انواع نشست در ساختمان اصلاح و علائم نشست ساختمان مرکزآهن | arianarchitects

براساس این قانون ، مهندسان برای فعالیت در زمینه طراحي ، نظارت و اجراي ساختمانهاي بخش غیردولتي می بایست دارای صلاحیت حرفه اي (پروانه اشتغال به کار مهندسي) باشند. یکی دیگر از عواملی که ما را ملزم به ارائه طرح مقاوم سازی با استفاده از روش‌های نوین مقاوم سازی ساختمان می کند فرسودگی و آسیب های ایجاد شده در تیرها، ستون ها و سقف ها در طول مدت بهره برداری از ساختمان می باشد. یکی از روش‌های نوین مقاوم سازی ساختمان بتنی استفاده از سیستم پس کشیدگی و یا همان پیش تنیدگی است. مفهوم پیش تنیدگی وارد کردن تنش هایی به المان باربر قبل از اعمال بارهایی است که قرار است المان در طول مدت عمر خود آن ها را تحمل کند. عموما بارهایی که المان های باربر در ساختمان در طول عمر خود آن ها را تحمل می کنند عبارتند از بارهای ثقلی مرده و زنده و بارهای جانبی مثل زلزله و باد.

آسانسور و پله برقی

نکته حائز اهميت دیگری که امروزه توجه بسیاری باید به آن نمود مطالعه و بررسی مجله خبری معماری آریانا های گذشته است. این اقدام برای ما که در منطقه لرزه خیزی مثل ایران زندگی می کنیم اهمیتی چندین برابر دارد و کمک شایانی به ارائه طرح مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای مناسب تر میکند. این گروه ساختمان ها شامل کلیه ساختمان ها به جز ساختمان های عنوان شده در سه گروه دیگر می باشند، مانند ساختمان های مسکونی و اداری و تجاری، هتل ها، پارکینگ های چندطبقه، انبارها، کارگاه ها، ساختمان های صنعتی.

http://barbarinemoone.ir

در نتیجه نیاز به طراحی مجدد سازه و تعیین سطح عملکرد و در صورت نیاز استفاده از روش‌های نوین مقاوم سازی ساختمان می باشد. هر ساختمانی به منظور کاربری مشخصی طراحی شده و می بایست الزامات آیین نامه های مرتبط را برای حصول سطح ایمنی و پایداری مورد انتظار تامین نماید. با این وجود و در طول عمر سرویس دهی یک ساختمان ممکن است مالکان تمایل به تغییر در کاربری آن داشته باشند. به عنوان مثال یک ساختمان با کاربری مسکونی تبدیل به یک انبار نگهداری شود. هر گونه تغییر در کاربری یک ساختمان می تواند موجب به وجود آمدن بارهای بیشتر در ساختمان گردیده به طوری که ساختمان با همان وضعیت قبلی قادر به مقاومت در برابر بار وارده نبوده و اعضای باربر ثقلی و جانبی مختلف دچار گسیختگی شود.

معمولا قالب ها را چرب می کنند تا بتنی که در قالب ها ریخته می شود، راحت تر جدا شود. آسانسور یا بالابر وسیله ای برای انتقال از طبقه ای به طبقه دیگر در ساختمان های مختلف است و در واقع اتاقک متحرکی است که می توان توسط آن به طبقات بالا یا پایین جا به جا شد. ‌مقاومت در برابر بارهای جانبی توسط مجموعه‌ای از دیوارهای برشی یا قاب‌های مهاربندی شده همراه با مجموعه‌ای از قا‌ب‌های خمشی تأمین می‌شود.

  • این حالت بیشتر برای ساختمان ‌هایی که نزدیک به سفره‌ های آب زیرزمینی، قنات ‌ها، چاه ‌ها و منابع آبی ساخته می‌ شوند اتفاق می ‌افتد.
  • داشتن دانش نقشه‌خوانی آرماتوربندی، یکی از پیش‌نیازهای اجرایی در این مرحله است.
  • بلوک اغلب به عنوان یک ماده اصلی چارچوب در مناطقی که در معرض طوفان و یا وزش باد شدید هستند، می تواند برای چارچوب چوبی و یا فولادی بسیار مخرب باشد.
  • برای رفع این مشکل باید عملیات ترمیم بتن های کرمو انجام شود که اغلب پس از تخریب بتن کرمو از ملات ریزی مجدد استفاده می‌شود.
دیوارها، بلوک هایی از آجر یا سنگ هستند که فضای ساختمان را به دال های مختلف از تیرها و اتاق های مختلف تقسیم می کنند. دیوارها وزنی که از تیرها و دال ها رویشان وارد می شود، به پی منتقل می کنند. دیوارها، از حریم خصوصی ساکنان و همچنین عوامل بیرونی مانند گرما، سرما، باران، سر و صدا و گرد و غبار محافظت می کنند.

الف – ساختمان های با اهمیت خیلی زیاد