هیو بروتون برنده مسابقه جهانی پناهگاه موزاییک در سایت یونسکو شد

پروژه آزمایشی یک سازه برای پوشش یک منطقه 900 متر مربعی شامل دو موزاییک تزئینی و بقایای یک مجموعه حمام رومی و یک سازه 350 متر مربعی تا 1800 متر مربع ایجاد می کند که چندین سنگفرش موزاییک اضافی و دیوارهای بنایی را پوشش می دهد.

مدیر اجرایی، هیو بروتون گفت: ما راه‌حل‌هایی پیشنهاد کرده‌ایم که تأثیر فیزیکی و بصری را بر روی سایت به حداقل می‌رساند و از تکنیک‌های طراحی غیرفعال پایدار برای محافظت از موزاییک‌های رومی و باستان‌شناسی به بهترین شکل استفاده می‌کند.

ژان ماری توتونیکو، معاون مدیر استراتژی و ابتکارات ویژه GCI گفت:[The practice’s] مفهوم طراحی خلاقانه و متفکرانه از موزاییک های سایت با ساختارهایی که پایدار و حساس به بافت باستان شناسی هستند محافظت می کند.

DCIM100MEDIADJI_0623.JPG

ساختار محافظ و بدون ستون معماران هیو براتون با «پایه‌های سطحی مبتکرانه» از مجموعه‌ای از روسازی‌ها و کف‌های موزاییکی «بسیار مهم» محافظت می‌کند و در عین حال به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا مکان تاریخی را مطالعه کرده و از آن لذت ببرند.

فراخوان دو مرحله‌ای برای نمونه اولیه پناهگاه «ابتکاری و در عین حال کاربردی» در سال 2019 راه‌اندازی شد و شش تیم فهرست نهایی هر کدام 12000 دلار آمریکا برای بررسی پیشنهادات خود دریافت کردند.

“طراحی های ما منعکس کننده یک همکاری خلاقانه و روشمند بین معماران، متخصصان حفاظت از محیط زیست و مهندسان هستند، که همگی مشتاق همکاری با GCI و DoA برای توسعه پیشنهادهایی برای حفظ آینده این مکان تاریخی خیره کننده هستند.”

نئا پافوس یکی از غنی‌ترین مکان‌های سنگفرش‌های موزاییکی در شرق مدیترانه است که بقایای قابل توجهی از دوره‌های هلنیستی، رومی، مسیحی اولیه و بیزانسی و همچنین آثار فرانک و عثمانی را در خود جای داده است.

همچنین استودیو جیوناتا ریزی مستقر در میلان و ماچادو سیلوتی از بوستون، ایالات متحده در فهرست نهایی قرار گرفتند. این مسابقه توسط موسسه حفاظت گتی (GCI) و دپارتمان آثار باستانی قبرس برگزار شد.

داوران گفتند که مفهوم “کیت قطعات” معماران هیو بروتون – که با متخصص حفاظت از معماران مارتین اشلی و مهندسی اکسپدیشن طراحی شده است – “جامع ترین و متعادل ترین پاسخ” به خلاصه طراحی پیچیده بود و اولویت را به حفاظت از موزاییک ها

منبع: Carleton Immersive Media Studio



منبع

در صورت موفقیت، مفهوم پناهگاه ممکن است برای چندین مکان دیگر در سراسر پارک باستان شناسی ساحلی پافوس استفاده شود.

دو سال پیش، دفتر مستقر در لندن به عنوان یکی از فینالیست‌های این پروژه در سایت میراث جهانی یونسکو در کنار کارمودی گروک، استودیو کولینان، و معماران سلا جیمز لندن که با همکاری گورت اسکات کار می‌کنند، معرفی شد.