در حال عبور از یک سال نابودی


بر اساس گزارش یونسکو، در 12 ماه پس از آغاز جنگ، بیش از 250 مکان با اهمیت تاریخی و فرهنگی آسیب دیده اند، اما تعداد دقیق آن مشخص نیست.

این البته علاوه بر تلفات بی شماری است.

بخش اعظم کار درک مکان‌های فرهنگی که نیاز به حفاظت دارند – و بعد از آن چه اتفاقی می‌افتد – به سازمان‌های غیردولتی مانند صندوق جهانی بناهای تاریخی (WMF) واگذار شده است.

سازمان میراث فرهنگی در میان کسانی بوده است که به معماران و حافظان حفاظت از میراث کشور کمک می کند تا از ساختمان های در معرض خطر محافظت کنند و همچنین به مکان هایی که توسط ارتش روسیه ضربه خورده پاسخ می دهند.

کاترینا گونچارووا، متخصص بحران میراث در اوکراین برای WMF، گفت که زمانی که ساختمان‌ها به خط مقدم نزدیک می‌شوند یا به‌طور قابل‌توجهی مورد اصابت قرار می‌گیرند، تاکید کلیدی بر ارزیابی خسارت صورت گرفته است.

بسیاری از این کارها توسط کارشناسان محلی انجام شده است که با هم کار می کنند تا ساختارهای شکننده یا در معرض خطر را تقویت کنند و تجهیزات نظارتی را با کمک WMF نصب کنند.

منبع: Kateryna-Goncharova

کتابخانه جوانان در چرنیهیو، اوکراین

گونچارووا گفت: «اولویت شماره یک ارزیابی خسارت است، زیرا ما واقعاً نیاز داریم تا اطلاعات بیشتری در مورد مکان‌ها، مکان‌های تاریخی، مکان‌های میراث فرهنگی که تحت تأثیر جنگ قرار گرفته‌اند را کشف کنیم و بدانیم.»

“اولویت شماره یک ارزیابی خسارت است”

یکی از نمونه‌های کار مداوم WMF، تثبیت کتابخانه جوانان قرن نوزدهمی در چرنیهیو، استان استان است که در مارس سال گذشته تا حدی توسط یک موشک منهدم شد.

گونچارووا به AJ گفت: “تصویر سایت همه جا بود. ساختمان تقریباً مستقیم مورد اصابت موشک قرار گرفت. این ساختمان به نماد حمله روسیه به فرهنگ اوکراینی و هویت اوکراینی تبدیل شد.

روسیه که با محکومیت بین المللی مواجه است، از زمان آغاز تهاجم خود، سایر مکان های فرهنگی و میراث فرهنگی و همچنین بیمارستان ها و مدارس را نیز هدف قرار داده است.

منبع:روم متلسکی

کلیسای چوبی در اوکراین

گونچارووا گفت: “اگر در مورد میراث صحبت کنیم، تنها می توانیم در مورد وضعیت میراث در مناطق نسبتا امن و مناطقی که آزاد شده اند صحبت کنیم… ما فقط می توانیم حدس بزنیم که در سرزمین های اشغالی چه اتفاقی می افتد.”

علاوه بر کار در چرنیهیو، جایی که سال گذشته نیروهای روسی به عقب رانده شدند، WMF توانسته است از سازه های آسیب دیده در سراسر اوکراین حمایت کند، از جمله کلیسای جامع سنت سوفیا با گنبد طلایی در کیف و خانه سیاه در لویو.

سازمان میراث همچنین تجهیزات نظارتی را بر روی سایر سازه‌ها نصب کرده است و خاموش‌کننده‌های آتش‌نشانی را بین ۲۵۰۰ کلیسای چوبی معروف کشور توزیع کرده است – که برخی از آنها قبلاً توسط حملات روسیه ویران شده‌اند.

گونچارووا می‌گوید WMF 11 پیشنهاد جدید از مکان‌های فرهنگی دریافت کرده است که می‌خواهند در صندوق پاسخگویی به میراث اوکراین شرکت کنند. تیم او قرار است ارزیابی کند که آیا کار حفظ و گفتگو در هفته های آینده امکان پذیر است یا خیر.

“ساختمان های تاریخی نقاط لنگر هویت اوکراینی هستند”

او به AJ گفت: «ساختمان های تاریخی نقاط لنگر هویت اوکراینی هستند. ما قطعاً باید آنها را نجات دهیم تا تداوم ارتباط مکان‌های تاریخی و جامعه محلی را فراهم کنیم.

بنابراین به همین دلیل است که ما در تلاش هستیم تا روی نوعی استراتژی کار کنیم که چگونه جامعه محلی را در مناطق آسیب دیده درگیر فرآیند تصمیم گیری کنیم، زیرا در پایان روز، آنها کاربران و ذینفعان اصلی هستند. از سایت.’

فریزر مکدونالد هی، یک مورخ معماری ساکن اسکاتلند که تجربه دست اولی از ایجاد صلح در عراق دارد، موافقت کرد که جوامع محلی باید به شدت در کار مرمت و بازسازی پس از پایان جنگ شرکت کنند.

منبع: کاترینا گونچاروا

خانه سیاه در لویو، اوکراین

او به AJ گفت: “فرایند ایجاد صلح آنقدر موفق نیست که یک فرمول تعریف شده محلی نیست.”

یک ایستگاه اتوبوس می‌تواند به همان اندازه برای جامعه تأثیرگذار باشد که از آن برای ابراز قدرت و خشونت استفاده شده باشد. [and] مردم همچنان باید از کنار این مکان ها عبور کنند و این خشونت را به آنها یادآوری کنند.’

هی با اشاره به تخصص معماری و میراث موجود اوکراین، استدلال کرد که آن‌هایی که در زمین هستند برای تلاش‌های بازسازی مناسب‌تر هستند و معماری روزمره – مانند ساختمان‌ها، مدارس و کتابخانه‌ها – به بهبود درازمدت این کشور کمک می‌کند.

او گفت: «معماری واقعاً می‌تواند چیز ملموسی را به روند ایجاد صلح بیاورد که به نظر می‌رسد مردم از نظر نحوه زندگی مردم آن را از دست داده‌اند.



منبع