی در حمله موشکی روسیه ویران شد.

خارکف، اوکراین – بهار 2022: نمای تخریب شده یک ساختمان مسکونی در نتیجه حمله هوایی روسیه

قطارها و واگن ها در ایستگاه شهر تروستیانتس در منطقه سومی منفجر شد.



منبع معماران برای کمک به رساندن تجهیزات به اوکراین با خیریه ها همکاری کرده اند. کاراکوسویچ گفت: «ما یک شبکه مینی آماده در آنجا داریم که می‌تواند وسایل را در اروپای شرقی هدایت کند تا آنها را مستقیماً به افرادی برساند که به مواد نیاز دارند.

اما گروه ساختمانی مک‌کلارن پیشنهاد ارسال دو ژنراتور «عظیم» را از یک پروژه داد. کاراکوسویچ می‌گوید که ژنراتورها دیگر از مقررات بریتانیا تبعیت نمی‌کردند، اما همچنان کاملاً عملیاتی بودند و می‌توانستند صدها هزار پوند شرکت را در حراج به سود کنند. کاراکوسویچ می‌گوید: «این کاملاً سخاوتمندانه مک‌کلارن است.

او می‌گوید: «برخی از ورودی‌ها دلخراش بودند. اکثر آنها حتی از مسائل احتمالی در مورد صلاحیت ها آگاه نبودند. آنها چیزهایی مانند “من 10 سال تجربه دارم، فقط یک شغل می خواهم” می گفتند. از نظر احساسی تخلیه شد.

همانطور که اوکراین از حمله شدید و طولانی روسیه به زیرساخت های خود متحمل شد، معماران دیگر در دریافت کمک عملی به مردم این کشور فعال بودند.

کریزسانوفسکی که 30 سال دارد و حدود چهار سال تجربه معماری دارد، می گوید که از یادگیری روش های مختلف کار در اینجا لذت برده است. او به AJ می گوید که “کل رویکرد در بریتانیا از نظر ارتباطات، ساخت و ساز، مواد متفاوت است”.

پس از اصابت موشک به ساختمان وی در 26 فوریه سال گذشته، کریزسانوفسکی خود را وقف کمک به زنان، کودکان و افراد معلول کرد تا از مرزها عبور کنند و از کشور خارج شوند.

این ژنراتورها اکنون در راه سومی هستند، شهری در نزدیکی مرز روسیه که از فوریه تا آوریل سال گذشته شاهد درگیری‌های مداوم بود و از آن زمان به گلوله باران روسیه ادامه می‌داد. بر اساس برآوردهای اوکراینی، صدها نفر در این شهر جان خود را از دست داده اند. ژنراتورها به برق رسانی به سیستم آبرسانی شهر کمک خواهند کرد.

RIBA در این امر توسط کریس ویلیامسون، رئیس شرکت Weston Williamson + Partners کمک شد. او به AJ گفت که به RIBA کمک کرد تا معماران اوکراینی را در بریتانیا بسازد و آنها را اسکان دهد و یک تمرین‌کننده را به خانه‌اش برد.