شش پروژه معماری اجتماعی برجسته از سمپوزیوم Re:Arc

یک غرفه سیار ساخته شده از بامبو و یک بازی رومیزی که به آموزش در مورد فرآیند برنامه ریزی شهری اختصاص داده شده است، از جمله پروژه هایی بودند که در سمپوزیوم طراحی و معماری در بوگوتا برگزار شد.

این سمپوزیوم که توسط سازمان بشردوستانه کپنهاگ برگزار شد، موسسه Re:Arc، چندین استودیوی طراحی و معماری جهانی را گرد هم آورد تا پروژه‌هایی را ارائه دهد که با مفهوم «بوئن ویویر» در آند، که به گفته تیم مربوط به یک رابطه «همزیستی» بین طبیعت و بشریت است، هماهنگ باشد. .

این موسسه به سرپرستی تیمی شامل کارلا سی هیورت بنیانگذار Space10، طراح نیکولای بویاجیف، محقق آلیس گراندویت-شوتکا و سردبیر ایزابل فلاور از نشریه دیم ژورنال، به دنبال حمایت از پروژه های طراحی و معماری جامعه و محیط زیست محور از طریق انواع ابتکارات مالی است. .

سومین سمپوزیوم Re:Arc که در ماه مارس در موزه دل چیکو بوگوتا برگزار شد، ارائه‌هایی از استودیوهای طراحی و ابتکاراتی مانند Arquitetura Na Periferia مستقر در سائوپائولو، که به دنبال آموزش زنان در تکنیک‌های ساخت‌وساز است و استودیوی منطقه استرالیا مستقر در آرژانتین است، ارائه شد. برنامه ریزی شهری جامعه محور

پروژه‌های بین‌المللی ارائه‌شده شامل نظارت بر محیط‌زیست، و همچنین جامعه، با تمرکز ویژه بر ایجاد طرح‌هایی با همکاری جمعیت‌های بومی یا محلی در سراسر کشورهای مختلف نمایندگی می‌شد.

شش پروژه ارائه شده در سمپوزیوم را بخوانید.


یک غرفه طولانییک غرفه طولانی
تصویر توسط APLO

مرکز بین فرهنگی Veanve، کلمبیا، توسط Mano Cambiada و APLO

مرکز بین‌فرهنگی Veanve که در منطقه چوچو کلمبیا، که محل زندگی چندین قبیله بومی است، به‌عنوان فضایی برای گردهمایی شهر Nuquí و جامعه وسیع‌تر عمل می‌کند، از جمله جشنواره سالانه‌ای که مهاجرت پرندگان و نهنگ‌ها را جشن می‌گیرد. در سواحل اقیانوس آرام کلمبیا

Josefina Klinger فعال از Mano Cambiada و معمار Pedro Aparicio Llorente از استودیوی کلمبیایی APLO این پروژه را رهبری می کنند که شامل یک برج مخابراتی، یک گودال آتش برای تجمع، استودیوی موسیقی و ضبط، آشپزخانه، باغ و مسکن است. در حال حاضر به دنبال تامین مالی است.

همراه با فستیوال de la Migración، هدف آن ایجاد غرور برای جوامع بومی محلی است که به طور سنتی توسط کلمبیا مورد توجه قرار گرفته اند.


افرادی که سازه ای از بامبو را حمل می کنندافرادی که سازه ای از بامبو را حمل می کنند
عکس با اجازه Arquitectura Expandida

El bicho (The Critter)، کلمبیا، توسط Arquitectura Expandida، Distreestyle و Golpe de Barrio

بامبو El Bicho – یا The Critter – با همکاری استودیوی معماری کلمبیایی Arquitectura Expandida، فعالان Distreestyle و گروه هیپ هاپ ساخته شده است. گلپه دی باریو به عنوان “سکویی، فضایی برای جلسات منظم یا خودجوش در خیابان یا انتظار برای روشن شدن هوا”.

این سازه به شکل مثلث و روی چرخ‌ها در محله دورافتاده بوسا در بوگوتا نصب شد که دارای مسکن اجتماعی است. این پروژه توجه به کمبود فضاهای تجمع عمومی غیرانتفاعی را جلب کرد.

این تیم گفت: “ال بیچو با فلسفه تقویت جلسات رپ روزانه که جوانان هر هفته در این فضا برگزار می کنند ساخته شده است.” «بنابراین، فراتر از کارکرد عملیاتی‌اش، ال بیچو یک مانیفست برای یک حق جمعی و خودگردان بر شهر است که عمودی بودن قدرت‌های شهری را زیر سؤال می‌برد».


