جان تامپسون، بنیانگذار HTA و JTP که جامعه محور است، در سن ۷۸ سالگی درگذشت


تامپسون، که همچنین رئیس آکادمی شهرسازی بود، در 29 دسامبر پس از یک رنج طولانی مدت با آتروفی سیستم چندگانه (MSA) درگذشت.

سخنگوی JTP که اکنون فعالیت بین المللی معماران و طراحان ارشد است که در سال 1994 تأسیس کرد (در ابتدا با نام John Thompson & Architects)، حرفه 50 ساله خود را که متمرکز بر جامعه بود، “قابل توجه” توصیف کرد.

آنها گفتند: جان یک معمار و شهرسازی الهام بخش، متفکر و با انگیزه بود و در طول زندگی اش علاقه زیادی به بهبود کیفیت زندگی در محله ها و مکان ها در سراسر بریتانیا و در سطح بین المللی داشت.

جان که در دهه 1960 به عنوان معمار در دانشگاه کمبریج آموزش دید، دیدگاه غالب معمار را به عنوان یک فرم ساز قهرمان رد کرد و در عوض حرفه خود را وقف کار با مردم محلی کرد تا مکان هایی ایجاد کند که تعامل اجتماعی را تشویق می کند و به پرورش حس قوی کمک می کند. جامعه، اغلب در مناطقی که چالش های اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی را تجربه می کنند.

در سال 1969 او Hunt Thompson Associates (در حال حاضر HTA Design) را با برنارد هانت در شهر کمدن لندن راه اندازی کرد.

تامپسون از همان ابتدای کار خود یک رویکرد پیشگام را دنبال کرد و ایده‌های جدید و رویکردهای نوآورانه برای مشارکت اجتماعی و مکان‌سازی را توسعه داد.

جان دیدگاه غالب معمار را به عنوان یک فرم ساز قهرمان رد کرد

کار او برای شورای هاکنی در لی ویو هاوس، در شرق لندن، همچنان به عنوان یک پروژه معماری اجتماعی مهم شناخته شده است. تامپسون که از مشکلات، از جمله سطوح بالای جرم و جنایت و رفتارهای ضد اجتماعی، در شهرک مسکونی «سینک» شوکه شده بود، یک دفتر پروژه را در یک آپارتمان خالی در محل افتتاح کرد و تکنیک‌هایی را ارائه کرد که به ساکنان محلی اجازه می‌داد در تغییر وضعیت خود مشارکت کنند. خانه ها و محله ها

Lea View را تجدید کنید، دفتر پروژه که توسط هانت تامپسون همکاران در Lea View House در هاکنی راه اندازی شده است.

منبع:HTA

در آن زمان چارلز کنویت، در حال نوشتن در زمان، گفت: “غرور، عزت و عزت نفس در Lea View احیا شده است و معماری جامعه فرآیندی بود که در آن شکل گرفت.”

در اوایل دهه 1980، HTA به دلیل کارش در «مسکن عمومی» و همچنین برای پروژه‌های نوسازی میخانه‌ها شناخته شده بود.

اینها شامل The Champion در خیابان Wells، Fitzrovia، The Robert Browning در Maida Vale، Earl of Lonsdale در Westbourne Grove و احتمالاً مشهورترین آنها، Chandos، مشرف به بنای یادبود Edith Cavell در نزدیکی St Martin’s in the Fields بود.

به گفته یکی از سخنگویان HTA، تمام طرح‌های میخانه «با جزئیات دقیق و زیبایی، دارای الوار صیقلی، برنج، الماس برش‌خورده و حکاکی شده یا شیشه‌های رنگی» بودند.

آنها گفتند که در دهه 1980، تامپسون تعدادی از پروژه های بازآفرینی درون شهری را در سراسر بریتانیا رهبری کرد، که ناشی از “اعتقاد سرکوب ناپذیر او به فرآیند برنامه ریزی جامعه برای قادر ساختن مردم محلی به کنترل سرنوشت خود از طریق مهار روحیه جامعه و توانمندسازی مردم برای بودن است. جسورانه و سختی ها را تحمل کنید [design] تصمیمات.

در سال 1986 او یکی از بنیانگذاران مؤسسه معماری شاهزاده ولز شد و هشت سال بعد John Thompson & Partners را راه اندازی کرد که تا زمانی که به دلیل بیماری در سال 2017 بازنشسته شد، ریاست آن را بر عهده داشت.

در سال 1998، این تمرین بر آخر هفته برنامه‌ریزی جامعه پادگان کاترهام نظارت داشت که بیش از 1000 نفر در آن شرکت کردند، زیرا کار خود را بر روی بازسازی پیشگامانه و بعداً برنده چند جایزه تأسیسات نظامی سابق در ساری آغاز کرد.

