دیوید ادجی و پیتر کوک روی پروژه NEOM عربستان سعودی The Line کار می کنند

با این حال، هنوز مشخص نیست که کدام یک از طرح‌های The Line در حال حاضر ساخته می‌شود، با سخنگوی OMA هلندی به AJ گفت که پیشنهادات آن در آخرین به‌روزرسانی نشان داده نشده است.

اینها عبارتند از Oxagon، یک مرکز فناوری برنامه ریزی شده، Sindalah، یک استراحتگاه مجلل طراحی شده توسط استودیوی ایتالیایی Luca Dini Architecture و Trojena، یک پیست اسکی کوهستانی طراحی شده توسط Zaha Hadid Architects و قرار است میزبان بازی های آسیایی 2029 باشد.

تجسم‌های اولیه دو آسمان‌خراش موازی آینه‌پوشی را نشان می‌دهند که در میان صحرا در حال حرکت هستند و راه‌آهن‌های پرسرعت، باغ‌ها و مسیرهای پیاده‌روی بین آن‌ها معلق هستند.

بخش‌هایی از «نمایشگاه LINE» با نام AJ 10 معمار جهانی دیگر که روی طرح‌های The Line کار می‌کنند، دیده می‌شود. آنها عبارتند از: Morphosis، OMA، Peri Cobb Freed & Partners، Studio Fuksas، Tom Wiscombe Architecture، UNStudio، Coop Himmelb(l)au، HOK، Oyler Wu Collaborative، و Delugan Meissl Associated Architects.

NEOM بزرگ‌پروژه 500 میلیارد دلاری «شهر هوشمند» ولیعهد محمد بن سلمان است که شامل یک بندر جدید، یک دریاچه مصنوعی و استراحتگاه اسکی در صحرا است و قرار است تا سال 2030 تکمیل شود.

هنوز مشخص نیست که چه معماران دیگری روی NEOM کار می کنند، تنها The Line و سه بخش دیگر از شهر هوشمند تاکنون اعلام شده است.

نماهای ساخت و ساز جدید The Line که 9 میلیون نفر جمعیت خواهد داشت، در یک ویدیوی پیشرفت در اوایل این ماه (16 ژانویه) به نمایش گذاشته شد.

طرح گسترده‌تر NEOM به دلایل محیطی و حقوق بشری، از جمله اخراج جمعیت محلی برای ایجاد راه برای توسعه، مورد انتقاد قرار گرفته است. در سال 2018، نورمن فاستر از هیئت مشاوران NEOM پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار تحت حمایت دولت خارج شد.

طرح‌های معماران بریتانیایی برای کلان شهر بیابانی خطی معروف به The Line – پروژه شاخص بحث‌برانگیز در توسعه گسترده‌تر شهر هوشمند NEOM – از جمله طرح‌هایی هستند که در حال حاضر در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، تا 29 آوریل به نمایش گذاشته می‌شوند.

مشارکت قبلی بریتانیا در NEOM شامل موقعیت نورمن فاستر در هیئت مشاوران این پروژه تا سال 2018 بود، زمانی که بنیانگذار Fosters + Partners به ​​دلیل نگرانی در مورد سابقه حقوق بشر کشور کنار کشید. در حالی که سیا به این نتیجه رسید که خاشقجی به دستور محمد بن سلمان به قتل رسیده است، خود ولیعهد ادعا کرد که واشنگتن پست ستون نویس در یک “عملیات سرکش” به قتل رسیده بود.

سخنگوی این تمرین به AJ تایید کرد که فاستر به هیئت مشاوران NEOM بازنگشته است.



منبع هر یک از 12 رویه بین المللی دیگر یا از اظهار نظر خودداری کردند یا به AJ پاسخ ندادند.