کارت های روی میزکارت های روی میز
عکس با حسن نیت ارائه شده توسط Social Design Collaborative

استاد کاون های؟ طرح Kya Hai؟، دهلی، توسط Social Design Collab

استودیوی طراحی مستقر در دهلی، Social Design Collaborative، یک بازی تخته ای ایجاد کرد تا به گسترش درک و آگاهی از فرآیند برنامه ریزی عمومی برای جوامعی که “معمولاً از فرآیندهای برنامه ریزی کنار گذاشته می شوند” پس از ایجاد طرح جامع جدید دهلی، که هر بیست سال یک بار اتفاق می افتد، ایجاد کرد. .

سواتی جانو موسس Social Design Collab توضیح داد: «ابهام زدایی از طرح شهری برای ما مهم شد زیرا این یک سند تکنوکراتیک است. “این یک سند 500 صفحه ای بود که حتی برای یک معمار یا یک برنامه ریز هم روزها و روزها طول می کشد تا بفهمیم. پس چگونه یک ساکن می تواند بفهمد چه چیزی در آن برای آنها وجود دارد؟”

همراه با چندین سازمان دیگر، این تیم کارگاه‌هایی را در سرتاسر پایتخت هند برگزار کردند که در آنجا از جعبه ابزار برای بحث در مورد تغییرات پیشنهادی استفاده شد. به گفته این استودیو، در نتیجه، 30000 اعتراض حضوری در مقابل میانگین 5000 اعتراض آنلاین ثبت شد.


یک حوض آبیک حوض آب
تصویر توسط Taller Capital

Pooling Xolox، مکزیک، توسط Taller Capital

Pooling Xolox یک حوضه آبی خواهد بود که به عنوان یک فضای اجتماعی و یک منطقه جمع آوری برای رواناب آب ایجاد شده از ساخت فرودگاه لغو شده مکزیکوسیتی عمل می کند.

برای شهر San Lucas Xolox برنامه ریزی شده است، جایی که روان آب ناشی از فرورفتگی های ساخت و ساز در زمین منجر به سیل زیرساخت ها برای مردم محلی شده است.

به جای تغییر مسیر آب فراتر از محدوده شهر، Taller Capital امیدوار است که آب را به یک حوضه ایجاد شده توسط زمین هدایت و جمع آوری کند، که همچنین به عنوان فضای اجتماعی عمل می کند که در آن آب اضافی ممکن است برای اهداف کشاورزی استفاده شود.


مرکز نوآوری آبمرکز نوآوری آب
تصویر توسط ORU

مرکز اطلاعات آب، مکزیک، توسط دفتر مقاومت شهری (ORU)

مرکز اطلاعات آب توسط استودیوی مکزیکی Office of Urban Resilience (ORU) واقع در حومه شهر Oaxaca در San Felipe del Agua، یک مرکز طبیعت با تمرکز بر افزایش آگاهی و مراقبت از محیط زیست از آب خواهد بود.

این پروژه بخشی از یک ابتکار گسترده تر با همکاری دولت محلی و بانک توسعه بین آمریکایی است که به دنبال ادغام توسعه شهری Oaxaca با محیط طبیعی اطراف به امید بهبود کیفیت زندگی و کاهش تغییرات آب و هوایی است.

ORU با جامعه ای متشکل از 120 خانواده که در مجموع مالک زمینی هستند که مرکز اطلاعات آب در آن قرار خواهد گرفت، روی این طراحی کار می کند. این طرح ادغام کلاس های برنامه نویسی آموزشی، پیاده روی، پرنده نگری و آشپزی است. ORU قصد دارد در اواخر سال 2024 در این پروژه پیشرفت کند.


راه پله با نرده راه پله با نرده
عکس از KDI

فضاهای عمومی مولد Kibera، کنیا، توسط Kounkuey Design Initiative (KDI)

طرح غیرانتفاعی طراحی کنیایی Kounkuey Design Initiative (KDI) در مجموعه ای از پروژه های در حال انجام که پروژه فضای عمومی Kibera (KPSP) نامیده می شود، چندین درج جامعه محور در سکونتگاه غیررسمی کیبرا ایجاد کرده است.

این پروژه‌ها شامل قرار دادن پل‌های عابر پیاده روی رودخانه‌های مرکزی است که از میان جامعه عبور می‌کنند، مسیرهای پیاده‌روی بازسازی‌شده، و امکانات خشک‌شویی.

پروژه های KPSP که در سال 2006 آغاز شد، حول محور کاهش سیل است. KDI و ساکنان همچنان به جمع‌آوری داده‌های سیل و به اشتراک گذاشتن اطلاعات خطر با جامعه و همچنین دولت ادامه می‌دهند تا میزان و پیچیدگی تأثیر سیل بر کیبرا را اعلام کنند.

منبع

تحریریه اخبار معماری آریانا