شورای محلی در ژوئن 1999 تصویب طرح کلی را صادر کرد و پیشنهادات از طریق یک برنامه شش مرحله ای در سال 2008 تکمیل شد.

این اولین باری بود که یک فرآیند برنامه ریزی مشترک در مقیاس بزرگ در بریتانیا توسط یک توسعه دهنده خصوصی به نام Linden Homes ترویج شد.

همانطور که JTP توسعه یافت، کار تامپسون فراتر از بریتانیا به طیف گسترده ای از پروژه های برنامه ریزی و تحول در سراسر روسیه، آلمان، ایتالیا، فرانسه، ایسلند، سوئد، ایرلند و در مراحل بعدی کارش در تعدادی از پروژه ها در سراسر چین گسترش یافت.

بین سال‌های 2001 تا 2011، او همچنین یکی از اعضای گروه رنسانس شهری و بازار شهرهای یورکشایر فوروارد بود و روی طرح اصلی احیای اسکاربرو کار می‌کرد. او تیم بزرگی از مشاوران اروپایی را رهبری کرد و “بزرگترین رویداد تک مشارکتی” خود را با مشارکت بیش از 1000 نفر از مردم محلی در ایجاد چشم انداز جدید برای شهر اجرا کرد.

یورکشایر فوروارد/رنسانس شهری اسکاربرو

منبع: JTP

در سال 2006، تامپسون در تأسیس آکادمی شهرسازی (AoU)، یک سازمان مستقل، خود مختار و بین‌بخشی که برای شناسایی، یادگیری و انتشار بهترین شیوه در مکان‌سازی در سراسر بریتانیا و در سطح بین‌المللی راه‌اندازی شد، نقش اساسی داشت. در سال 2010 تامپسون رئیس افتخاری سازمانی شد که اکنون 600 رهبر شهری، متفکر و تمرین کننده دارد.

تامپسون در توضیح مأموریت آکادمی شهرسازی نوشت: «مکان‌های بزرگ این قدرت را دارند که تخیل شهروندان خود را به آتش بکشند. هیچ کس نمی تواند آنها را به تنهایی ایجاد کند. اگر به طور جمعی، ما یک بار دیگر آنها را ایجاد کنیم، ابتدا باید یک دیدگاه مشترک داشته باشیم.

بن دربی شایر، رئیس کنونی طراحی HTA، کار با تامپسون و هانت را به عنوان یک دانشجوی سالانه در اوایل دهه 1970 به یاد می آورد. او گفت: «به یاد می‌آورم که توسط استودیوی فروشگاهی در پارک وی کامدن تاون، که به زیبایی طراحی و جزئیات آن توسط خود جان ساخته شده بود، منحرف شدم.

جان و برنارد ترکیبی قدرتمند از شور و شعور بودند که محیط آموزشی فوق‌العاده‌ای را ایجاد کردند، بنابراین من بعد از قسمت دومم به عقب برگشتم. پس از اینکه جان چپ JTP را در سال 1994 تأسیس کرد، DNA گرایش به مصرف کننده در کار ما به عنوان یک محرک مهم برای موفقیت بعدی ما باقی ماند. ما خیلی به او مدیونیم.

مارکوس آدامز، شریک مدیریت JTP، گفت: “به عنوان معلم و مربی من برای بیش از 20 سال، می توانم بگویم که جان یک نفر بود.” شور و شوق عفونی و تعهد بی امان او به ایجاد مکان های عالی به شدت بر من تأثیر گذاشته است و بسیاری از جوامع و همکاران حرفه ای که او با آنها در سراسر جهان کار کرده است را تحت تأثیر قرار داده است.

“جان بسیار دلتنگ خواهد شد، اگرچه میراث قابل توجه او زنده است و همچنان در کار تمرین ما در JTP تقویت می شود.”

خانه لی ویو – جان تامپسون با شاهزاده چارلز آن زمان

منبع: JTP

حرفه جان تامپسون

1971: MA DipArch – دانشکده معماری دانشگاه کمبریج

1969-1994: شریک موسس – Hunt Thompson Associates (اکنون طراحی HTA)

1986: متولی موسس – مؤسسه معماری شاهزاده ولز

1992-1999: عضو موسس – تالارهای گفتمان روستای شهری

1994-2017: بنیانگذار – جان تامپسون و شرکا / JTP LLP

2001-2011: عضو هیأت – پنل رنسانس شهری و بازار شهرهای یورکشایر فوروارد

2004-2009: رئیس / نایب رئیس – گروه برنامه ریزی و شهرسازی ریبا

2006-2010: موسس – آکادمی شهرسازی

2010-2022: رئیس افتخاری – فرهنگستان شهرسازی

2019: استناد ریاست جمهوری – موسسه معماران آمریکا

2019: جایزه یک عمر دستاورد – گروه طراحی شهری

پادگان کاترهام توسط JTP

منبع: JTP



منبع