تیم پرجمعیت با شکست دادن شرکت های ستاره، بزرگترین استادیوم فوتبال جهان را به ثمر رساند

آژانس ملی تأسیسات عمومی مراکش (ANEP) این تیم را قبل از سایر تمرینات مشهور برای ورزشگاه 115,000 نفری Grand Stade de Casablanca که می تواند میزبان بازی های جام جهانی 2030 باشد، انتخاب کرد.

Oualalou + Choi و متخصص استادیوم لندن مستقر در پاریس و کازابلانکا، Populous، پس از یک مسابقه طراحی بین المللی، این اثر را برای پیشنهادی که پیش از دیگران توسط Herzog & De Meuron، Zaha Hadid Architects، Foster + Partners، Cruz y Ortiz، GMP Architects و معماران HPP

مراکش به طور مشترک میزبان جام جهانی فوتبال 2030 با اسپانیا و پرتغال خواهد بود و متعهد شد که یک استادیوم جدید بسازد و شش استادیوم دیگر را به عنوان بخشی از آمادگی های خود ارتقا دهد.

Le Grand Stade de Casablanca، واقع در شهر ال منصوریا، در Benslimane، 38 کیلومتری شمال شهر معروف، همچنین به عنوان زمین خانگی برای دو باشگاه محلی خدمت خواهد کرد.

Oualalou + Choi و Populous گفتند که طرح برنده آنها از اجتماعات اجتماعی سنتی مراکش الهام می گیرد، با ساختار استادیوم که در زیر سقفی بزرگ و چادری قرار دارد که به عنوان یک مداخله چشمگیر از درون یک منظره جنگلی ظاهر می شود.

Tarik Oualalou، شریک اصلی طراحی و موسس Oualalou + Choi و معمار اصلی این پروژه، گفت: “Grand Stade de Casablanca عمیقاً ریشه در فرهنگ مراکش دارد، با سنت‌ها و بیان معاصر. ریشه در شخصیت های باستانی و اولیه دارد: موسم، خیمه، و باغ، و همچنین توپوگرافی و مناظر مراکش.

او افزود که این استادیوم «تجسم سنت بزرگ مهمان نوازی مراکشی» خواهد بود.

هنوز هیچ تصویری از طرح ها منتشر نشده است.

شرکت های مهندسی Maffeis Engineering، ME Engineering، Rider Levett Bucknall، Momentum و SEPSI تیم برنده را تکمیل می کنند.

آماده سازی برای کارهای مقدماتی در سایت 100 هکتاری در حال انجام است.

در اوایل سال جاری، Populous از طرح‌های خود برای سالنی با ظرفیت 45000 نفر در بالای صخره در استادیوم شاهزاده محمد بن سلمان، خارج از ریاض، عربستان سعودی، برای جام جهانی 2034 رونمایی کرد. این طراحی دارای یک صفحه نمایش LED است که نمای بیرونی آن را می پوشاند، یک “دیوار LED” و سقف و زمین جمع شونده به استادیوم اجازه می دهد تصاویری با کیفیت بالا را برای افراد بیرون پخش کند.

شش مکان دائمی جدید برای جام جهانی 2022 در قطر ساخته شد که شامل تمرین‌هایی از جمله معماران زاها حدید و AECOM برای تکمیل استادیوم الجنوب در الوکره و معماران AFL و فاستر + شرکا در استادیوم لوسیل است. Pattern Design معمار اصلی استادیوم احمد بن علی بود.

انتقادات گسترده‌ای از نحوه برخورد با کارگران ساختمانی که در پروژه‌ها پیش از مسابقات فوتبال انجام می‌شد، وجود داشت، به طوری که طبق یک تخمین، بیش از 6500 کارگر مهاجر در 10 سال جان خود را از دست دادند.

بر اساس گزارش دیده بان بازار کربن در سال 2022، ردپای کربن ایجاد شش استادیوم دائمی حدود 1.6 میلیون تن CO2e تخمین زده شد.

منبع