چیدانه طراحی ساختمان اداری، 15 اثر برتر از معماران ایرانی! | arianarchitects

توجه به تهویه فضای داخلی یک محیط اداری یکی از مهم ترین اصول معماری ساختمان اداری است. به این منظور، انتخاب متریال صحیح برای ساخت یک ساختمان اداری از اهمیت بالایی برخوردار است. از جمله شیشه ها که معمولا اولین متریال هایی هستند که می توانند به روی گرما و سرما تاثیرگذار باشند. این ها از اصول اولیه طراحی پلان ساختمان اداری هستند که باید به آن ها توجه شود. همچنین محل قرار گرفتن بخش های مختلف در کنار هم باید منطقی و اصولی باشد. بعنوان مثال جایی همانند آشپزخانه یا غذاخوری که ممکن است ساعاتی از روز شلوغ باشد یا بوی زیادی از غذاهای مختلف در آن وجود داشته باشد در کنار دفتر مدیریت یا یک اتاق کنفرانس که فضایی رسمی و مهم است قرار نمی گیرد.

  • جداره ای که مرز بین درون گرایی و برون گرایی ساختمان را به نوعی بتوان باز تعریف نماید.
  • در برخی موارد یکسری پیشنهادات برای فضاهای اداری هست که به کارفرما پیشنهاد می دهیم و در صورت موافقت وی برای انجام آنها در محیط اقدامات لازم را انجام می دهیم.
  • موضوعات دوگانه در حالت تعلیق گونه در این پروژه مطرح می گردد؛ سیاست برد -برد به جای سیاست برد-باخت برای این پروژه انتخاب شده است.
  • مزایای یک ساختمان سبز اداری علاوه بر کاهش مصرف انرژی و صدماتی که یک ساختمان در طول عمر خود به محیط وارد می کند از مزایای اجتماعی و روانی نیز برخوردار است.
برای کنترل گرمایش و سرمایش ساختمان، از نمای دو پوسته و مصالح بتن با جرم حرارتی بالا استفاده شده است. همچنین، این ساختمان دارای سیستم آیرودینامیکی به صورت آتریوم می باشد که گازهای زباله ضمن عبور از آن توسط مبدل های حرارتی برای استفاده مجدد گرم شوند. علاوه بر این، ساختمان برای کاهش مصرف آب، دارای سیستم جمع آوری آب باران می باشد. علاوه بر این، طراحان این بنا با توجه به پیش بینی های آب و هوا در سال 2050، این ساختمان را برای تغییرات احتمالی آب و هوایی در آینده آماده کرده اند. آنها در طراحی های خود افزایش احتمالی دمای متوسط 3 تا 5 درجه در طول تابستان و افزایش بارندگی 30٪ در زمستان را محاسبه کرده اند.

مجله خبری معماری آریانا نما با توجه به مساحت و ابعاد ساختمان، ارتفاع، نوع و سبک طراحی، جنس متریال و پرکار یا کم کار بودن نما محاسبه می‌شود. توجه به ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی افرادی که در ساختمان کار می‎‌کنند نیز در طراحی نما اهمیت دارد. استفاده از المان‌های مذهبی و فرهنگی در نمای اداری که متفاوت با مذهب و به طور کلی فرهنگ ساکنان و کارکنان ساختمان است، می‌تواند احساس ناخوشایندی در آن‌ها به وجود بیاورد. در مقابل، استفاده از عناصر هویت‌بخش ملی یا توجه به ویژگی‌های فرهنگی هماهنگ با فرهنگ کارمندان یک سازمان، ساختمان را محلی شاخص و به یاد ماندنی کرده و حسی مطلوب در میان کارمندان ایجاد می‌کند. موقعيت ویژه ساختمان، گروه طراحي را بر آن داشت تا از طريق ايجاد نماي دو پوسته، ساختمانی شاخص و متفاوت را به تصویر کشد.

اصول طراحی پلان ساختمان اداری

آئین نامه استاندارد ساختمان های اداری در تهران حاکی از آن است که مساحت تصرف ساختمان نباید بیش از 60 درصد مساحت زمین + 2 متر باشد. طبق این قانون، معمولاً بخشی از زمین به عنوان چاه نور مرکزی برای تامین نور واحدهای مرکزی استفاده می شود. همچنین نسبت مجاز شیشه به سایر مصالح به کار رفته در نما 40 درصد است. پوسته دوم حدود ۷۰ سانتیمتر از پوسته اول فاصله دارد که بدین صورت فضایی برای حرکت در دور ساختمان جهت نگهداری و تعمیرات ساختمان و هم چنین قرارگیری گلدانهای همیشه سبز فراهم شده است. در محل قرارگیری گلدانها ، پوسته آلومینیومی گشایش یافته و بدین صورت علاوه بر ایجاد هارمونی زیبا در طراحی نما، چشم اندازی مناسب را نیز از درون فضاهای اداری فراهم می سازد.

ساختمان اداری با نمای سنگ

در صورتی که ساعت کاری بعد از غروب هم ادامه داشته باشه و یا اتاق‌ها در معرض نور کم باشن، استفاده از نور مصنوعی از جمله اقدامات مهم در بازسازی به شمار می‌ره. نورپردازی موضعی هم می‌تونه به زیباتر شدن فضا و کاهش هدر رفت انرژی کمک کنه. بنابراین بهتر است با تعیین دقیق و موردی کارهای مورد نیاز برای بازسازی ساختمان اداری، برنامه‌ریزی مشخصی برای بازسازی داشته باشین. در این صورت کارفرما هم می‌تونه تخمینی واقعی از هزینه‌های شما داشته باشه. در شرکت‌ها و ادارات، داشتن ظاهری مطلوب می‌تونه در برخورد اوّل توجه هر مراجعی رو به خودش جلب کنه و تاثیر مثبتی روی ذهن و در نتیجه، تصمیم‌های ارباب رجوع‌ها داشته باشه.

http://barbarinemoone.ir