پل عابر فولادی سوراخ دار Beam Architects در پرثشایر افتتاح شد

این پل توسط اداره پارک ملی ماموریت داده شد تا یک مسیر دایره ای به طول 5 کیلومتر را دوباره ایجاد کند که در دو طرف یک دره عمیق به مجموعه آبشارهای دورافتاده اما پربازدید می رسد.

منبع:پل ساندرز/به دریاچه لوموند مراجعه کنید

این طراحی به دلیل محدودیت های ساخت و ساز در چنین نقطه زیبایی غیرقابل دسترس هدایت می شود. این پل به عنوان یک کیت بسته بندی تخت از قطعات کوچک برای آوردن به سایت در یک سری از ماژول های پیش ساخته در نظر گرفته شد، پل در محل کنار آبشار مونتاژ شد و روی ریل های موقت در سراسر تنگه رانده شد.

منبع: Beam Architects

داده های پروژه

در حالی که یک پل ابتدایی از اواسط 18 در آنجا وجود داشتهفتم قرن اخیر، یک پل فولادی قدیمی‌تر و قدیمی‌تر در سال 2004 بر اثر سیل ویران شد و متعاقباً به دلیل خرابی، جایگزین چوب آن در سال 2021 باید برداشته شود.

منبع:پل ساندرز/به دریاچه لوموند مراجعه کنید

به دلیل دسترسی محدود به سایت، پل به صورت ماژول هایی ساخته شد و به عنوان عناصری به طول 2.7 متر به سایت تحویل داده شد که تنها با کمک یک بیل مکانیکی ساخته شده بودند.

پانل‌های سوراخ‌دار در یک پروفیل Z تا می‌شوند، با فلنج پایینی که باعث ایجاد جزئیات قطره‌ای در لبه عرشه می‌شود و فلنج بالایی یک صفحه سر پناهی را تشکیل می‌دهد که از آن یک نرده فولادی ضد زنگ بسته می‌شود. فلنج های بالا و پایین در هر انتها با یک پانل پاراپت شعاعی به هم متصل می شوند که هندسه را به یک سیستم حلقه بسته جذاب تبدیل می کند. این ویژگی یک آستانه متمایز در هر انتهای گذرگاه ایجاد می کند و عمداً پل را به عنوان یک ساختار مستقل که به آرامی بر روی چشم انداز قرار گرفته است، کد می کند.
جیمز مارکز، کارگردان، معماران BEAM

در سایت شروع کنید ژانویه 2023
تکمیل فوریه 2023
سطح ناخالص طبقه داخلی 4 متر2
فرم قرارداد طراحی و ساخت – SBCC
هزینه ساخت 200000 پوند
هزینه ساخت در هر متر2 4600 پوند
معمار معماران BEAM
مشتری دریاچه لوموند و اداره پارک ملی Trossachs
مهندس سازه مهندسی کیک
بررسی مستقل مهندسین قالب
طراح اصلی مهندسی کیک
هماهنگ کننده CDM مهندسی کیک
پیمانکار اصلی صنایع کیک
نصب و راه اندازی قراردادهای BigCat
نرم افزار CAD استفاده شده است آثار جامد



منبع

علاوه بر پاسخی عملگرایانه به ساخت و ساز و بودجه، طراحی به طور همزمان یک پاسخ دقیق معماری به زمینه است. این سایت تحت سلطه آبشارهای شگفت انگیزی است که از میان صخره ها می شکافند و سالانه ده ها هزار بازدید کننده را به خود جذب می کنند. بنابراین پل نقش دوگانه ای را به عنوان یک گذرگاه و یک سکوی دید برای مشرف شدن به آبشار ارائه می دهد.

مواد سوراخ‌دار وزن را کاهش می‌دهد و شفافیت را افزایش می‌دهد، به طوری که با مشاهده از دور، پل نیمه‌شفاف به نظر می‌رسد و در چشم‌انداز اطراف ادغام می‌شود.

سطح مقطع پل در پاسخ به عملکرد پلتفرم مشاهده پیکربندی شده است، با تیرهای ایستاده که از عرشه به بیرون متمایل شده اند تا یک محیط باز V شکل را تشکیل دهند. تیرهای پاراپت از لبه داخلی قاب های U جانبی متناوب در پایه به لبه بیرونی در سر حرکت می کنند که شیب را به حداکثر می رساند. شیب دید رو به پایین به سمت آبشار را تشویق می‌کند و افزایش فضایی ظاهری را بیش از عرض عملکردی 2 متری و بالاتر از آن ایجاد می‌کند. پانل های سوراخ شده در نماهای طولی در امتداد عرشه به طور موثر و اطمینان بخشی مات هستند، اما در نماهای جانبی به بیرون از عرشه به طور قابل توجهی شفاف هستند. اندازه دیافراگم و درصد سطح باز پانل ها در سراسر مرکز دهانه، جایی که نیروها کمتر است، افزایش می یابد و یک پنجره مثلثی وسط دهانه به سمت آبشار ایجاد می کند.

منبع:پل ساندرز/به دریاچه لوموند مراجعه کنید

دیدگاه معمار

پل جدید عمر طراحی 120 ساله دارد و طراحی آن کم هزینه و کم هزینه است. این سازه شامل یک ساختار عبوری است که از فولاد هوازدگی سوراخ‌دار ساخته شده است و تیرهای طولی آن به عنوان جان پناه عابر پیاده دو برابر می‌شود. عرشه GFRP و نرده های فولادی ضد زنگ ترکیب عنصری ساده را تکمیل می کنند.

منبع:پل ساندرز/به دریاچه لوموند مراجعه کنید

به طور همزمان این سازه یک چهره مرکزی در نماهای منظره است، با یک خم زاویه راست پایین دست در رودخانه که امکان نمای کلاسیک ارتفاعی از آبشار و پل را فراهم می کند. فرم افقی محتاطانه طراحی، و کیفیت رنگی سازه فولادی در حال هوازدگی در ادغام پل با محیط اطراف آن موفق هستند. یکی از اجزای کلیدی در این ادغام، استفاده از پانل های فولادی سوراخ دار است که پایه ها را در برخی نماها تقریباً شفاف می کند، و تنها حاشیه های جامد مواد سوراخ شده قابل مشاهده است که ظاهر یک خرپا سبک وزن را به جای یک تیر محکم نشان می دهد.