طراحی ایمن با چوب چند لایه

بیشتر و بیشتر پروژه های غیر مسکونی ساخته شده با چوب چند لایه (CLT) در حال ظهور هستند. دیدن آن بسیار عالی است، زیرا CLT دارای ویژگی های مثبت بسیاری است، پایدار بودن، زیبایی شناختی بودن، و توانایی ارائه مزایای فیزیکی و روانی به سرنشینان.

طرفداران CLT مشتاقند به این نکته اشاره کنند که برخلاف قاب های فولادی، بیشتر مقاومت آن در برابر آتش ذاتی است و کمتر متکی به استفاده بعدی از یک لایه درجه بندی آتش (معمولاً گچ تخته یا پوشش متورم) است و بنابراین در هنگام قرار گرفتن از نظر ساختاری پایدار می ماند. به دمای بالا فراموش نکنیم که آتش سوزی قاب فولادی در Minster Court لندن و Broadgate فاز 8 باعث خسارت 138.5 میلیون پوندی آتش سوزی در اوایل دهه 1990 شد.

جف ویلکینسون مدیر عامل بازرسان تایید شده مشاوران ساختمانی ویلکینسون است. www.thebuildinginspector.org



منبع

کارشناسان به طور کلی موافق هستند که هیچ چیز ذاتاً در مورد ساختمان‌های اسکلت چوبی ناامن نیست، اما ضروری است که ما به آزمایش سیستم‌ها قبل از اینکه به سمت پذیرش گسترده حرکت کنیم یا مرزهای استفاده را بیشتر کنیم، ادامه دهیم.

علاوه بر این، در جایی که الوار بخش‌های بزرگی از سطح در معرض آتش را تشکیل می‌دهد، می‌تواند به سوخت آتش کمک کند. بنابراین آتش سوزی در یک ساختمان CLT، در مقایسه با ساختمانی که در آن از مواد غیر قابل احتراق استفاده می شود، می تواند منجر به انتشار گرمای بیشتر، افزایش دمای گاز محفظه، شار حرارتی بالاتر به عناصر ساختاری و طولانی شدن مدت آتش سوزی شود.

آزمایش محفظه های مسکونی در مقیاس مسکونی نیز در حال حاضر در حال انجام است. هدف از این تحقیق تعیین چند لایه از مواد کپسوله‌سازی برای دیوارها و سقف‌ها برای خودخاموش شدن CLT پس از سوختن محتویات اتاق توسط آتش است. نتایج تا کنون نشان داده است که محدود کردن عنصر در معرض فقط به CLT در سقف باعث می شود تا خود انقراض رخ دهد. در جایی که سقف و یک دیوار در معرض دید قرار می گیرند، CLT همچنان به سوختن ادامه می دهد.

معماران باید طراحی ایمنی ساختمان‌های چوبی انبوه در برابر آتش را یک حوزه تخصصی در نظر بگیرند که به دانش خاصی نیاز دارد – و چنین تخصص‌هایی حتی در حرفه ایمنی آتش‌سوزی به طور گسترده وجود ندارد. در مواردی که چنین طرح هایی پیشنهاد می شود، ضروری است که هم تیم طراحی و هم مقامات دارای صلاحیت (کنترل ساختمان و خدمات آتش نشانی) صلاحیت و تجربه لازم در زمینه ایمنی آتش سوزی و سازه های چوبی انبوه را داشته باشند.

اما هنوز سوالاتی در مورد عملکرد CLT در آتش سوزی وجود دارد. برخی از خوانندگان خسارت کلی ساختمانی را که طی چند ساعت پس از آتش سوزی در دانشگاه ناتینگهام در سال 2014 70 درصد کامل شده بود را به یاد می آورند. بنابراین باید معماران CLT را به طور گسترده تری اتخاذ کنند یا هنوز باید با چنین طرح هایی با احتیاط رفتار کنیم. ?

این آزمایش‌ها نگرانی‌های قابل‌توجهی در مورد ایمنی CLT در معرض در ساخت دیوار ایجاد می‌کند و همچنان از ممنوعیت دولت در استفاده از CLT در دیوارهای خارجی حمایت می‌کند (و در واقع، آنها سؤالاتی را در مورد استفاده از آن در جاهای دیگر در دیوارهای سازه‌ای ساختمان‌ها ایجاد می‌کنند). کار بیشتر برای بررسی عملکرد مفاصل و اتصالات برنامه ریزی شده است، زیرا این یک دلیل اصلی برای نگرانی از نظر طرز کار و تحمل در کاربردهای دنیای واقعی در نظر گرفته می شود.

به عنوان اولین گام، هر کسی که به طراحی با CLT فکر می کند باید خود را با راهنمای ایمنی آتش سوزی انجمن سازه چوب، جلد 6، سازه های چوبی انبوه – انطباق با مقررات ساختمان B3(1) آشنا کند.

اینکه تا چه حد CLT می تواند در معرض آتش سوزی قرار گیرد و ایمن بماند هنوز در بریتانیا در حال تحقیق است. اخیراً آزمایش‌هایی روی محفظه‌های اداری انجام شده است تا ویژگی‌های ذغالی شدن و خود خاموش شدن پیکربندی‌های سقف CLT بزرگ در مقایسه با سقف‌های محصور شده و به ویژه سهم انواع مختلف چسب‌ها را بررسی کند.

آزمایش‌ها چهار پیکربندی سقف مختلف را در معرض آتشی قرار دادند که توسط مجموعه‌ای از مشعل‌های گاز پروپان ایجاد شد. اندازه‌گیری‌های شار تابشی به سقف و کف، دمای CLT عمقی، نرخ از دست دادن جرم چوب، عمق کاراکتر نهایی و انحراف‌های دال انجام شد. محاسبات نشان داد که درگیری اولیه دال‌های CLT در معرض حداکثر سرعت انتشار گرما سه برابر بیشتر از زمانی است که دال‌های سقف به طور کامل در گچ تخته کپسوله شده بودند.

ساخت چوب سنتی به شدت به نرخ زغال و یکپارچگی ساختاری باقیمانده عنصر چوب انبوه وابسته است. اما CLT جرم ساختاری مشابه چوب سنتی را ندارد، بنابراین نمی توانید به فرضیات و قوانین کلی قبلی در مورد عملکرد آتش سازه تکیه کنید.

از یک طرف، الوار دارای سابقه طولانی مدت ثابت شده است و مصالح ساختمانی سازه ای رایج در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا است. از سوی دیگر، از این واقعیت که الوار قابل احتراق هستند گریزی نیست و بنابراین استفاده از آن اغلب توسط قوانین به ساختمان های مجهز به آبپاش و فقط به ارتفاعات محدود محدود می شود.

این اوج انتشار گرما به ویژه برای آتش نشانان یک نگرانی عمده است. علاوه بر این، شکست چسب موضعی و ریزش ذغال در مورد دال‌های CLT در معرض با استفاده از چسب پلی‌اورتان استاندارد مشاهده شد. با این حال، در هر سه آزمایش CLT در معرض، سقف ها پس از خاموش شدن مشعل ها به طور خودکار خاموش می شوند.