نمایشگاه NEOM ونیز یک فانتزی نشاسته‌ساز پیر است

شهرسازی با جاذبه صفر (عکاس: ایوان بان)

شهرسازی با جاذبه صفر – اصول برای زیست پذیری جدید تا 24 سپتامبر 2023 در Abbazia di San Gregorio در ونیز میزبانی می شود.

مشارکت‌های «جامعه معماری جهانی» در طراحی The Line در اتاق‌های متصل به هم، پر از ویدیوهای پرتولید مارول است که تماشاگر را روی فرش جادویی علاءالدین می‌نشیند و در داخل و خارج از این شهر ظاهراً کربن صفر می‌چرخد. ساخته شده از هکتار شیشه درخشان. یک دنیای کاملا جدید؟ خط نوید یک «تجربه زندگی شهری بی‌سابقه» را می‌دهد – فقط تجربه‌ای که در آن هر چیزی که در مورد زندگی می‌دانید بازنشانی سختی داده می‌شود.

شهرسازی با جاذبه صفر (عکاس: ایوان بان)

مدل های سه بعدی نگران کننده هستند. هر کدام یک غار عمیق است که فرش هایی از درختان سبز و غیر محتمل بالغ را نشان می دهد که به وفور در شکاف های تاریک رشد می کنند. Adjaye آن را با انبوهی از MDF ضایعات تلفن می کند، که ظاهراً از کف کارگاه بلند شده و در جاهایی که نور روز هرگز نمی تواند به آن برسد، به مقدار زیاد با فوم سبز پوشیده شده است.

این شهرسازی با جاذبه صفر است – اصولی برای زیست پذیری جدید، نمایشگاهی (بسیار جزئی از جشنواره رسمی نیست) که در Abbazia di San Gregorio برگزار می شود و پروژه توسعه عظیم NEOM عربستان سعودی و شهر گل سرسبد آن The Line را به نمایش می گذارد.

البته همه اینها بحث برانگیز است. NEOM در مورد مردم نیست. ساخت این پروژه احتمالاً تقریباً 20000 نفر از اعضای یک جامعه موجود – قبیله هویتات – را آواره خواهد کرد و توسط رژیمی که به خاطر سابقه حقوق بشری آن مشهور نیست، تحویل داده خواهد شد. در نمایشگاه به این موضوع اشاره نشده است، زیرا خط درباره خانه ها، زندگی و محیط زیست نیست، بنابراین در واقع در مورد معماری نیست، هر چند نام های آشنای زیادی را به خود جذب کند. این یک وسیله سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری نفتی است، یک وسیله ناخوشایند. , لکه روغنی عینک; یکی که تمام کسانی را که آن را لمس می کنند نیز آلوده می کند.

آلپا دپانی معمار، رئیس برنامه ریزی و طراحی استراتژیک در منطقه جنگلی والتهام لندن و مدرس طراحی در دانشکده معماری لندن است.

در اتاق مجاور، نقاشی‌های کوک فوراً قابل تشخیص هستند، استفاده او از هندسه و رنگ پررنگ از انبوهی از چشم‌اندازهای آنودین ارائه‌شده خط تولید شده توسط فهرستی از تمرین‌های قابل پیش‌بینی فاصله می‌گیرد، اما حاشیه‌نویسی‌های توضیحی او که «لنگرها»، «دارایی‌ها» را توصیف می‌کنند، «خوشه‌ها» و «توان‌بخش‌ها» – کلماتی که هیچ‌کس برای توصیف محیط اطراف خود استفاده نمی‌کند – احساس می‌کنند به دور از بازیگوشی هستند.

یک منظره صوتی زمزمه‌ای فضاهای گالری را پس‌زمینه می‌کند، اما اگر قرار باشد این حالت آرامش‌بخش باشد، تأثیر معکوس بر من می‌گذارد، و حس وحشت محیطی را به‌قدری قوی برمی‌انگیزد که می‌بینم باید ترک کنم. با قدم زدن به سمت خروجی، کمی بیشتر کوک را گرفتم. آیا خط ساخته خواهد شد؟ شاید تا حدی پوچ باشد، اما چرا که نه؟ او می گوید که چند هزار خانه شکست خورده آزمایش ارزشمندی است. و از این “مسیر بتنی” چند شهرک یا فاولا ممکن است سر برآوردند. به طرز باورنکردنی تماشاگران می خندند.

در افتتاحیه اولین نمایشگاه بین المللی NEOM در ونیز (عکاسی: NEOM)



منبع

نمایشگاه طرح های Adjaye Associates (عکاسی: AJ)

به طور طبیعی، جزئیات کمیاب است، به ویژه در مورد زیرساخت های حمل و نقل مورد نیاز برای مذاکره در مورد شهری که پیش بینی می شود نه میلیون نفر را در خود جای دهد، که فقط 200 متر عرض دارد، اما 170 کیلومتر طول و 500 متر عمق دارد. آیا می توان به طور موثر در سراسر و همچنین بالا و پایین حرکت کرد، یا انتظار می رود که “جوامع متنوع” در لایه های خود باقی بمانند؟ واضح نیست، The Line آنقدر نادیده گرفته نمی شود که شهرسازی «خیابان ها در آسمان» پس از جنگ به نحوه حرکت مردم و اضطراب ذاتی آنها در مورد جدایی از هواپیمای زمینی توجه داشته باشد، زیرا آن را به آتش کشیده است. در هر صورت، متن تبلیغاتی این اطمینان را می‌دهد که بدون خودرو «پرداخت نکردن هزینه‌هایی مانند بیمه خودرو، سوخت و پارکینگ به معنای درآمد قابل تصرف بالاتر برای شهروندان خواهد بود».

این افتتاحیه نمایشگاه است و پیتر کوک، مشارکت کننده، با آنتونی ویوز، مدیر ارشد برنامه ریزی شهری NEOM، با سکته های گسترده و متممانه مصاحبه می شود. مخاطبان متعصب ریش‌زنان به‌عنوان یک راننده طراحی، مزخرفات گیج‌کننده‌ای درباره «شیطنت» می‌گویند.