لاین هاوس بازار مواد غذایی با اطلاعات گلخانه ای را در شانگهای ایجاد می کند

استودیوی معماری Linehouse یک بازار مواد غذایی را در محله ای در شانگهای در اطراف یک آتریوم مرکزی که توسط گلخانه های ویکتوریایی اطلاع رسانی شده است، پیچیده است.

بازار مواد غذایی با مساحت 2000 متر مربع که Foodie Social نام دارد، در جامعه هونگ شو فانگ – منطقه‌ای مسکونی در ناحیه پوتوئو شانگهای که به‌خاطر معماری کلاسیک خیابان لانگ‌تانگ معروف است، واقع شده است.

Linehouse Foodie SocialLinehouse Foodie Social
بازار مواد غذایی در یک ساختمان دو طبقه آجری خاکستری در شانگهای است

ورودی بازار دو طبقه با چیدمان دو ارتفاعی از آجرهای قرمز بازیافتی روی هم قاب شده بود و یک سایبان فولادی کورتن برای ایجاد سرپناه به آن اضافه شده بود.

همین آجرهای قرمز بازیافتی که از خانه‌های تخریب شده در چین به دست می‌آیند را می‌توان روی دیوارهای داخلی نیز یافت که برای ایجاد الگوهای سه بعدی روی هم چیده شده‌اند.

Linehouse Foodie SocialLinehouse Foodie Social
سقف شیبدار شیشه ای با یک خرپا فلزی با خمیدگی ملایم پوشیده شده است

یک درب شیشه‌ای بزرگ را می‌توان در روزهای گرم باز کرد، با سنگ‌فرش‌های طرح‌دار از مسیر بیرونی که تا داخل بازار گسترش می‌یابد و فضای داخلی و خارجی را کاملاً به هم متصل می‌کند.

فضای داخلی بازار شبیه به یک گلخانه طراحی شده بود که مغازه ها و کافه ها در اطراف یک دهلیز مرکزی و دو ارتفاع چیده شده بودند.

سقف شیبدار شیشه ای بالای دهلیز با خرپای فلزی با خمیدگی ملایم پوشیده شده بود که به گلخانه های ویکتوریایی اشاره دارد و سه فن بزرگ از خرپا فلزی آویزان شده بود تا گردش هوا را بهبود بخشد.

Linehouse Foodie SocialLinehouse Foodie Social
برخی از فروشندگان به گونه ای طراحی شده اند که قابلیت جمع شدن را داشته باشند تا انعطاف پذیری را فراهم کنند

یک کافه در دهلیز، که شامل درخت زیتون کاشته شده در زمین است، یک پلکان فلزی را که به طبقه بالا منتهی می شود، ادغام می کند.

منطقه ای که به عنوان “صحنه” توصیف می شود، در کنار راه پله با مجموعه ای از بالکن های موج دار قرار دارد که دور دهلیز در طبقه فوقانی پیچیده شده است.

انواع مختلفی از فروشندگان مواد غذایی در دهلیز باز در طبقه همکف چیده شده اند، که برخی از آنها به صورت جمع شدنی طراحی شده اند که به انواع مختلف فروشندگان انعطاف پذیری می دهد و همچنین یک فضای باز بزرگ در مرکز ایجاد می شود.

تیم لاین هاوس در شانگهای که مسئول طراحی هستند، توضیح دادند: «این نوع شناسی جدید، غذاهای محلی را با پیشنهادات غذایی بیشتر به شیوه ای معاصر و در عین حال فروتنانه و پایدار گرد هم می آورد.

Linehouse Foodie SocialLinehouse Foodie Social
آجرهای قرمز بازیافتی هم در نما و هم در دیوارهای داخلی یافت می شوند

اسنک‌فروشی‌های کوچک‌تر در طبقه همکف قرار داشتند، در حالی که رستوران‌های بزرگ‌تر طبقه بالا را اشغال می‌کنند.

هر غرفه از مجموعه ای از قطعات مونتاژ شده است، به طوری که فروشندگان قادر به ایجاد علائم و چیدمان خود هستند، اما یک پالت مواد و نور ثابت را حفظ می کنند.

Linehouse Foodie SocialLinehouse Foodie Social
رستوران های بزرگتر در طبقه بالا قرار دارند

لاین هاوس یک استودیوی معماری و طراحی داخلی مستقر در هنگ کنگ و شانگهای است که در سال 2013 توسط الکس موک و بریار هیکلینگ تأسیس شد. این دو برنده رده طراح داخلی نوظهور سال در جوایز Dezeen 2019 شدند.

این استودیو همچنین اخیرا نمای یک مرکز خرید در بانکوک و فضای داخلی یک اقامتگاه هنگ کنگ را طراحی کرده است که به مناظر ساحلی پاسخ می دهد.

عکاسی توسط ون استودیو انجام شده است.


اعتبار پروژه:

اصل طراحی: الکس موک
معاون مسئول: چرنگیو چن
تیم طراحی: یلینگ گو، فی وانگ، وانگ جو، نورمن وانگ، آیون شائو، میا ژو، یونبین لو، شیائوکسی چن، تام گرانلز

منبع